Laat ik mij ook eens bemoeien met de rode lamp discussie
:
In het RVV 1990 staat het volgende:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/HoofdstukIV/1/Artikel83/
Artikel 83
Weggebruikers zijn voorts verplicht te stoppen indien hen een stopteken wordt getoond dat bestaat uit een rode lamp dan wel uit een aan een voertuig van de politie of van weginspecteurs in dienst van Rijkswaterstaat aangebracht verlicht transparant, waarin de woorden "stop" of "stop politie" in rode letters tegen donkere achtergrond worden verlicht.
Rode lamp is dus ook rood licht uitstralende kegel, lijkt mij?
Dus die discussie hoeft niet meer gevoerd te worden
(maar natuurlijk gaan we die discussie wel voeren
, sterker nog... doen we dat niet al lang?)
Dan om even in te gaan op het stopteken met de rode lamp:
Tijdens mijn "opleiding" tot (zowel de "evenementen-" als de "landelijk bevoegd-") verkeersregelaar werd door de agent die de cursus gaf gemeld het stopteken met de rode kegel recht omhoog te geven.
Dit omdat het lijkt op het gewone stopteken.
Ik heb gevraagd waarom het teken met de rode lamp voor de borst/buik op en neer niet gegeven werd.
De agenten in kwestie keken mij verbaasd aan, maar artikel 83 werd erbij gehaald en de agenten snapten de redenatie van beweging zie je eerder.
In alle gevallen werd gezegd dat het stopteken met de beweging prima was (in een geval werd daarbij wel op het hart gedrukt om dan wel met rechts het normale stopteken te geven).
Dan nog even mijn eigen ervaringen met beide tekens (met lantarenpalen waardoor je wat sneller wegvalt in het andere licht):
Met de lamp boven mijn hoofd remmen automobilisten later en lijkt het langer te duren voordat ik opval.
Met de lamp bewegend voor mijn borst/buik gaat het gas er eerder af, remt men eerder en staat men vaak net een aantal meters eerder stil.
Vandaar dat ik zelf dat laatste teken gebruik.
Dan nog even een zijspoor: Met een rode lamp kun je strikt genomen geen oprij teken geven, omdat men moet stoppen bij een rode lamp.
Er zijn wat testjes gedaan met rood/groene lampen maar (helaas) is dat nooit doorgebroken. (mijn ervaring is dat groen werkt zoals groen werkt
)
(ik heb weer veel te veel getypt... m'n toetsenbord heeft wat afkoeling nodig..
)