Weet iemand waar ik epauletten kan vinden van de HTV - Politie opleiding?

Auteur Topic: Weet iemand waar ik epauletten kan vinden van de HTV - Politie opleiding?  (gelezen 25312 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tazbrw

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 392
Citaat van: KevinK link=msg=1316461 date=1419277559
De Regeling Toetsing Geweldsbeheersing BOA ken 6 verschillende examens:

BOA I:    Geweldsbevoegdheid (art. 7 lid 1)
BOA II:   BOA I + fouillering (art. 7 lid 3)
BOA III:  BOA II + gebruik handboeien
BOA IV:  BOA III + gebruik wapenstok
BOA V:   BOA IV + gebruik pepperspray
BOA VI:  BOA V + gebruik vuurwapen


Om dit als BOA te kunnen toepassen na het behalen van het certificaat, moet de bevoegdheid de ambtenaar toegekend worden op zijn akte van beëdiging.

 Indien ik wordt aangenomen op de politieacademie na het behalen van mijn diploma. Hoef ik, na het behalen van mijn certificaat geen verdere toetsing of dergelijke te halen om de geweldsmiddelen te gebruiken, voor zover ik weet in ieder geval. De toetsing wordt gedaan door IBT docenten, geen idee of dit er iets mee te maken heeft.

En voor het toepassen van de geweldsmiddelen citeer ik het eerste gedeelte van artikel 7 lid 1 uit de Politiewet 2012.
Artikel 7
1. De ambtenaar van politie die is aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, is bevoegd in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening geweld of vrijheidsbeperkende middelen te gebruiken.


Oke. Ja wat moet ik er van gaan denken? Ik heb zelf mijn RTGB behaald. Echter gaf dat (toen der tijd) geen vrijstelling voor het AVZ. Echter zijn de RTGB docenten, IBT gecertificeerd. Echter tot een bepaald niveau, want hun mochten dus alleen RTGB geven tot aan het gebruik transportboeien en wapenstok. Echter hebben wij alleen transportboeien gebruik gehad.

Ik heb nu zelf ook HTV'ers bij me lopen. Echter zijn er dus vrij veel ''beperkingen'' opgelegd bij hun. Misschien is dit per school/regio verschillend. Ik weet niet hoe dat bij jou zit.

Citaat van: Hartley link=msg=1316553 date=1419331418
Bij de RTGB ligt nog steeds idd daar de nadruk op. De duo procedure zakken de meeste die zakken ook op.

Ik vind het wel een stukje zwaarder dan het azv wat de politie krijgt. Bij het RTGB wordt er meer op de technieken gelet. Duo procedure is een juiste DAA maken en dan kan je toch wel goed werken. Je communicatie naar je collega cq verdachte moet ook wel goed zijn anders lukt het als nog niet.
Groeten,  Tazbrw


KevinK

  • Aspirant hoofdagent Amsterdam 1441
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
  • Assumption is the mother of all fuckups
Citaat van: tazbrw link=msg=1324503 date=1421766475
Ik heb nu zelf ook HTV'ers bij me lopen. Echter zijn er dus vrij veel ''beperkingen'' opgelegd bij hun. Misschien is dit per school/regio verschillend. Ik weet niet hoe dat bij jou zit.

Zou de 'beperkingen' toe kunnen lichten?
Solliciatie Hoofdagent vanuit HTV-P - Amsterdam


tazbrw

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 392
Citaat van: KevinK link=msg=1324522 date=1421769465
Zou de 'beperkingen' toe kunnen lichten?

Ja hoor. Hier komen een aantal:

- Niet naar meldingen gaan.
- Niet surveilleren in een auto.
- Ze mogen niet onder toezicht naar buiten.
- Ze mogen niet bekeuren.
- Bij de briefing mogen ze niet aanwezig zijn(?)

Hierdoor zijn een aantal nadelen:
- Als het regent dat, op de eerste plaats, ik zeikes nat ben, en op de tweede plaats, hun ook. En er niemand op de straat is.
- Kleine meldingen, zoals overlast van jeugd of (kleine/lichte) verkeersongevallen mogen ze niet heen. Terwijl dat onderdeel is van ons werk.
- Als ik met 4 HTV'ers de straat op ga moet ik een 2e collega vragen om mee te gaan ivm veiligheid etc etc

Dat zijn een beetje de beperkingen.

Maar je kan natuurlijk jezelf de beperkingen opleggen of de beperkingen oprekken. Bijvoorbeeld toch met een auto gaan surveilleren en als 2e of 3e of zoveelste auto meerijden naar een kleine aanrijding.

Als begeleider maak je wel de afwegingen van wel of niet. Dat merk ik als we met meerdere begeleiders bij elkaar zijn. Zeker als de HTV'ers een terug-kom-dag hebben, dan hoor je allerlei verhalen van wat die en die wel hebben gedaan en wat die anderen niet mochten doen.
Groeten,  Tazbrw


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Zijn die beperkingen zo vreemd dan?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Ik vind ze meer dan terecht. Het zijn gewoon nog geen agenten en dat moet je ook niet van ze verwachten. Aspiranten  die voor het eerst op straat komen worden ook bewust uit de auto gehouden. Er mist gewoon nog veel kennis en je ziet meer bij een rondje fietsen als in de auto.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Citaat van: DiNozzo link=msg=1325491 date=1422102775
Ik vind ze meer dan terecht. Het zijn gewoon nog geen agenten en dat moet je ook niet van ze verwachten. Aspiranten  die voor het eerst op straat komen worden ook bewust uit de auto gehouden. Er mist gewoon nog veel kennis en je ziet meer bij een rondje fietsen als in de auto.

