Bij mij op school was de doorstroom naar de PA 6 van de 9 sollicitanten. De 3 die niet door de selectie kwamen vielen alle drie af op de capaciteiten test.
Ik denk ook dat het per school verschilt, aangezien er bij mij in de klas (2de jaar) nog maar 9 studenten over zijn van de 24 die vorig jaar begonnen. Bij ons kan op ieder moment in de opleiding door de politie of begeleiders bepaalt worden dat je (nog) niet geschikt bent voor de politie, en word je overgeplaatst naar de reguliere HTV opleiding.
Begin 2de leerjaar zaten er nog studenten in mijn klas die dicht slaan tijdens het aanzeggen van een beschikking of die niet fatsoenlijk om konden gaan met agressie. Deze studenten zijn dan ook vriendelijk verzocht iets anders te gaan zoeken.
Ik ben van mening dat de selectie procedure een stuk strenger mag, vooral op psychologisch gebied.
Ook ben ik het deels eens, en deels oneens met het woordje politie op het uniform.
Het kan in sommige situatie's verwarring scheppen, en in sommige situaties is het als burger niet wenselijk om als OA gezien te worden.
Aan de andere kant, op het bureau waar ik stage loop krijgen wij tijdens verkeerscontroles de wel bekende gele hesjes met politie op de voor en achter zijde. Dit heeft zeker ook zijn nadelen, maar de reactie die je krijgt tijdens het aanzeggen van een bekeuring met of zonder hesje is veelal verschillend. Ook is het wel fijn om je examen verkeer te kunnen oefenen zonder dat je 100 keer op een dag hoeft uit te leggen waarom jij een ander uniform aan hebt en wat de HTV-P opleiding inhoud
.