Dit is een probleem voor heel nederland en niet alleen voor de politie, en zeker niet alleen voor de regio ZWB. Ik heb ook collega's gekend die tussen de anderhalf en 2 uur aan enkele reis woon-werk hadden (dus meer als 3 uur reistijd op 1 dienstdag). Dit was omdat zij op dat moment geen aanstelling konden krijgen in de buurt van hun woonplaats, daarom geplaatst werden op een locatie met de garantie dat zij binnen korte tijd op de eigenlijke plaats terecht konden. Dit heeft meer als 5 jaar geduurd nadat ze er zelf achteraan moesten.
Daarnaast is het ook een beetje het kip en het ei verhaal. In sommige gevallen solliciteren mensen op een functie of een plek die kwa werk heel leuk is, maar er voor zorgt dat ze veel reistijd hebben. Dit is in mijn ogen dan eigen verantwoordelijkheid, want je kan er voor kiezen om op een andere locatie/regio te gaan werken of naar een andere woonplaats te gaan kijken. Wat ik echter wel schadelijk vind is als er van dienstwegen besloten word om mensen te plaatsen op een plek waarvan men er uit kan gaan dat dit onevenredige reiskilometers oplevert.
Uiteraard zal men kijken waar de mensen het meest nodig zijn, maar om mensen zomaar veel kilometers te laten maken is onverantwoord. Zeker als men als overheid uitstraalt dat ze fitte en gezonde mensen in dienst willen hebben die in een split-second beslissingen kunnen maken.
En nog even wat betreft de werktijden. Ja dat is allemaal leuk en aardig, maar de politie is al eerder beboet door de arbeidsinspectie omdat men zich hier niet aan houd. En zo zijn er diverse andere diensten waarbij men iets soepeler omgaat. En daarbij zullen de mensen vaak geen nee zeggen omdat ze het werk graag doen. En zeker bij een dienst als politie zal het eerder regel dan uitzondering zijn dat er overgewerkt moet worden. En dan kan het soms nog wel eens krap worden qua rusttijden.