Plaatsingsbeleid politiemedewerkers Zeeland West-Brabant onverantwoord

Auteur Topic: Plaatsingsbeleid politiemedewerkers Zeeland West-Brabant onverantwoord  (gelezen 9061 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
PLAATSINGSBELEID POLITIEMEDEWERKERS EENHEID ZEELAND-WEST-BRABANT ONVERANTWOORD

Sinds de reorganisatie van de Nationale Politie is het voormalige (kleinere) politiekorps Zeeland gevoegd bij het politiekorps van Brabant. Hiermee is de eenheid Zeeland-West-Brabant ontstaan. Momenteel resulteert dit er in dat pas afgestudeerde politieagenten geplaatst worden in Zeeland. Dit heeft in veel gevallen tot gevolg dat de reisafstand en reistijd van het woon-werk verkeer onverantwoord groot is geworden en soms meer dan 200 km per dienstreis bedraagt.

In de nacht van dinsdag 7 oktober 2014 is een politiemedewerker betrokken geraakt bij een zeer ernstig verkeersongeval. Na zijn nachtdienst is de politiemedewerker, op weg naar huis, achter het stuur in slaap gevallen. Hierdoor is hij met zijn voertuig tegen de vangrail aan gereden, over de kop geslagen en met het voertuig op zijn kop in de naastgelegen sloot terecht gekomen. Kort voor het ongeval heeft de politiemedewerker nog een stop gemaakt bij een tankstation om “even bij te komen” van de vermoeidheid door zijn nachtdienst en de lange rit terug naar huis. Het is een wonder dat het letsel van de collega “beperkt” is gebleven tot snijwonden en een gekneusde elleboog.

Per 1 oktober jl. is een nieuwe groep afgestudeerde politieagenten in Zeeland geplaatst. Deze groep heeft aan de bel getrokken bij de eenheidsleiding om de plaatsingen te herzien. De eenheidsleiding heeft dit verzoek afgewezen, waardoor veel collega’s o.a. na de nachtdienst een onverantwoord lange reis naar huis moeten maken.

Geert Priem, voorzitter politiebond ANPV: “Bij de aanvang van de nationale Politie heeft de korpschef aangegeven dat hij de zogenaamde “ lusten en lasten van de voormalige politieregio’s” zou betrekken bij het te bouwen korps Nationale Politie. Medewerkers zouden er vervolgens op moeten kunnen vertrouwen dat zij geplaatst worden op de plaats van te werkstelling waarvoor zij waren bestemd”.

Politiebond ANPV is geschrokken van het ongeval en de wijze waarop de eenheidsleiding van Zeeland West-Brabant met het signaal van de collega’s is omgegaan. Als het beleid niet wordt aangepast volgen juridische stappen tegen de eenheid Zeeland West Brabant. Daarnaast wordt het plaatsingsbeleid en de gevolgen daarvan, aan de orde gesteld in het overleg met de Minister.

Omroep Zeeland zal hier morgen om 08:15 uur een item aan besteden. Uiteraard zal de politievakbond ANPV hier deel aan nemen.



If you can dream it, you can do it.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Dat is een ontwikkeling die ook bij ons speelt. Studenten uit Leeuwarden mogen elke dag (en nacht) naar Houten tuffen. Vragen om ongelukken!
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Senior GGP

  • Senior GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Back the Blue
Als eerste ben ik blij dat het goed gaat met de politiemedewerker! Het zal je maar gebeuren...

Er poppen toch een aantal vragen bij me op.

Je hebt het over woon-werk verkeer en dienstreis van 200 kilometer in 1 zin.
Ik neem aan dat je het steeds over woon-werk verkeer hebt voor en na een dienst enkele reis?

200 kilometer noem je onverantwoord groot. Het klinkt inderdaad erg ver, maar wat is de reistijd? Het maakt natuurlijk een verschil of het snelweg kilometers zijn of binnendoor via provinciale wegen.
Als ik uit ga van de snelweg, wat me het meest logisch lijkt, rijdt je daar 130 kilometer per uur. Trek daar wat af van het stuk naar de snelweg toe en er vanaf. Dan kom je op een reistijd van ongeveer een uur. Is dat groot of is dat een persoonlijke ervaring? Ik ken veel mensen in onregelmatige diensten die een uur reistijd woon-werk verkeer hebben.

Je spreekt over een 'zeer ernstig ongeval'. Echter blijkt de bestuurder gelukkig maar licht gewond te zijn. Dat kwam wat vreemd over.

Ik lees dat een politiebond 'juridische stappen' zou gaan ondernemen. Kun je me vertellen op welke grond? Ik ben wel benieuwd namelijk. Ik spreek regelmatig collega's die met dezelfde plaatsingsproblematiek te maken hebben. Wellicht dat zij er ook iets mee kunnen.

