stopteken rode lamp

Auteur Topic: stopteken rode lamp  (gelezen 44280 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #10 Gepost op: 21 oktober 2014, 21:26:11
Citaat van: RenéB link=msg=1303425 date=1413918067
Zou er eigenlijk nog iemand rondlopen/rondrijden met een spiegelei?

Ja hoor: hier

 98uiye

Flauw hč...  :D

Citaat van: RenéB link=msg=1303425 date=1413918067
Het zou inderdaad verhelderend werken als een rode kegel wordt opgenomen in het RVV.

Mee eens.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Bas1988

  • Assetbeheerder HWA, Specialist HWA, verkeersregelaar, EHBO-vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #11 Gepost op: 21 oktober 2014, 21:30:25
Laat ik mij ook eens bemoeien met de rode lamp discussie  :) :
In het RVV 1990 staat het volgende:
Citaat
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/HoofdstukIV/1/Artikel83/
Artikel 83
Weggebruikers zijn voorts verplicht te stoppen indien hen een stopteken wordt getoond dat bestaat uit een rode  lamp  dan wel uit een aan een voertuig van de politie of van weginspecteurs in dienst van Rijkswaterstaat aangebracht verlicht transparant, waarin de woorden "stop" of "stop politie" in rode  letters tegen donkere achtergrond worden verlicht.
 
Rode lamp is dus ook rood licht uitstralende kegel, lijkt mij?

Dus die discussie hoeft niet meer gevoerd te worden  ;) (maar natuurlijk gaan we die discussie wel voeren  :), sterker nog... doen we dat niet al lang?)

Dan om even in te gaan op het stopteken met de rode lamp:
Tijdens mijn "opleiding" tot (zowel de "evenementen-" als de "landelijk bevoegd-") verkeersregelaar werd door de agent die de cursus gaf gemeld het stopteken met de rode kegel recht omhoog te geven.
Dit omdat het lijkt op het gewone stopteken.
Ik heb gevraagd waarom het teken met de rode lamp voor de borst/buik op en neer niet gegeven werd.
De agenten in kwestie keken mij verbaasd aan, maar artikel 83 werd erbij gehaald en de agenten snapten de redenatie van beweging zie je eerder.
In alle gevallen werd gezegd dat het stopteken met de beweging prima was (in een geval werd daarbij wel op het hart gedrukt om dan wel met rechts het normale stopteken te geven).

Dan nog even mijn eigen ervaringen met beide tekens (met lantarenpalen waardoor je wat sneller wegvalt in het andere licht):
Met de lamp boven mijn hoofd remmen automobilisten later en lijkt het langer te duren voordat ik opval.
Met de lamp bewegend voor mijn borst/buik gaat het gas er eerder af, remt men eerder en staat men vaak net een aantal meters eerder stil.
Vandaar dat ik zelf dat laatste teken gebruik.

Dan nog even een zijspoor: Met een rode lamp kun je strikt genomen geen oprij teken geven, omdat men moet stoppen bij een rode lamp.
Er zijn wat testjes gedaan met rood/groene lampen maar (helaas) is dat nooit doorgebroken. (mijn ervaring is dat groen werkt zoals groen werkt  ;) )

(ik heb weer veel te veel getypt... m'n toetsenbord heeft wat afkoeling nodig.. ;))
common sense is not so common...


bmwjohn

  • pensionada politie en beroepsverkeersregelaar
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
  • RPNijm. DLV GLM GLZ
Reactie #12 Gepost op: 22 oktober 2014, 15:21:14
Onderstaand een stukje uit (het nog geldende) Besluit stoptekens NVWA op de openbare weg en te water 2013. Let wel: dit geldt voor een opsp. ambt. van de V-en W- Autoriteit.

Voor hen geldt bij "nacht": of het opsteken van het stopteken of door het verticaal op en neer bewegen van een rood lichtsein in het midden van het stopteken (en dat zal wel het spiegelei zijn). Ze kunnen dus nog voorkomen  :)

Mijn oorspronkelijke vraag is waar ik zoiets kan vinden t.a.v. de "gewone" opsporingsambtenaar of verkeersregelaar en daar heb ik, ondanks alle goede bedoelingen, nog geen antwoord op  ;)

Quote:
Artikel 2

Een opsporingsambtenaar van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit doet op de openbare weg de vordering tot stilhouden of doet stilhouden, omschreven in artikel 23, vierde lid, van de Wet op de economische delicten, op de navolgende wijze:

a. indien de opsporingsambtenaar tijdens de vordering gebruik maakt van een auto: door het autostopteken;
b. in de overige gevallen:
1° van een half uur vóór zonsopgang tot een half uur na zonsondergang: door het opsteken van het stopteken;
2° van een half uur na zonsondergang tot een half uur vóór zonsopgang: door het verticaal op en neer bewegen van een rood lichtsein dat is aangebracht in het midden van het stopteken.
vliegen is nog mooier dan motorrijden


