Ik denk dat juist de mensen die in de onregelmatige dienst werken heel flexibel zijn. En dan heb ik het niet alleen over de heren en dames in het blauw/groen/rood of wit maar iedereen die in de onregelmatige dienst werkt
Ik ken genoeg mensen die onregelmatige diensten werken die zelf denken dat ze heel flexibel zijn, maar waar leidinggevenden toch een heel andere beleving hebben!
Als er net voor het einde van de dienst wat gebeurt zal niemand zeggen dat die ik niet want mijn tijd zit er op. Nee er word dan gewoon door gegaan ook al is het dan buiten de uren. En ook qua diensten overpakken doet men vaak niet moeilijk. Dus een gebrek aan flexibileit kan men hier niet verweten worden.
Flexibiliteit uit zich niet alleen in niet moeilijk doen over extra werken!
Het probleem is 2 ledig. Enerzijds het wervings probleem wat ik al eerder aangaf. Iedereen wil graag werk doen wat hij/zij leuk vind, en dat is voor iedereen weer anders. Daarom soliciteert aspirant ook op een functie in een grote stad als hij/zij graag van "actie houd" of juist meer voor het platteland omdat daar nu weer juist het gevoel ligt. Dat is een probleem wat je aan de voorkant moet oppakken door bijv dan minder vacatures open te zetten voor een stad als deze al vol zit etc. Nu weet ik dan men in het buitenland tijdens de opleiding (of in de sollicitatie) kan kiezen voor een bureau (of een top 3) waar hij/zij graag zou willen werken. Hier kan de leiding dan kijken of er op deze bureau's plek is, misschien dat dit in nederland ook ingevoerd kan worden als dat al niet zo is.
Jij schetst een ideale situatie. waar het aanbod van personeel precies overeenkomt met de vraag naar personeel. Helaas is de praktijk natuurlijk anders. Want hoe goed de werving ook is, bij de aanname van personeel is nooit precies te voorspellen wat de uitstroom in de toekomst zal zijn. En zeker bij de politie, waar tussen de werving, opleiding, en uiteindelijke tewerkstelling vele jaren zitten, gaat dit natuurlijk nooit lukken. En ook kan in de loop der tijd iets veranderen in de vraag naar personeel, of de verdeling van het personeel over de regio's.
Feit is dat er nu kennelijk een capaciteitsprobleem in een bepaalde regio is, die linksom of rechtsom met personeel uit andere regio's opgelost moet worden.
Maar naast de initiele werving heb je natuurlijk ook de achterkant van het verhaal. Als goede leiding weet je waar er plekken open komen of waar de krapte dreigt.
En die "goede leiding" is volgens jou ook helderziend? Zij kunnen precies voorspellen wanneer collega's al dan niet vrijwillig de organisatie verlaten of een andere functie krijgen....
Dit zou je dan weer door interne vacatures kunnen opvulllen om dan de ervaring aan te vullen. Eventueel met een verhuisvergoeding.
Dat zou je natuurlijk kunnen doen. Maar nadat iemand zo'n verhuisvergoeding heeft gehad, kan deze collega er dan van uit gaan dat de nieuwe werkplek voor altijd is?