Veel studenten balen als een stekker dat ze in Zeeland worden geplaatst terwijl ze in Brabant wonen. Dat kan ik me best wel voorstellen. Maar ik stel me wel de vraag of we alles in het juiste perspectief zien.

Laat ik wel duidelijk zijn; ik wil niets af doen aan het gevoel van politiemedewerkers die met deze problematiek te maken hebben, maar van een afstandje kwamen deze vragen bij me boven.

Vervelend dat dit aan de hand is. Het zou mooi zijn als er in goed overleg een einde zou komen aan deze vervelende plaatsingen. Ik vraag me echter wel af of de eenheidsleiding dit aan wil passen. Ik heb me laten vertellen dat er in district Zeeland geen nieuwe studenten meer komen en dat alles uit het oude MWB opgevuld zal worden.

Beterschap voor de politiemedewerker!


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Citaat van: DiNozzo link=msg=1301003 date=1412882135
Dat is een ontwikkeling die ook bij ons speelt. Studenten uit Leeuwarden mogen elke dag (en nacht) naar Houten tuffen. Vragen om ongelukken!

Dat is 170 km enkele reis. Niet gezond lijkt me.  :D


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Om misverstanden te voorkomen:

BRON : Facebookpagina Politiebond ANPV

Citaat van: Jims link=msg=1300987 date=1412879077
PLAATSINGSBELEID POLITIEMEDEWERKERS EENHEID ZEELAND-WEST-BRABANT ONVERANTWOORD

Sinds de reorganisatie van de Nationale Politie is het voormalige (kleinere) politiekorps Zeeland gevoegd bij het politiekorps van Brabant. Hiermee is de eenheid Zeeland-West-Brabant ontstaan. Momenteel resulteert dit er in dat pas afgestudeerde politieagenten geplaatst worden in Zeeland. Dit heeft in veel gevallen tot gevolg dat de reisafstand en reistijd van het woon-werk verkeer onverantwoord groot is geworden en soms meer dan 200 km per dienstreis bedraagt.

In de nacht van dinsdag 7 oktober 2014 is een politiemedewerker betrokken geraakt bij een zeer ernstig verkeersongeval. Na zijn nachtdienst is de politiemedewerker, op weg naar huis, achter het stuur in slaap gevallen. Hierdoor is hij met zijn voertuig tegen de vangrail aan gereden, over de kop geslagen en met het voertuig op zijn kop in de naastgelegen sloot terecht gekomen. Kort voor het ongeval heeft de politiemedewerker nog een stop gemaakt bij een tankstation om “even bij te komen” van de vermoeidheid door zijn nachtdienst en de lange rit terug naar huis. Het is een wonder dat het letsel van de collega “beperkt” is gebleven tot snijwonden en een gekneusde elleboog.

Per 1 oktober jl. is een nieuwe groep afgestudeerde politieagenten in Zeeland geplaatst. Deze groep heeft aan de bel getrokken bij de eenheidsleiding om de plaatsingen te herzien. De eenheidsleiding heeft dit verzoek afgewezen, waardoor veel collega’s o.a. na de nachtdienst een onverantwoord lange reis naar huis moeten maken.

Geert Priem, voorzitter politiebond ANPV: “Bij de aanvang van de nationale Politie heeft de korpschef aangegeven dat hij de zogenaamde “ lusten en lasten van de voormalige politieregio’s” zou betrekken bij het te bouwen korps Nationale Politie. Medewerkers zouden er vervolgens op moeten kunnen vertrouwen dat zij geplaatst worden op de plaats van te werkstelling waarvoor zij waren bestemd”.

Politiebond ANPV is geschrokken van het ongeval en de wijze waarop de eenheidsleiding van Zeeland West-Brabant met het signaal van de collega’s is omgegaan. Als het beleid niet wordt aangepast volgen juridische stappen tegen de eenheid Zeeland West Brabant. Daarnaast wordt het plaatsingsbeleid en de gevolgen daarvan, aan de orde gesteld in het overleg met de Minister.

Omroep Zeeland zal hier morgen om 08:15 uur een item aan besteden. Uiteraard zal de politievakbond ANPV hier deel aan nemen.


If you can dream it, you can do it.


Hendriksje

  • Hoofdagent | Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Een uur lang met 130 kilometer per uur, in vermoeide toestand, over de snelweg karren is natuurlijk ook niet wenselijk.


flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
Hier een ervaringsdeskundige... Jarenlang trouw vanuit Tilburg naar Zeeland gereden tijdens de werk kwartielen van de opleiding. Uiteindelijk in Hulst geplaatst (eigen voorkeur geweest, is een lang verhaal...) maar dat betekende 97 km heen en uiteraard ook 97 km terug... In totaal een uur of 2 rijden...! Buiten de files om soms heerlijk om je hoofd leeg te maken, muziekje op en karren maar. Echter ook meegemaakt dat ik tijdens het rijden in slaap viel of gewoon op de automatische piloot reed. Argumenten zoals; dan stop je toch even 10 min langs de kant etc trok ik me niets van aan, ik wilde immers zo snel mogelijk mijn eigen bed in.

