Middelbrand (2 brandweermannen gewond bij woningbrand) Panhoes - Brunssum 10-10-2014

Auteur Topic: Middelbrand (2 brandweermannen gewond bij woningbrand) Panhoes - Brunssum 10-10-2014  (gelezen 10742 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1301471 date=1413115922
Zo zie je maar dat het betreden van een woning die ook nog eens volledig gesloten is met rolluiken geen routine werk is.
Er zijn natuurlijk vele factoren waar we rekening mee moeten houden en dan kunnen we realistisch trainen totdat we een ons wegen de praktijk is altijd anders en niet vooraf in een scenario te schrijven!!
De kenmerken, eigenschappen van een brand en de persoonlijke "ikke" zijn nooit vooraf te bepalen.
Dit had iedereen kunnen overkomen en daarom ben ik benieuwd naar het verhaal van deze brand, niet om iemand een stempel te geven maar om te leren van deze inzet.

Ik weet een en ander van de inzet af maar ben er niet bijgeweest. Vind mezelf ook niet de persoon om dat dan te delen. Maar ik ga wel de betrokkenen wijzen op dit topic.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Citaat van: Jos v L link=msg=1301474 date=1413116320
Ik weet een en ander van de inzet af maar ben er niet bijgeweest. Vind mezelf ook niet de persoon om dat dan te delen. Maar ik ga wel de betrokkenen wijzen op dit topic.

Ik ben echt benieuwd naar hun ervaringen en kenmerken die ze hebben ondervonden.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: Jos v L link=msg=1301474 date=1413116320
Ik weet een en ander van de inzet af maar ben er niet bijgeweest. Vind mezelf ook niet de persoon om dat dan te delen. Maar ik ga wel de betrokkenen wijzen op dit topic.

Niet om haastig over te komen, maar ik ben erg benieuwd naar hun verhaal. Hoe verloopt de verwijzing naar dit topic? Of hebben de mannen geen interesse?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Citaat van: honderd link=msg=1302191 date=1413394461
Niet om haastig over te komen, maar ik ben erg benieuwd naar hun verhaal. Hoe verloopt de verwijzing naar dit topic? Of hebben de mannen geen interesse?

Het betreffen hier geen leden van het forum. Wel heb ik een en ander kenbaar gemaakt De bal ligd natuurlijk bij hun.  Wel kan ik melden dat de veiligheidsregio een onderzoek heeft ingesteld naar hoe dit ongeval heeft kunnen gebeuren.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Dan denk ik dat de personen in kwestie maar beter hun verhaal kunnen doen bij de veiligheidsregio ipv op een forum. En dat zeg ik niet om complottheorieën aan te wakkeren, maar omdat dat zo hoort.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1301471 date=1413115922
Zo zie je maar dat het betreden van een woning die ook nog eens volledig gesloten is met rolluiken geen routine werk is.
Er zijn natuurlijk vele factoren waar we rekening mee moeten houden en dan kunnen we realistisch trainen totdat we een ons wegen de praktijk is altijd anders en niet vooraf in een scenario te schrijven!!
De kenmerken, eigenschappen van een brand en de persoonlijke "ikke" zijn nooit vooraf te bepalen.
Dit had iedereen kunnen overkomen en daarom ben ik benieuwd naar het verhaal van deze brand, niet om iemand een stempel te geven maar om te leren van deze inzet.

Ik heb de indruk, als je er zo doorheen rijdt, dat in Belgie rolluiken veel vaker worden toegepast dan in Nederland.
De Belgische collega's in jouw buurt zullen mogelijk de nodige ervaringen hebben opgedaan.
Misschien kun je eens als het zo uitkomt wat informatie van hen krijgen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Diamondback link=msg=1302298 date=1413460378
Dan denk ik dat de personen in kwestie maar beter hun verhaal kunnen doen bij de veiligheidsregio ipv op een forum. En dat zeg ik niet om complottheorieën aan te wakkeren, maar omdat dat zo hoort.
Een veiligheidsregio is verplicht na een ongeval eigen personeel een onderzoek in te stellen, mede om herhaling in de toekomst te voor komen. En hier leermomenten uit te halen.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Citaat van: Thor link=msg=1302307 date=1413461759
Ik heb de indruk, als je er zo doorheen rijdt, dat in Belgie rolluiken veel vaker worden toegepast dan in Nederland.
De Belgische collega's in jouw buurt zullen mogelijk de nodige ervaringen hebben opgedaan.
Misschien kun je eens als het zo uitkomt wat informatie van hen krijgen.

Bij ons in de regio zijn ook veel huizen voorzien van rolluiken.
Het stadium van de brand kan al veel verder zijn dan dat je vanaf de buitenkant kan vermoeden, dit omdat de brand veel later pas opgemerkt wordt.
Ook kan de warmte moeilijker weg, dat is ook een probleem waar je rekening mee moet houden.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Er is dus duidelijk te zien dat rolluiken een probleem zijn. Zou er behoefte zijn aan een cursus/voorlichting of oefening over brandbestrijding van gebouwen met rolluiken (op de begane grond)?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Binnen het huidige oefenen en opleiden is er meer en meer aandacht voor zaken als RSTV en brandontwikkeling in een pand. En zover ik weet zijn zaken zoals rolluiken hier ook in mee genomen. 15 jaar geleden toen ik mijn opleidingen deed waren rolluiken er ook onderdeel daar van. Verder is het toch wel een groot deel gezond boeren verstand, en weten dat als er in een pand wat geheel is afgesloten met rolluiken een forse brand gaande is, dat daar wel eens een hogere temperatuuropbouw kan zijn. Logisch, want de brand kan zijn hitte niet kwijt naar buiten toe. Zoals ik al eerder vertelde, de eerste verkenning is altijd al belangrijk maar nu zeer zeker. En dat geld dan niet alleen voor de bevelvoerder, maar ook voor de manschappen. Probeer uit te vinden in welk stadium de brand zit, en pas daar je inzetplan op aan.