Plaats hier foto's van De Soto en Fargo voertuigen

Auteur Topic: Plaats hier foto's van De Soto en Fargo voertuigen  (gelezen 8028 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vatrogasci

• purchaser
  • Forum gebruiker
    • BLOG VATROGASCI
Gepost op: 20 juli 2005, 05:56:02
Ik zal deze topic beginnen met enkel Belgische voorbeelden :

BW Blankenberge
tankautospuit De Soto met opbouw van Landuyt

BW Hoeselt
tankautospuit De Soto met opbouw Landuyt

BW Zwevegem
tankautospuit Fargo met opbouw Wasterlain

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 20 juli 2005, 08:45:52
vatrogasci

ik weet niet of je op foto's hoopt uit Nederland. want dan zul je weinig tot geen reactie krijgen. aangezien er in Nederland bijna geen Desoto en Fargo wagens als brandweerwagens hebben gereden. de weinige die er waren waren alle van voor 1955. de Dodge uitvoering zag men iets meer en daarvan werd de laatste zo rond 1960 geleverd (dan heb ik het over de orignele Amerikaanse en Canadeese uitvoering en niet om de Engelse Dodge wat van oorsprong een Commer is). er zijn dat ook maar weinig wagens over gebleven in Nederland. er is een Desoto uit 1952 overgebleven van brandweer Hilversum welk op dit moment te koop staan. foto's van andere wagens zul je alleen in archieven van enkele forumleden vinden. zoals bij Johan natuurlijk en ik zelf moet er nog wat hebben liggen. al zal ik die eerst moeten opzoeken.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief

jwpots

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 20 juli 2005, 10:17:40
Zoals Louis al reageerde, je zal inderdaad weinig Nederlandse deSoto's treffen. De voertuigen die hier gereden hebben, hebben allen het uiterlijk van een Dodge, maar er staat de naam deSoto op. Bijgaand de wagen van Hilversum waar Louis het over had.

[verwijderd door de admin]

jwpots

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 20 juli 2005, 21:48:50
Nog een Dodge uit mijn verzameling. Deze is van de brandweer IJsselstein en op het moment dat ik deze op de foto zette al in particuliere handen. Het is een PM van 1936 en deze wagen heeft dienst gedaan tot 1970 [!!], Verder weet ik niets van deze wagen, maar denkelijk is deze wagen opgebouwd door een plaatselijke smid oid. Maar wie weet kan onze Louis meer vertellen over deze wagen, want ook zijn kenneis is zeer groot weet ik intussen.

Groet
Johan

[verwijderd door de admin]

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 20 juli 2005, 22:11:03
nou dat zal ik maar een antwoord geven, Johan.
alleen heb ik iets andere jaartallen staan. het gaat hier om een Dodge DH uit 1931. deze van oorsprong personenwagen werd in 1934 door Remmers omgebouwd tot personeel en materieeltrekker en door brandweer IJsselstein (Utr.) in dienst genomen in dat jaar samen met een Ford/Kronenburg motorspuitaanhanger. deze combinatie verving de oude van Amsterdam overgenomen stoomspuit (bestaat ook nog). de wagen werd in 1961 vervangen door de Austin Hogedruk tankautospuit. inmiddels afgevoerd en verkocht kreeg de wagen in 1975 een nieuw kenteken vermoedelijk bij de eerste restauratie toendertijd. dat is in het kort wat ik van deze wagen weet. het was trouwens niet de enige brandweerauto die IJsselstein in de jaren dertig in dienst nam. in 1932 nam men een witte Fiat autospuit in dienst welk in 1953 buiten dienst ging.

mario m

• Senior gebruiker
  • Bezoek mijn website!
    • Hulpdiensten modelbouwforum
Reactie #5 Gepost op: 20 juli 2005, 22:38:42
Brandweer Temse in bezit van een privé eigenaar. Deze foto's zijn in 2000 genomen en ze zagen er zeer slecht uit. Hopelijk kan ik deze dit jaar terug ontmoeten voor een nieuwere foto!

Mvg,

jwpots

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 20 juli 2005, 23:23:35
nou dat zal ik maar een antwoord geven, Johan.
alleen heb ik iets andere jaartallen staan. het gaat hier om een Dodge DH uit 1931. deze van oorsprong personenwagen werd in 1934 door Remmers omgebouwd tot personeel en materieeltrekker en door brandweer IJsselstein (Utr.) in dienst genomen in dat jaar samen met een Ford/Kronenburg motorspuitaanhanger. deze combinatie verving de oude van Amsterdam overgenomen stoomspuit (bestaat ook nog). de wagen werd in 1961 vervangen door de Austin Hogedruk tankautospuit. inmiddels afgevoerd en verkocht kreeg de wagen in 1975 een nieuw kenteken vermoedelijk bij de eerste restauratie toendertijd. dat is in het kort wat ik van deze wagen weet. het was trouwens niet de enige brandweerauto die IJsselstein in de jaren dertig in dienst nam. in 1932 nam men een witte Fiat autospuit in dienst welk in 1953 buiten dienst ging.

Louis, zo worden we allemaal weer wat wijzer, maar heb jij dan ook het keteken van voor 1975 en misschien ook het Prov. kentekennummer ? En ja, dat van die Fiat wist ik en die bestaat ook nog en staat in Laren zover ik weet.

Groet
Johan

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 20 juli 2005, 23:57:50
Helaas Johan

ik bezit niet de kentekengegevens van deze Dodge. het is de enige wagen van het korps IJsselstein waar van ik geen kenteken gegevens heb. maar iets anders je noem in jou stukje dat de Fiat van IJsselstein nu in Laren staat. is dat zeker dat die ooit van IJsselstein was. want Laren had ook ooit een witte Fiat uit 1928 dus welke moet het nu zijn. is het de oude van IJsselstein uit 1932 of is het de wagen van Laren zelf uit 1928.

jwpots

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 21 juli 2005, 00:04:54
Helaas Johan

ik bezit niet de kentekengegevens van deze Dodge. het is de enige wagen van het korps IJsselstein waar van ik geen kenteken gegevens heb. maar iets anders je noem in jou stukje dat de Fiat van IJsselstein nu in Laren staat. is dat zeker dat die ooit van IJsselstein was. want Laren had ook ooit een witte Fiat uit 1928 dus welke moet het nu zijn. is het de oude van IJsselstein uit 1932 of is het de wagen van Laren zelf uit 1928.

Louis, je bracht mij even aan het twijfelen maar ik heb de volgende gegevens onder de Larense Fiat staan: Fiat107FA uit 1924 afgevoerd in 1951, kentekens G-63793 > NJ-44-08. Na 1951 1,5 jaar dienst gedaan bij brandweer IJsselstein, Bezit garage Majoor te Laren.

Groet
Johan

Vatrogasci

• purchaser
  • Forum gebruiker
    • BLOG VATROGASCI
Reactie #9 Gepost op: 21 juli 2005, 07:15:54
@Mario

Die voertuigen van Temse zijn wel een Ford en een Chevrolet dus geen De Soto of Fargo !!!