GRIP 1 (gestrande bezoekers Halloweenparty Walib) NS-station Stationsplein - Harderwijk 25-10-2014

Auteur Topic: GRIP 1 (gestrande bezoekers Halloweenparty Walib) NS-station Stationsplein - Harderwijk 25-10-2014  (gelezen 18652 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1304321 date=1414261623
Waar wil je ze dan laten als ze de trein gemist hebben?
Lekker nachtje blijven slapen in een bungalow op het bungalowpark naast Walibi. :P


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Zoiets heet stukje eigen verantwoordelijkheid en stukje overmacht (al hadden ze het overmacht in kunnen perken)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Citaat van: Peter71 link=msg=1304301 date=1414258435
https://www.frightnights.nl/nl/tickets-%26-info/?gclid=CNjWpOCqyMECFSoCwwodgjUAtQ

Goh, er is kaartverkoop. De organisator weet dus precies hoeveel mensen er aanwezig zijn. Je kan als organisatie dus afspreken met vervoersbedrijven hoeveel bussen er klaar moeten staan om de mensen ruim op tijd op het station te krijgen, zodat ook een ieder ruim voor de laatste trein op weg is naar huis. ::)

De Fright Nights is een evenement dat al heel wat jaren gehouden wordt, ik meen sinds 2000. In de afgelopen jaren is het evenement hard gegroeid. Waar het eerst een gezellige drukte op het park was is het park nu bomvol en uitverkocht. Dat is dus bekend en ik ga er vanuit dat Walibi en Connexxion hierin ook een lijntje hebben. Waarschijnlijk waren er dus an sich ook wel voldoende bussen ingezet maar als deze bussen zich vast rijden duurt het heel lang voordat de bus weer terug is bij Walibi.

Verder zijn er grote verkeerscirculatieplannen gemaakt om de in- en uitstroom van bezoekers zo soepel mogelijk te laten verlopen, inclusief verkeersregelaars en motorrijders van de politie. Blijft een probleem dat bezoekers in de regel zo gefocust zijn op de navigatiesystemen van tegenwoordig dat de bebording niet helpt. Ik kom daar regelmatig ivm evenementen en hoe vaak mensen niet op de P&R vragen of ze daar kunnen parkeren. De 5 kilometer daar voor staat vol met borden en tekstkarren die aangeven welke afslag voor parkeren gebruikt moet worden en welke vooral niet. Maar die leest men niet meer, want de navigatie zei rechtdoor.

Citaat van: Joost link=msg=1304322 date=1414261717
Volgens mij goed lezen, CXX gaat vanavond extra bussen inzetten, maar aan de drukte op de Spijkweg kunnen ook extra bussen niet veel doen, staan in diezelfde file om naar Harderwijk te gaan. Of ze zouden onder politie begeleiding langs de file geleid kunnen worden??
Dat vraag ik mij af. Wat de afgelopen jaren bij grote evenementen als Defqon en Lowlands al jaren gebeurd dreigt nu ook met Halloween te gebeuren. De dijk naar Harderwijk en de wegen naar Elburg hebben een beperkte capaciteit. Het is tweebaans  met een rijstrook voor elke richting. Als dat hopeloos vast loopt kan je ook met motorrijders nauwelijks om de file heen of je moet via de boerenwegen maar dat is een behoorlijk eind om.
Er liggen plannen voor de provincie om de wegen daar te verbreden en ik denk dat Walibi en de organisaties van de evenementen op het terrein er naast daar heel blij mee zijn.

Toen ik mijn vorige post schreef was ik er nog niet mee bekend dat er grote files waren op de wegen rondom het terrein. Ik had dit ook niet direct verwacht omdat het de afgelopen twee weken kennelijk wel goed is gegaan. Ik denk dat er sprake is van overmacht voor alle partijen. Je kan je ook afvragen of dit de aansprakelijkheid is van Walibi. Die regelt alles op eigen terrein en de wegen er om heen zo goed als mogelijk.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Dat er steeds meer filevorming op de toegangswegen voorkomt is toch al jaren bekend.
O.a. het openbaar vervoer kan onder dat soort omstandigheden gebruik maken van de achteruitgang(en).
Weliswaar polderwegen maar wel goed berijdbaar.


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
elke keer hetzelfde liedje...

Laat men er wat van leren. bijv. dat het feestje om 22:00 stopt. Dan heeft met 2.19 min om bij station NS te komen. maarja ruime planning....  ::)


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998

elke keer hetzelfde liedje...

Laat men er wat van leren. bijv. dat het feestje om 22:00 stopt. Dan heeft met 2.19 min om bij station NS te komen. maarja ruime planning....  ::)
Mensen stonden om 22 uur al in de rij voor de bussen. Als "de rest" tot het einde zou blijven, waar zijn de bussen dan en in welke file zaten ze dan? Hoe doen ze dit bij Dance Valley en Mysterie Land? 5 bussen maar om al die bezoekers te vervoeren is toch niet voldoende? Ze rijden buiten de bebouwde kom en mogen, volgens mij, geen staanplaatsen hebben; 50 man in een bus, dan kan ik vertellen dat je daar niet in korte tijd 1000 man mee wegrijdt.  


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Er rijdt gewoon streekvervoer, dus er mag gebruik gemaakt worden van staanplaatsen en vaak zijn het gelede bussen. Ik meen dat er dan iets meer dan 100 man in gepropt kunnen worden.

Citaat van: Bollie link=msg=1304343 date=1414267317
Laat men er wat van leren. bijv. dat het feestje om 22:00 stopt. Dan heeft met 2.19 min om bij station NS te komen. maarja ruime planning....  ::)
Is het de organisatie die daar voor moet zorgen? Ik denk dat er een hoofdverantwoordelijkheid nog altijd ligt bij de bezoekers zelf. Ik ga al jaren met de trein en de bus naar de Toppers en elk jaar gaan we een half uur voor einde uiterlijk weg. Anders hebben we maar een kwartier om het stadion uit te komen en de laatste trein te pakken. Door ruim op tijd weg te gaan is het rustiger en hebben we nog kans dat als we de trein missen, we de volgende alsnog kunnen nemen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Gilles

  • Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Ik zie een gouden toekomst voor de bussenboer die volgend jaar een combi-regeling opzet. Vanuit je woonplaats met de bus naar Walibi en na afloop weer naar huis...

Overigens heb ik ruim 2½ jaar in de zeer directe omgeving van (nu) Walibi gewerkt, het verkeer is een bekend probleem daar. Het is één tweebaansweg waarover je naar Harderwijk of Elburg kunt. Hoewel er wel enkele smalle wegen zijn waardoor je de hoofdweg kunt mijden (zoals de Strandgapertocht), misschien daar eens over nadenken om die als busroute te gebruiken?
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Ik denk dat een scheiding tussen OV en eigen vervoer redelijk eenvoudig te realiseren is.

Vanaf de uitgang kun je twee kanten op ... Harderwijk en Elburg.
OV Richting Harderwijk NS de ene kant op overig verkeer richting Elburg. Desnoods middels Afzettingen te regelen. Dan zal het richting Elburg best wel vast lopen maar heeft het OV wel vrijbaan.

Ook de opmerking van Gilles is wel een aardige Combi kaarten NS, bus en toegang met pendel vervoer vanaf Harderwijk, Dronten en Lelystad misschien iets voor de organisator om over na te denken...
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Of je regelt met de NS dat er wat langer treinen rijden?
Of zeg ik dan iets heel doms?