Dragen van gordels verplicht achterin brandweervoertuig?

Auteur Topic: Dragen van gordels verplicht achterin brandweervoertuig?  (gelezen 6035 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Gepost op: 10 oktober 2014, 12:37:30
Citaat van: enrico1972 link=msg=1301098 date=1412936406

http://www.youtube.com/watch?v=mDXaMhDx5QQ#ws

Volg ons brandweer Barendrecht op Twitter: @TS45_1
Mooi filmpje en mooie kijk op het werk, alleen.... ja ik ga toch zeuren.
Een helm op het dashboard een helm op het middenconsole beiden bewegen in de bochten....
Bestuurder en Commandant geen gordels....

Voor de rest mooi filmpje O0

Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1 Gepost op: 10 oktober 2014, 12:45:38
Citaat van: HIT link=msg=1301100 date=1412937450
Mooi filmpje en mooie kijk op het werk, alleen.... ja ik ga toch zeuren.
Een helm op het dashboard een helm op het middenconsole beiden bewegen in de bochten....
Bestuurder en Commandant geen gordels....

Voor de rest mooi filmpje O0

Die helmen zijn niet handig inderdaad. Die gordel wordt bijna nooit gedragen. Ik neem aan dat de bevelvoerder na het contact met de AC ademlucht is gaan omhangen. Dat is namelijk vrijwel onmogelijk als je je gordel om hebt. Ga er maar vanuit dat de omhangende jongens achterin ook geen gordel dragen. Dat is geen onwil of gebrek aan inzicht op het gebied van veiligheid, maar dat gaat gewoon niet met ademlucht.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 10 oktober 2014, 19:28:06
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1301101 date=1412937938
Die helmen zijn niet handig inderdaad. Die gordel wordt bijna nooit gedragen. Ik neem aan dat de bevelvoerder na het contact met de AC ademlucht is gaan omhangen. Dat is namelijk vrijwel onmogelijk als je je gordel om hebt. Ga er maar vanuit dat de omhangende jongens achterin ook geen gordel dragen. Dat is geen onwil of gebrek aan inzicht op het gebied van veiligheid, maar dat gaat gewoon niet met ademlucht.
Zullen we het niet spannender maken dan het is? Ook wij als brandweermensen achterin hebben een gordelplicht, en ik geloof dat zo ongeveer in elke TS de gordels nog als nieuw zullen zijn simpelweg omdat ze gewoon niet gedragen worden. En het omhangen van ademlucht is geen reden om de gordels niet te dragen. Ook bij een uitruk voor een ongeval, of dier in nood worden er geen gordels gedragen. En ja, ik maak me daar ook schuldig aan. ::)

Vinkendrecht

• Forum gebruiker
  • Centralist GMC ZHZ; Bevelvoerder Brw Dordrecht
    • Vinkendrecht
Reactie #3 Gepost op: 10 oktober 2014, 19:52:27
Citaat van: Peter71 link=msg=1301177 date=1412962086
Zullen we het niet spannender maken dan het is? Ook wij als brandweermensen achterin hebben een gordelplicht, en ik geloof dat zo ongeveer in elke TS de gordels nog als nieuw zullen zijn simpelweg omdat ze gewoon niet gedragen worden. En het omhangen van ademlucht is geen reden om de gordels niet te dragen. Ook bij een uitruk voor een ongeval, of dier in nood worden er geen gordels gedragen. En ja, ik maak me daar ook schuldig aan. ::)

Nee, brandweermensen hebben, als ik de brancherichtlijn er op nasla, een vrijstelling van de gordelplicht bij prio 1 en 2 meldingen.http://www.brandweer.nl/algemene-onderdelen/zoeken/@404/brancherichtlijn/
Vanaf pagina 43 volgt een rij van artikelen waarvoor vrijstelling is en op pagina 46 staat het in artikel 59.
groeten, Martin Vink Dordrecht