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #13 Gepost op: 22 oktober 2014, 16:12:40
Citaat van: Bas1988 link=msg=1303437 date=1413919825
Dan om even in te gaan op het stopteken met de rode lamp:
Tijdens mijn "opleiding" tot (zowel de "evenementen-" als de "landelijk bevoegd-") verkeersregelaar werd door de agent die de cursus gaf gemeld het stopteken met de rode kegel recht omhoog te geven.
Dit omdat het lijkt op het gewone stopteken.
Dit gaven de agenten in toenmalig regio Twente ook aan als het beste.
Ik heb situaties meegemaakt waarbij lamp horizontaal gehouden werd en er auto's die bewuste richting inreden ipv te stoppen

Citaat

Dan nog even mijn eigen ervaringen met beide tekens (met lantarenpalen waardoor je wat sneller wegvalt in het andere licht):
Met de lamp boven mijn hoofd remmen automobilisten later en lijkt het langer te duren voordat ik opval.
Met de lamp bewegend voor mijn borst/buik gaat het gas er eerder af, remt men eerder en staat men vaak net een aantal meters eerder stil.
Vandaar dat ik zelf dat laatste teken gebruik.
Combineren is dan beter.
Aandacht trekken en snelheid laten verminderen dmv op en neer bewegen. Uiteindelijke stopteken geven dmv lamp recht omhoog te houden. Ik weet uit ervaring dat dit goed werkt. Ook collega's hebben aan gegeven dat dat goed werkt en duidelijk is

Citaat
Dan nog even een zijspoor: Met een rode lamp kun je strikt genomen geen oprij teken geven, omdat men moet stoppen bij een rode lamp.
Er zijn wat testjes gedaan met rood/groene lampen maar (helaas) is dat nooit doorgebroken. (mijn ervaring is dat groen werkt zoals groen werkt  ;) )
Gelukkig is de test niet doorgebroken.
De lamp straalt immers aan alle kanten dan groen uit en dit kan verwarring veroorzaken.
Daarbij hebben mensen nu al moeite met zo'n idioot in dat apepakje, dus waarom nog moeilijker maken dan het al is,
onze aanwijzingen gaan immers boven de rest en dus ook het tonen van een rode lamp als zijnde stopteken
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #14 Gepost op: 22 oktober 2014, 17:53:59
Wij  (KMar)  gebruiken ook nog regelmatig een spiegelei met begeleidingen.
Voornamelijk in Duitsland en Noorwegen.
Meen zelfs dat het in Duitsland verplicht is maar bind me er niet op vast.


RenéB

  • MotorVerkeersRegelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • rustig aan, we hebben haast
Reactie #15 Gepost op: 22 oktober 2014, 19:22:49
Citaat van: R.3144 link=msg=1303667 date=1413993239
Wij  (KMar)  gebruiken ook nog regelmatig een spiegelei met begeleidingen.
Voornamelijk in Duitsland en Noorwegen.
Meen zelfs dat het in Duitsland verplicht is maar bind me er niet op vast.

In (donker c.q. nachtelijk) Nederland ook? Of is het daar dan weer lamp/kegel?

Ben eigenlijk best benieuwd naar wat meer ervaringen van de blauwe tak, wij (VR) kunnen daar dan weer van leren.
Tijd voor een pol waarin wat mogelijkheden met "de lamp" genoemd worden wellicht?
Voorzitter BMW Motorbegeleidingsteam Nederland (BMTN)


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #16 Gepost op: 22 oktober 2014, 21:07:49
Citaat van: RenéB link=msg=1303689 date=1413998569
In (donker c.q. nachtelijk) Nederland ook? Of is het daar dan weer lamp/kegel?

Ben eigenlijk best benieuwd naar wat meer ervaringen van de blauwe tak, wij (VR) kunnen daar dan weer van leren.
Tijd voor een pol waarin wat mogelijkheden met "de lamp" genoemd worden wellicht?
Jullie staan er vaker mee dan wij, dus dat leren is denk ik eerder andersom  ;)


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #17 Gepost op: 22 oktober 2014, 21:10:50
Citaat van: Dion link=msg=1303712 date=1414004869
Jullie staan er vaker mee dan wij, dus dat leren is denk ik eerder andersom  ;)

Ik geef doorgaans in de nacht/donker met zaklamp en kegel het langs de borst op en neer halen van de lamp opgevolgd door het normale stopteken (recht omhoog). Afhankelijk van de reactie van bestuurder, herhaal ik dit. Oftewel een combi van beiden.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


VKR Drenthe

  • Beroeps VKR
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #18 Gepost op: 22 oktober 2014, 21:14:05
Bij de evenementenregelaar cursus was destijds (meende ik) een vraag wie er gebruik mochten maken van een "spiegelei" ! Antwoord alleen de verkeersbrigadier en niet de (evenementen) verkeerregelaar. Later in de beroepsopleiding is mij (en de anderen) geleerd dat we gebruik maken van de zaklamp met rode kegel. Ook een stopteken word hiermee gegeven.
Mvg, Bert


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #19 Gepost op: 26 oktober 2014, 01:48:53
Citaat van: RenéB link=msg=1303425 date=1413918067
Zou er eigenlijk nog iemand rondlopen/rondrijden met een spiegelei?

Toevallig laatst een nieuwe binnen zien komen op het bureau...
Was dan wel foutief besteld en is retour afzender gegaan...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !