https://www.frightnights.nl/nl/tickets-%26-info/?gclid=CNjWpOCqyMECFSoCwwodgjUAtQ
Goh, er is kaartverkoop. De organisator weet dus precies hoeveel mensen er aanwezig zijn. Je kan als organisatie dus afspreken met vervoersbedrijven hoeveel bussen er klaar moeten staan om de mensen ruim op tijd op het station te krijgen, zodat ook een ieder ruim voor de laatste trein op weg is naar huis.
De Fright Nights is een evenement dat al heel wat jaren gehouden wordt, ik meen sinds 2000. In de afgelopen jaren is het evenement hard gegroeid. Waar het eerst een gezellige drukte op het park was is het park nu bomvol en uitverkocht. Dat is dus bekend en ik ga er vanuit dat Walibi en Connexxion hierin ook een lijntje hebben. Waarschijnlijk waren er dus an sich ook wel voldoende bussen ingezet maar als deze bussen zich vast rijden duurt het heel lang voordat de bus weer terug is bij Walibi.
Verder zijn er grote verkeerscirculatieplannen gemaakt om de in- en uitstroom van bezoekers zo soepel mogelijk te laten verlopen, inclusief verkeersregelaars en motorrijders van de politie. Blijft een probleem dat bezoekers in de regel zo gefocust zijn op de navigatiesystemen van tegenwoordig dat de bebording niet helpt. Ik kom daar regelmatig ivm evenementen en hoe vaak mensen niet op de P&R vragen of ze daar kunnen parkeren. De 5 kilometer daar voor staat vol met borden en tekstkarren die aangeven welke afslag voor parkeren gebruikt moet worden en welke vooral niet. Maar die leest men niet meer, want de navigatie zei rechtdoor.
Volgens mij goed lezen, CXX gaat vanavond extra bussen inzetten, maar aan de drukte op de Spijkweg kunnen ook extra bussen niet veel doen, staan in diezelfde file om naar Harderwijk te gaan. Of ze zouden onder politie begeleiding langs de file geleid kunnen worden??
Dat vraag ik mij af. Wat de afgelopen jaren bij grote evenementen als Defqon en Lowlands al jaren gebeurd dreigt nu ook met Halloween te gebeuren. De dijk naar Harderwijk en de wegen naar Elburg hebben een beperkte capaciteit. Het is tweebaans met een rijstrook voor elke richting. Als dat hopeloos vast loopt kan je ook met motorrijders nauwelijks om de file heen of je moet via de boerenwegen maar dat is een behoorlijk eind om.
Er liggen plannen voor de provincie om de wegen daar te verbreden en ik denk dat Walibi en de organisaties van de evenementen op het terrein er naast daar heel blij mee zijn.
Toen ik mijn vorige post schreef was ik er nog niet mee bekend dat er grote files waren op de wegen rondom het terrein. Ik had dit ook niet direct verwacht omdat het de afgelopen twee weken kennelijk wel goed is gegaan. Ik denk dat er sprake is van overmacht voor alle partijen. Je kan je ook afvragen of dit de aansprakelijkheid is van Walibi. Die regelt alles op eigen terrein en de wegen er om heen zo goed als mogelijk.