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 10 oktober 2014, 19:56:32
Citaat van: Vinkendrecht link=msg=1301179 date=1412963547
Nee, brandweermensen hebben, als ik de brancherichtlijn er op nasla, een vrijstelling van de gordelplicht bij prio 1 en 2 meldingen.http://www.brandweer.nl/algemene-onderdelen/zoeken/@404/brancherichtlijn/
Vanaf pagina 43 volgt een rij van artikelen waarvoor vrijstelling is en op pagina 46 staat het in artikel 59.
Oeps....... Je hebt gelijk. e050

guest8310

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 10 oktober 2014, 22:01:41
Citaat van: Vinkendrecht link=msg=1301179 date=1412963547
Alles leuk en aardig, maar je vergeet een belangrijke voorwaarde, namelijk: "voorzover de
uitoefening van hun taak dit vereist."
Als jij, ter voorbereiding op je inzet, iets moet pakken waarvoor je van je zitplaats moet komen, mag je dus je gordel losmaken. Voor de uitvoering van je taak heb je dat ding immers nodig, en dat lukt niet zonder de gordel los te maken.
De rest van de rit, als je gewoon passagier bent in die "opgevoerde vrachtwagen", is er voor de uitvoering van je taak geen enkele reden om je gordel los te laten en dien je hem dus gewoon te dragen!

(Dat dit bijna nergens gebeurd is een hele andere discussie, maar schermen met de vrijstelling is té kort door de bocht.)

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 11 oktober 2014, 07:14:06
Opmerkelijk dat we in NL wel vanwege de arbo van die speciale dakrekken hebben maar niet de gordel handhaven.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 11 oktober 2014, 08:55:34
Citaat van: Rhonus link=msg=1301201 date=1412971301
Alles leuk en aardig, maar je vergeet een belangrijke voorwaarde, namelijk: "voorzover de
uitoefening van hun taak dit vereist."
Als jij, ter voorbereiding op je inzet, iets moet pakken waarvoor je van je zitplaats moet komen, mag je dus je gordel losmaken. Voor de uitvoering van je taak heb je dat ding immers nodig, en dat lukt niet zonder de gordel los te maken.
De rest van de rit, als je gewoon passagier bent in die "opgevoerde vrachtwagen", is er voor de uitvoering van je taak geen enkele reden om je gordel los te laten en dien je hem dus gewoon te dragen!
(Dat dit bijna nergens gebeurd is een hele andere discussie, maar schermen met de vrijstelling is té kort door de bocht.)
Citaten uit de branchrichtlijn
Citaat
Inleiding
In deze bijlage vindt u de letterlijke tekst van artikelen uit het Reglement
Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en uit het Voertuigreglement waarvoor de
brandweer vrijstelling heeft gekregen zonder dat er gebruikgemaakt hoeft te
worden van optische en geluidssignalen.

Wegenverkeerswet 1994.
Vrijstelling voor een aantal artikelen uit het RVV 1990 wordt door de Minister van
Verkeer en Waterstaat verleend op basis van artikel 147 van de Wegenverkeerswet
1994.
Artikel 147
Onze Minister kan van het bepaalde krachtens deze wet vrijstelling verlenen voor
het gebruik van de weg ten behoeve van openbare of door Onze Minister daarmee
gelijk te stellen diensten.

en dan het artikel waar de vrijstelling voor geld
Citaat
Artikel 59
1. Bestuurders van een motorvoertuig en de naast hun gezeten passagiers moeten
gebruik maken van de voor hen beschikbare autogordel. Naast de bestuurder
gezeten passagiers jonger dan 12 jaren die korter zijn dan 1.50 meter moeten
gebruik maken van een voor hen geschikt kinderbeveiligingsmiddel dat is
voorzien van een goedkeuringsmerk als bedoeld in artikel 22, vierde lid, van de
wet.
2. Andere dan de in het eerste lid bedoelde passagiers moeten eveneens gebruik
maken van de voor hen beschikbare autogordel. Indien deze passagiers jonger
zijn dan twaalf jaren en korter zijn dan 1.50 meter, moeten zij gebruik maken
van een voor hen geschikt kinderbeveiligingsmiddel als bedoeld in het eerste lid,
indien dit aanwezig is. Indien een dergelijk kinderbeveiligingsmiddel niet
aanwezig is, moeten passagiers van 3 tot 12 jaren die korter zijn dan 1.50 meter
gebruik maken van de voor hen beschikbare autogordel. Passagiers van 0 tot 3
jaren behoeven alsdan geen beveiligingsmiddel te gebruiken.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 11 oktober 2014, 09:09:22
Citaat van: JJ75 link=msg=1301250 date=1413004446
Opmerkelijk dat we in NL wel vanwege de arbo van die speciale dakrekken hebben maar niet de gordel handhaven.
Tja, welkom in de wereld die brandweer heet.
Het gebeurd inderdaad niet, er is zelfs een vrijstelling voor. Terwijl je je moet bedenken dat er redelijk vaak ongevallen gebeuren, en het dan behoorlijk mis kan gaan. Nu wordt het omhangen van ademlucht erbij gehaald, maar eigenlijk is dat onzin. Het gebeurd lang niet altijd dat alle 4 de brandweermensen achterin moeten omhangen, vaak zijn dat er maar 2, de andere 2 zouden dus gewoon de gordel kunnen dragen. Maarja, het gebeurd niet....