En dan voor het eerst het politiepak aan en wel meteen ingezet worden als derde man op de noodhulp of tweede man back-up. Ik blijf het bijzonder vinden dat het volgen van een ROC-opleiding een jaar korting geeft op de politieopleiding, een opleiding die al ingekort is en die vergeleken met PO2002 echt weinig meer voorstelt. Dus aan de ene kant logisch dat HTV-P'ers tijdens hun ROC-opleiding niet worden ingezet voor meldingen en kleine klusjes, maar het is bijzonder dat gaan zij de opleiding in ze meteen meedraaien met noodhulpklussen...


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Eens. Maar dat is nog zo'n belachelijk iets!
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


KevinK

  • Aspirant hoofdagent Amsterdam 1441
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
  • Assumption is the mother of all fuckups
Citaat van: tazbrw link=msg=1325482 date=1422100183

De dingen die je opnoemt herken ik gedeeltelijk. Iedere begeleider/bureau pakt het anders aan.

Wat, naar mijn mening, het belangrijkste is, is dat de studenten de basis van het politiewerk leren. Ik moet 3 praktijk opdrachten uitgevoerd hebben tijdens mijn stages; baliegesprekken voeren, aangiftes opnemen en een verkeerscontrole organiseren inclusief verbaliserend optreden.

En je punt over het verbaliserend optreden, wat ik op mijn stages vooralsnog gedaan heb is dat ik de bon volledig invul m.u.v. de dag- en ondertekening. Dit omdat dit simpelweg niet kan omdat ik niet beëdigd ben. Als de verbalisant volledig achter de inhoud van het PV staat, is het persoonlijk opgemaakt. Dit is immers 1 van de eisen waaraan een PV moet voldoen.

Laat de studenten bijvoorbeeld aangiftes bijwonen, mits de aangever dit geen probleem vindt natuurlijk. Of laat ze een aangifte afnemen bij elkaar en opmaken in de oefenmodule van BVH. Een verkeerscontrole organiseren, een paar uur meedraaien met een baliemedewerker. Ga een dagje sporten op een politietrainingscentrum.. Er zijn nog veel meer werkzaamheden die je kunt uitvoeren, mits jij je hierbij t.o.v. jezelf en de studenten veilig bij voelt.

En wat betreft de briefing, navragen via de portofoon/orion en nog een aantal punten met betrekking tot de WPG, dit ligt bij de minister.
Solliciatie Hoofdagent vanuit HTV-P - Amsterdam


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
WPG of niet, een 16 jarige die door zijn ouders gebracht word, om te kijken wat het politiewerk nu precies inhoud heeft niets te zoeken in de politionele systemen. Ik ben wat kort door de bocht maar als ik de HTVers bij ons zie dan lijkt het meer op een klassenuitje.

Politie opleidingen horen thuis bij de politie en niet bij een ROC. Een voortraject prima zoals het VEVA van defensie maar dit gaat veel te ver. Waarom de politie gekozen heeft voor dat jaar studieverkorting daar kan ik nog steeds niet bij. De wet zal vast wel goed zitten maar je loopt gewoon een jaar politiecultuur achter op de rest.


Rutger1

  • Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 150
Ik denk dat het heel erg verschillend is per bureau/school. Wij mogen bovengenoemde punten juist wel. Wij mogen gewoon naar buiten met de auto, en focussen dan voornamelijk op verkeer, en rijden meldingen mee.

We mogen inderdaad niet op de noodhulp wagen, maar rijden wel mee naar elke melding m.u.v zaken zoals schiet incidenten etc. Ongevallen etc wel, maar dit wordt per persoon beoordeeld. Ook mogen wij zelfstandig kleine IGP opdrachten en buurtonderzoeken doen.

Ook wordt van ons verwacht dat wij bij de briefing aanwezig zijn, en dat wij ten alle tijden een porto bij ons dragen i.v.m eigen veiligheid en veiligheid van de collega. Hier zijn wij ook voor gescreend tijdens ons antecedenten onderzoek en hebben wij ook een cursus voor gevolgd.

Ik lees ook dat er gesproken wordt over studenten van 16 die door de ouders afgezet worden op het bureau, dat is allereerst al niet mogelijk aangezien de landelijke eis minimaal 17 en een half is. Bij mij in de klas ligt de gemiddelde leeftijd op 21, en is de jongste 19.

Waar ik het wel mee eens ben is dat we qua praktijk ervaring wat achter lopen, omdat wij niet niet alles kunnen doen (ookal ben je beëdigd), maar qua kennis zit het allemaal wel goed. Ook verschilt het natuurlijk per persoon. De een is al verder dan de ander
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel