Waarom? Je kan toch bij een alarm voor een 2de voertuig ook gewoon een 2de blusgroep meelaten lopen terwijl ook de eerste nog gealarmeerd wordt.
Uiteraard kan dat, maar dan piep je dus voor een 2e voertuig een 2e blusploeg. Dat is precies wat ik ook zei. De 1e blusploeg is dan al ingezet. In dit geval wordt er voor de reanimatie niets extra gepiept, maar alleen de blusploeg die al is ingezet.
Op Arnhem-Noord staan zo'n 15 voertuigen voor de repressie. Dat zou betekenen dat je 15 blusgroepen nodig hebt. Dat is niet bij elkaar te happen en ook niet gemotiveerd te houden. Zeker niet als je in het achterhoofd houdt dat er maar 5 voertuigen met meer dan 2 man de kazerne uitrollen.
Dan vraag ik me wat je onder een blusgroep verstaat. In onze regio hoort een blusploeg bij een blusvoertuig. Als je 6 mensen op een TS nodig hebt en je rekent met een bezettingsgraad van 250%, bestaat de blusploeg dus uit 15 mensen.
Voor voertuigen met 2 mensen heb je dus 5 mensen nodig in een ploegje. Vaak zijn dit aparte groepen, zoals chauffeursgroep, HV etc. Daarbij kun je kijken hoe groot de kans is dat bepaalde voertuigen tegelijkertijd ingezet worden Dan kun je uit gaan van "springbemanning". Op deze manier kun je de benodigde korpsgrootte berekenen.