Daarnaast is nog de vraag wat de definitie is van 'uitoefenen van hun job'. Is dit een repressieve taak, of kan dit ook een oefening zijn? Dan is nog de vraag: Wat is een repressieve inzet? In de
criteria voor vermelding op het monument staat dat een repressieve taak 'na het vertrek vanuit tot en met terugkomst in de kazerne' is. Het Belgisch glij-paal incident zou hier dus al buiten vallen. En is het overlijden een direct gevolg van het incident? Of telt het ook als een brandweerman onderweg naar het incident onwel wordt en te overlijden komt?
Het is dus totaal niet duidelijk wat de maatstaven zijn voor deze cijfers. Om de enige gegeven maatstaaf hetzelfde te houden; een periode van afgelopen 10 jaar, dus 2004-2014. Na mijn eigen herinneringen en wat speurwerk, tel ik één duiker bij Koedijk (
04-08-2014), één brandweerman in Veendam (
08-03-2010), één duiker bij Terneuzen (
06-06-2008, die overigens in België overleed), 3 brandweerlieden bij de scheepswerf in de Punt (
09-05-2008). De Koningkerk te Haarlem valt net buiten deze periode, maar telt deze brand nam ook het leven van 3 brandweerlieden (
23-03-2014). Het totaal voor Nederland van 2004-2014 komt dus uit op 6.
Om te kunnen vergelijken moeten we het aantal overleden brandweerlieden delen door het aantal brandweerlieden van dat land. Dan krijg je een correcte verhouding. Voor Nederland 6/27000, dat is 1 op de 4500. Voor België 23/16000, dat is 1 op de 700. Volgens de berekening dus iets meer dan
zes keer meer, daarin is de bron correct. Deze aantallen zijn beroeps en vrijwilligers bij elkaar. In Nederland is ruw gepakt 20% beroeps, en 80% vrijwilliger. In België is deze verhouding 30%-70%.
Ik ben erg benieuwd naar de bron de cijfers over overleden brandweerlieden, omdat er gerefereerd wordt naar andere Europese landen zou het betekenen dat er voor deze landen ook cijfers beschikbaar zijn. Waar staat Nederland in vergelijking met andere Europese landen? Een andere vraag die niet direct met dit topic te maken heeft: Worden onderzoeksrapporten internationaal gedeeld binnen de brandweer, om ook hier leermomenten uit te krijgen? Of is het al een hele prestatie dat deze rapporten binnen Brandweer Nederland gedeeld worden?