GRIP 1 (wegwerker omgekomen bij aanrijding) A12 - Woerden 23-10-2014

Auteur Topic: GRIP 1 (wegwerker omgekomen bij aanrijding) A12 - Woerden 23-10-2014  (gelezen 19965 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #40 Gepost op: 24 oktober 2014, 16:20:21
Citaat van: JJ75 link=msg=1304000 date=1414160142
Misschien net zoals bij het spoor iemand langs de kant van de weg met een grote (erg luide) luchthoorn. Zodra er eentje op 750 meter ervoor nog door de rode kruis gaat toeteren. Hebben wegwerkers een kans weg te duiken en een eventuele slaapkop wordt wakker.
Dan vliegt het overige verkeer links en rechts de vangrail in..


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #41 Gepost op: 24 oktober 2014, 16:22:02
Citaat van: piet60 link=msg=1303991 date=1414156856
Of vkr's er neerzetten  ( onder supervisie van RWS) kan ook al preventief werken.

Laten we nog meer mensen onbeschermd op de snelweg gaan plaatsen! Daar wordt het vast veiliger van. ;)

Citaat van: HIT link=msg=1303998 date=1414158596
Wat bedoelde ik daarmee, afzetbedrijven BOA laten doen en de bus/bots laten uitrusten met geijkte camera systemen. De pakkans zou dan kunnen stijgen.

Als leek zijnde neem ik zonder meer aan dat er meer handhaving nodig is en dat het bijdraagt aan de veiligheid. Wel vraag ik me af of dit soort ongelukken, met niet oplettende chauffeurs, er echt door voorkomen worden.
In de spoorwereld heeft men lang geleden, na vergelijkbare ongelukken met niet oplettende machinisten, een systeem ingevoerd dat juist de werkers waarschuwt als er een trein hun werkgebied in komt. Is zo iets ook overwogen/bruikbaar bij wegwerkzaamheden? Bijvoorbeeld een waarschuwing als een voertuig een rood kruis negeert?

(Edit: vergelijkbaar met wat JJ75 aangeeft. :) )
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #42 Gepost op: 24 oktober 2014, 16:23:10
Citaat van: zwelgje link=msg=1304002 date=1414160522
In de spoorwereld heeft men lang geleden, na vergelijkbare ongelukken met niet oplettende machinisten, een systeem ingevoerd dat juist de werkers waarschuwt als er een trein hun werkgebied in komt. Is zo iets ook overwogen/bruikbaar bij wegwerkzaamheden? Bijvoorbeeld een waarschuwing als een voertuig een rood kruis negeert?
Dat bedoel ik.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #43 Gepost op: 24 oktober 2014, 16:26:10
Citaat van: NikonDirk link=msg=1303999 date=1414159351
En zelf een cam op de installatie monteren? Dashcams zijn erg in opmars, dus dan zou het aan de achterkant kant ook mogelijk moeten zijn.

Hiermee vergroot je de pakkans niet, maar ergens staat een filmpje op youtube genaamd "3 minuten uit het leven van een pijlwagen ( kan ook actiewagen zijn )".
Is gefilmd vanuit een botsabsorber, kun je zien hoe ook professionele weggebruikers niet opletten.  O0

Hier was overigens de baan waarop moest worden ingevoegd afgezet om het invoegen makkelijker te maken, maar daar had het verkeer op de A10 sch**t aan.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #44 Gepost op: 24 oktober 2014, 16:29:13
Citaat van: zwelgje link=msg=1304002 date=1414160522
In de spoorwereld heeft men lang geleden, na vergelijkbare ongelukken met niet oplettende machinisten, een systeem ingevoerd dat juist de werkers waarschuwt als er een trein hun werkgebied in komt. Is zo iets ook overwogen/bruikbaar bij wegwerkzaamheden? Bijvoorbeeld een waarschuwing als een voertuig een rood kruis negeert?

(Edit: vergelijkbaar met wat JJ75 aangeeft. :) )
Door de diversiteit aan geluiden op de snelwegen heeft dit geen zin, ook de schaal vaak van de werkzaamheden werkt niet mee. Velen lopen met soundbariers dus werkt ook niet mee.
En dan de intensiteit van het verkeer, van een nacht met 7 werkbare uren zouden er dan nog maar 4 over blijven. Op het spoor heb je vaak een onderbreking van maar 5 minuten en in het drukste geval een keer of vijf per uur, maar vaak rijdt er op dat baanvak niemand. Verder zijn de werkzaamheden op 1 lijn waar het op de weg nog wel eens her en der tegelijk divers kan zijn.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #45 Gepost op: 24 oktober 2014, 16:42:39
Citaat van: HIT link=msg=1304004 date=1414160770
Hiermee vergroot je de pakkans niet, maar ergens staat een filmpje op youtube genaamd "3 minuten uit het leven van een pijlwagen ( kan ook actiewagen zijn )".
Is gefilmd vanuit een botsabsorber, kun je zien hoe ook professionele weggebruikers niet opletten.  O0

Hier was overigens de baan waarop moest worden ingevoegd afgezet om het invoegen makkelijker te maken, maar daar had het verkeer op de A10 sch**t aan.
Maar het is wél een middel om de problematiek onder de aandacht te brengen. Geef 5 botsabsorbers een week lang een camera, en zet de capriolen die gemaakt worden online. Daar komt geheid reactie op. Zeker zo vlak na een incident.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #46 Gepost op: 24 oktober 2014, 18:31:36
Citaat van: HIT link=msg=1304004 date=1414160770
Hiermee vergroot je de pakkans niet, maar ergens staat een filmpje op youtube genaamd "3 minuten uit het leven van een pijlwagen ( kan ook actiewagen zijn )".
Is gefilmd vanuit een botsabsorber, kun je zien hoe ook professionele weggebruikers niet opletten.  O0

Hier was overigens de baan waarop moest worden ingevoegd afgezet om het invoegen makkelijker te maken, maar daar had het verkeer op de A10 sch**t aan.

