Dit zal misschien wel per school verschillen, maar voor mij bestond de selectie uit het volgende:
- Bijwonen informatiebijeenkomst opleiding HTV-P
- Voorlichtingsbijeenkomst politie
- Intakegesprek met medewerker van school en een politieagent
- Politiesporttest en andere fysieke testen afgenomen door IBT docenten
- Cognitieve capaciteiten en persoonlijkheidstest
- Antecedentenonderzoek (+ huisbezoek)
De volgorde hierin kon verschillen, maar deze selectieonderdelen dienden allemaal voldaan te worden.
Dat is al stukken beter dan dat ik gehad heb:
- sporttest (piepjestest, opdrukken en sit-ups)
- taal- en rekentest
- gesprek met een school- en politiemedewerker. Waarvan de laatste onder andere belast was het de sturing vanuit de politie omtrent het HTV-P programma.
- antecedentenonderzoek
Nu er een nationale politie is, mogen de opleidingseisen en intakes van de HTV-P wat mij betreft ook nationaal gelijk getrokken worden. Wat ik op dit forum lees, en van mensen hoor welke elders een HTV-P opleiding volgen, is dat de opleidingen enorm verschillen. Ditzelfde geldt voor de praktijk periodes, de één rijd wel mee op meldingen de andere niet. De één mag wel verbaliserend optreden de ander niet en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Wat voornamelijk belangrijk is, als de HTV-P opleiding blijft bestaan inclusief het jaar 'korting' op de opleiding is dat het niveau van de bij de politie aangenomen HTV-P'ers gelijikwaardig wordt aan het niveau van de 2e jaars aspiranten welke regulier aangenomen zijn.