Voor dik €1400 excl. hostingkosten bouwen we zelf wel wat!
Groeten,
Mark
ja, ik vind dat ook erg jammer
Heb zelf ooit RN voorgesteld om hetzelfde te doen als bij Scouting Nederland: die hebben door een professioneel bedrijf een template (sjabloon) laten bouwen voor Joomla! De landelijke organisatie heeft dit betaald en de sjablonen zijn gratis te downloaden en mogen ook aangepast worden door de lokale clubs.
Joomla is een (gratis) open source systeem om websites mee te maken. Je hebt daarbij de keus om bij een bedrijf Joomla kant-en-klaar af te nemen incl. onderhoud en beheer. Je stuurt ze die template en klaar is je site. Of je hebt inderdaad de mogelijkheid om zelf een webhost te zoeken, joomla te installeren en zelf de template erop te zetten en te onderhouden. Het verschil in kosten is ongeveer wat bAdemArk noemt.
Het leuke daarvan vind ik dat je als club zelf kunt kiezen of je het zelf doet of uitbesteed, maar toch allemaal over dezelfde website kunnen beschikken. In ieder geval qua 'look and feel'.
Dit sluit weer aan in de rest van het rijtje aan 'services' die ze aanbieden. Het idee is goed, maar de uitvoering is vaak minder. Heel veel diensten waar lokale brigades om vragen, worden heel actief opgepakt door RN, maar pakken vervolgens zo duur uit dat niemand het afneemt. En dan je afvragen waarom brigades er eerst om vroegen en nu niet meer willen.
Terwijl het vaak veel goedkoper en simpeler kan, maar daarvoor denken ze te veel als een bedrijf en te weinig als een vereniging. Er wordt al jaren geroepen om een soort 'intranet' voor alle commissies, werkgroepen, rvr's etc. Waarop ze bestanden kunnen delen, agenda kunnen maken etc. En steeds gaat het niet door omdat het budget ontbreekt. Ik heb al meerdere gratis alternatieven laten zien, maar blijkbaar geloven ze op het landelijke bureau alleen dat iets goed is als er een dikke offerte onder ligt.
Sorry, wederom stukje frustratie. Vooral omdat het geen onwil is van de medewerkers, ze bedoelen het goed, en denken ook dat iedereen hiervoor staat te juichen. Terwijl 95% van de lokale sites nu zelfbouw zijn en de rest is gesponsord.
Heb er al over zitten denken om het ontwerp gewoon na te bouwen in Joomla en gratis te delen, zou er copyright op zitten?
En waar ik me het meest aan irriteer: als je zo'n site afneemt voor 1400 euro, dan krijg je een link als: denbosch.reddingsbrigade.nl, maar die kan ik niet gewoon zo krijgen en laten doorverwijzen naar onze eigen site. Terwijl
www.reddingsbrigade.nl van ons allemaal is... Tijd voor wat vraagjes op de ALV