In nood had ik gelukkig schoonouders in Hulst wonen waar ik terecht kon maar 9 v/d 10 keer reed ik gewoon naar huis.

Nu werk ik in Tilburg maar heb nog meegemaakt dat Brabantse collega's, allen net klaar met hun opleiding, in Hulst werden geplaatst. Sommige moesten zelfs verder rijden dan mij en zelfs ik vond dat te gek voor woorden. Toen ik hoorde dat er bezwaar werd/was aangetekend gaf ik ze ook groot gelijk.

Ik zat toen immers ook al in het traject om op verzoek overgeplaatst te worden ivm de lange reistijd die het elke dag in beslag nam...

Ik hoop dat ze is stoppen met dit onverantwoorde gedrag, niet alleen binnen deze regio hoor maar gewoon landelijk. Wordt er pas actie ondernomen als iemand er goed van af komt na een ongeval met (letsel) en veel schade?? En dan nog niet eens gesproken over het feit dat jij voor regio A solliciteert en in regio B wordt geplaatst omdat deze is samengevoegd met A... Tjah...?
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Citaat van: Senior GGP link=msg=1301004 date=1412882217
200 kilometer noem je onverantwoord groot. Het klinkt inderdaad erg ver, maar wat is de reistijd? Het maakt natuurlijk een verschil of het snelweg kilometers zijn of binnendoor via provinciale wegen.
Als ik uit ga van de snelweg, wat me het meest logisch lijkt, rijdt je daar 130 kilometer per uur. Trek daar wat af van het stuk naar de snelweg toe en er vanaf. Dan kom je op een reistijd van ongeveer een uur.
Ik overbrug deze afstanden ook geregeld (bijna dagelijks) en richt mij altijd op de snelheid die GPS aangeeft (130 is dan ca. 137 op de teller), kortom stelselmatig zo'n 7 á 8 km te hard.
De reistijden die ik dan heb zijn bijvoorbeeld:
- Heerlen - Amsterdam (215 km) ruim 2 uur en 20 min (buiten de spits !)
- Heerlen - Rotterdam (200 km) ruim 2 uur 15 min (eveneens buiten de spits)
- Heerlen - Eindhoven (90 km) net geen uur (altijd 's avonds 's nachts)

Dus met alle respect, maar de reistijd die jij aangeeft red je lang van z'n leven niet ! ^-^
Je mag sowieso niet overal 130 en daarnaast beïnvloeden het afremmen en weer snelheid maken, wat je geregeld hebt op de snelweg,  bijvoorbeeld een grote rol.
Daarbij, als je 200 km in een uur zou redden zoals je aangeeft dan zou je dus op een compleet lege weg continue 200 km/uur moeten rijden...  98uiye
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Citaat van: Tony-cc link=msg=1301035 date=1412886428
Dus met alle respect, maar de reistijd die jij aangeeft red je lang van z'n leven niet ! ^-^
Dat hangt er maar net vanaf hoe je het begrip 'reistijd' interpreteert. Als ik zeg dat ik dagelijks 200KM rij om op mijn werk te komen kan het zijn dat ik 's ochtends 200KM heen rij en in de middag 200KM terug rij. Dat vind ik kansloos als het een dagelijke bezigheid wordt. Het kan ook zo zijn dat ik 200KM totaal rij, 100 heen, 100 terug. Zeker op onregelmatige tijden kan je dan binnen het uur op je eigen bank zitten. Een reistijd van een uur (enkele reis) is voor een groot deel van werkend Nederland dagelijkse realiteit en vind ik niet iets om je zorgen over te maken. Ook niet in de nachtdienst.


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #9 Gepost op: 10 oktober 2014, 01:10:05
Indien die 200 km de totale reisafstand per dienst betreft dan ben ik het wel met je eens, ik ging er vanuit dat het een enkele reisbeweging betrof...  
(Was wat voorbarig omdat in openingstopic wordt aangehaald: "soms meer dan 200 km per dienstreis bedraagt." Bij 'jullie' wordt met dienstreis echter de totale tijd/km per dienst bedoeld heb ik begrepen..!?)
98uiye

Een 'uurtje' reistijd vind ik eerlijk gezegt ook wel meevallen (Afhankelijk van hoe lang je dienst duurt natuurlijk. Bij een 9 of 10 uurs dienst is dat anders dan als je 12,14 of meer uren draait... :-\)
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...