Indaad bizar om te zien en ook vooral naar mijn gevoel de snelheid die op de matrix staat aangegeven niet aanhouden als maximum snelheid.


3 minuten uit het leven van een pijlwagen.

Gepubliceerd op 1 aug. 2012 plopnl1

locatie: buiten ring A10 tussen de toerit van de A2 en afrit S111 (amstel bus.. park).

situatie: voor werkzaamheden (infra en maaien) aan de buitenberm/afritten van de A10 is strook 3 en 4 afgezet.
op de toerit vanaf de A2 is strook 2 afgezet.
afrit S111 is verkort neer gezet.
alles staat precies op de manier die is aangevraagt en goed gekeurd door RWS.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


DoubleB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
Reactie #47 Gepost op: 24 oktober 2014, 20:41:41
Citaat van: enrico1972 link=msg=1304037 date=1414168296
Indaad bizar om te zien en ook vooral naar mijn gevoel de snelheid die op de matrix staat aangegeven niet aanhouden als maximum snelheid.


3 minuten uit het leven van een pijlwagen.

Gepubliceerd op 1 aug. 2012 plopnl1

locatie: buiten ring A10 tussen de toerit van de A2 en afrit S111 (amstel bus.. park).

situatie: voor werkzaamheden (infra en maaien) aan de buitenberm/afritten van de A10 is strook 3 en 4 afgezet.
op de toerit vanaf de A2 is strook 2 afgezet.
afrit S111 is verkort neer gezet.
alles staat precies op de manier die is aangevraagt en goed gekeurd door RWS.


Deze situatie is wel heel extreem hoor. Ik kan helaas niet echt inschatten wat er nog voor deze actiewagen staat aan afzetting, maar zo extreem als wat hier gebeurt is echt bizar. Mijn ervaring met RWS is ook niet altijd goed. Er wordt wel vaker wat goed gekeurd wat in de praktijk uiteindelijk helemaal niet zo veilig is als dat het op papier lijkt.
En het verkeer wat er veel te hard voorbij rijdt, dat is helaas dagelijkse kost!

In 2008 zat ik een aantal weken in de Schipholtunnel en daar hebben we met veel 4-en en 5-en de KLPD bij kunnen betrekken. Na een 3 tal uren kwam de vriendelijke man met zijn handen in het haar melden dat het niet bij te benen was! Het getal '70' stond bij een hoop bestuurders niet op het display. Om nog maar te zwijgen over de bestuurders die door de kruizen heen gingen als om 00:00 de afzetting om ging van 2 naar 4 rijstroken.

Kort samen gevat, het werken langs de weg is gewoon gevaarlijk. Niet zozeer de werkzaamheden, maar de factoren waar je nou juist geen controle over hebt maken het werk verdomde gevaarlijk. En zolang je dat in het achterhoofd houdt, blijf je scherp. Ik in ieder geval wel (ondanks dat hebben ze bij mij ook wel eens de kegels achter mij vandaan gereden).


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,334
Reactie #48 Gepost op: 24 oktober 2014, 21:00:33
Citaat van: Pino112 link=msg=1303785 date=1414055518
In slaap gevallen?
Zou zo maar het geval kunnen zijn gezien het tijdstip. Als je naar de foto van de aanrijdennde trekker met trailer kijkt zie je ook dat door de klap de lading door het kopschot is komen zetten; ik vraag me af of die überhaupt geremd heeft of dat dit door de klap van de aanrijding is veroorzaakt; als er niet geremd is zou de snelheid op het moment van aarijding zomaar 89 km/h geweest kunnen zijn...(daarop staan de meeste snelheidsbegrenzers afgesteld)


Speedmaster

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #49 Gepost op: 25 oktober 2014, 01:20:39
Citaat van: André Welten link=msg=1304072 date=1414177233
ik vraag me af of die überhaupt geremd heeft of dat dit door de klap van de aanrijding is veroorzaakt; als er niet geremd is zou de snelheid op het moment van aarijding zomaar 89 km/h geweest kunnen zijn...(daarop staan de meeste snelheidsbegrenzers afgesteld)

Er stonden geen remsporen, anders dan van de blauwe truck en krassen van de botsabsorber die in zijn geheel verschoven is.
Als de klap in de achterliggende woonwijk hoorbaar was kan je ongeveer wel uitrekenen hoe hard het is gegaan. De vrachtwagencombinatie reed gewoon vol op de botsabsorber in. Laaddeur van de aanhanger was ook deels naar binnen geklapt door de impact van de botsing.