Mopper nog maar eens effe door over het feit dat een knulletje zich persfotograaf noemt omdat hij wat plaatjes op een website plaatst, of dat ze door pa worden gebracht. Ik heb van hier van al die ongevallen, branden en treinspringers nog nooit gehoord dat een van die knulletjes ook maar iets van een trauma heeft opgelopen. Zolang ze zelf niet als slachtoffer erbij betrokken zijn zetten zij dat aardig van zich af. Op TV en internet zijn schokkendere onderwerpen te zien.
Ik ben nou in mijn regio al 20 jaar actief als fotograaf. Ik ben in de afgelopen 10, 15 jaar, de periode dat de digitale camera's in ieders bereik liggen en het internet een enorme vlucht heeft genomen, een aantal van die jongetjes tegen gekomen. Knulletjes die telkens weer vooraan stonden en foto's maakten en zich stonden te vergapen op de voertuigen, de zwaailichten en alles wat er daar bij een inzet ook maar gebeurde. Soms waren zij de allerlaatsten die van een plaats weggingen. Frappant genoeg ben ik van al die foto's die zij maakten maar weinig tegengekomen op internet, hooguit op enkele 112-websites. Meestal beperkte het zich tot voorbijrazende ambulances en brandweerauto's met toeters en bellen.
En als je je nou afvraagt wat is er van al deze knulletjes van toen terecht gekomen? Ik zie een aantal van hen -inmiddels volwassen- nou nog steeds bij die ongevallen en branden. Nee, niet met een foto- of videocamera, maar hardwerkend bij de brandweer of ambulancedienst!
En nu nog zie ik nog steeds van die jonge knulletjes bij een inzet. Ze zijn hier niet hinderlijk aanwezig, blijven achter de lintjes. Meestal komen ze op hun fiets, een enkeling wordt vanwege de afstand door pa of ma gebracht. Wat boeit mij nou hoe ze er komen, maar wat ik zie zijn wel de hulpverleners van over tien jaar!