guest8310

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 11 oktober 2014, 12:14:47
Citaat van: Peter71 link=msg=1301256 date=1413010534
Citaten uit de branchrichtlijn

en dan het artikel waar de vrijstelling voor geld
Staar je niet blind op de brancherichtlijn. Deze bied informatie om hoe om te gaan met de vrijstellingen, het is niet de basis waarop je de vrijstellingen hebt. Om iets te kunnen zeggen over de daadwerkelijke vrijstelling en de voorwaarden die daarbij gelden, moet je kijken naar de basis waarop de vrijstellingen gegeven worden/
De vrijstellingen zijn op twee manieren geregeld: Prio 1 middels RVV art. 91, Prio 2 vanuit de beschikking van de minister uit 1999.

Prio 1:
Citaat van: RVV 1990
Artikel 91
Bestuurders van een voorrangsvoertuig mogen afwijken van de voorschriften van dit besluit voor zover de uitoefening van hun taak dit vereist.
Hierin staat duidelijk dat het voor de uitoefening van de taak noodzakelijk moet zijn om af te mogen wijken van het RVV. Meerijden met de wagen (of zelfs maar besturen) gaat prima met de gordel om, dus moet je die ook dragen. Pas als je iets aan moet trekken of moet pakken, is het voor de uitoefening van je taak noodzakelijk en mag je dus afwijken van de gordelplicht!

Prio 2:

Aangezien art. 91 slechts geldt voor voorrangsvoertuigen en wij dat onder prio 2 in beginsel niet zijn, moeten we de vrijstelling en bijbehorende voorwaarden ergens anders vandaan halen. Hoewel de brancherichtlijn de wettekst van de betreffende artikelen volledig weergeeft, rept het met geen woord over de betreffende ministeriële beschikking waarin de vrijstelling is geregeld. Deze beschikking is niet slechts een opsomming van de artikelen waarvoor de vrijstelling geldt, maar ook de voorwaarden waaronder gebruik gemaakt mag worden van de vrijstellingen. Hierdoor is het zeer interessant leesvoer voor iedereen die zich wil beroepen op de vrijstelling van de genoemde artikelen.
Het gaat zelfs zo ver, dat er een speciale voorwaarde is opgenomen betreffende het dragen van de gordel:
Citaat van: Beschikking van de Minister van Verkeer en Waterstaat van 8 juli 1999, nr. DGP/VV/u.99.02776
a.  de vrijstelling van het bepaalde in artikel 59, eerste en tweede lid, van het RVV 1990 uitsluitend geldt voor passagiers van brandweervoertuigen die tijdens de rit naar een uit te voeren repressieve taak uitrustingsstukken aan moeten trekken dan wel om moeten hangen;
Hieruit blijkt, zoals ik reeds in het kort heb geschreven in mijn vorige reactie, dat ook hier de voorwaarde bestaat dat het daadwerkelijk noodzakelijk is om iets te kunnen pakken of aan te trekken. De rest van de rit kun je je simpelweg niet beroepen op een vrijstelling, omdat je niet aan de voorwaarden van de vrijstelling voldoet. Je moet dan dus gewoon een gordel dragen.