GRIP 1 (verdachte neergeschoten door politie) Koudekerkseweg - Vlissingen 26-10-2014

Auteur Topic: GRIP 1 (verdachte neergeschoten door politie) Koudekerkseweg - Vlissingen 26-10-2014  (gelezen 20335 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Communicatie? Welke communicatie?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: warhamstr link=msg=1304600 date=1414356496
Communicatie? Welke communicatie?

Citaat van: Job45 link=msg=1304559 date=1414350334
Wendy Wagenmakers ‏@butendieker 20:04
Het arrestatieteam is er. Politie heeft omgeroepen om dat alle bewoners weg moeten bij de ramen. #vlissingen


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Snap wel dat daar op bedoelt is. Maar er is voorde rest wel heel weinig info verstrekt.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: warhamstr link=msg=1304609 date=1414358627
Snap wel dat daar op bedoelt is. Maar er is voorde rest wel heel weinig info verstrekt.

Ben jij daar ter plaatse geweest, of hoe weet je wat er allemaal voor een info is verstrekt?

Citaat van: devilfish link=msg=1304597 date=1414356153
Wat mij enigzinds verbaasd is de communicatie naar de omwonende toe. Als deze man daadwerkelijk een bom bij zich had lijkt mij het advies "ga naar binnen en blijf weg bij de ramen" niet voldoende.
Het is toch een koud kunstje om deze mensen achterom te evacueren?

Dezelfde vraag als hierboven voor jou. Met daarnaast nog de vraag: Hoe ga je achterom evacueren? Als ik het blok bekijk op google maps (earth) zie ik dat de achtertuinen van het blok aan elkaar grenzen. Zo vlug geen 'achterom' pad te zien naar de tuinen. Niet bepaald een koud kunstje te noemen dus.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
'Ga weg bij de ramen' zal denk ik niet voor de bomdreiging zijn maar meer voor een eventueel verdwaalde kogel.  ;)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1304618 date=1414361577
'Ga weg bij de ramen' zal denk ik niet voor de bomdreiging zijn maar meer voor een eventueel verdwaalde kogel.  ;)
Dat ook, maar bij een (geringe) explosie springen je ramen er al snel uit. Rond vliegend glas door een drukgolf veroorzaakt dan al snel vreselijke letsels. Gebouwen en stenen muren zijn over het algemeen wat steviger en kunnen over het algemeen meer druk aan.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Als aanvulling daarop: je hoort "vaak" dat zelf gemaakte explosieven worden voorzien van metalen voorwerpen (balletjes, spijkers etc.) om zoveel mogelijk schade toe te brengen. (Oa in Boston) Achter een stenen muur ben je dan een stuk veiliger dan achter een raam.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Hoeveel voorbeelden zijn er van aanslagen met zelfgemaakte explosieven in de Westerse wereld de afgelopen jaren ? Slechts een handjevol. Het risico was dus in die zin dus zeer beperkt.  De aanslag in Boston en van Anders Breivik kan ik alleen voor de geest halen. Maar er is veel angst voor de Islamitische Staat en dat zou een rol gespeeld kunnen hebben bij deze zeer grote inzet.

En nog een vraag: Mag de politie zomaar schieten als iemand roept ik heb een bom? Je weet van te voren dat die kans zeer klein is. Ik ben benieuwd wat de precieze reden is waarom de agent schoot. De advocaat van de verdachte zal ongetwijfeld hier scherp op letten.


patrickaap

  • Persfotograaf en redacteur bij GelreNieuws
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 428
    • Patrick Apenhorst Fotografie
Hulperleningsdiensten urenlang in de weer met verwarde man

Vlissingen - Een 23-jarige Vlissinger heeft de hulpverleningsdiensten zaterdagavond urenlang beziggehouden als het vermoeden ontstaat dat hij mogelijk explosieven bij zich draagt.

Omstreeks 17.15 uur meldt een buurtbewoner dat in de Koudekerkseweg een verwarde man rondloopt die tegen deuren loopt te schoppen. Vervolgens gaat een motoragent naar de opgegeven straat en spreekt de bewuste man aan. Kort daarop zakt deze ineen. Als de agent vervolgens zijn jas opentrekt om hem lucht te geven, ziet hij op zijn lichaam verdachte objecten die mogelijk explosieven herbergen. De agent neemt direct afstand van de man en roept versterking op.

Geen enkele reactie
Als de versterking is gearriveerd wil de man weglopen. Hij wordt vervolgens gesommeerd om te blijven staan. Als hij dit bevel negeert wordt er gericht op zijn been geschoten om hem tot staan te brengen. Intussen is de omgeving afgezet en wordt de man door diverse eenheden nauwlettend in het oog gehouden totdat de opgeroepen Explosieven Opruimings Dienst (EOD) arriveert. Bewoners van de omliggende huizen zijn via een luidspreker verzocht om weg te blijven van de ramen. Er is besloten om niet te evacueren omdat de bewoners dan langs de plaats delict moesten lopen. Wel staan brandweer en ambulancepersoneel op afstand paraat. Onderhandelaars van de politie proberen contact te leggen met de man, maar deze reageert op geen enkele wijze en blijft stokstijf midden op de weg staan.

Omzichtige benadering
Omstreek 19.45 uur arriveert de Explosieven Opruimings Dienst in Vlissingen, waarna een plan van aanpak wordt gemaakt over de wijze waarop de man benaderd gaat worden. Als eerste wordt er met een robot rondom de man gereden. Vanaf een bus wordt met een camera meegekeken. Daarna is een speciaal getrainde hond ingezet. Vervolgens is de man benaderd door een EOD-medewerker in een veiligheidspak. Deze heeft voorzichtig de rugtas van de man afgenomen en vervolgens de verdachte objecten op zijn lichaam bekeken. Uiteindelijk kan omstreeks 21.20 uur het sein veilig gegeven worden, waarna ambulancemedewerkers de man eerst bekeken hebben voordat hij naar het ziekenhuis is gebracht. Al die tijd heeft de man geen woord gezegd en nauwelijks reacties gegeven op wat er om hem heen gebeurde. De man is bekend binnen de psychiatrische hulpverlening. Er zijn geen explosieven aangetroffen.

Verkeer omgeleid
De Koudekerkseweg en de toegangswegen zijn vanwege dit incident enkele uren afgesloten geweest voor het verkeer. Ook het Admiraal De Ruyterziekenhuis (ADRZ) is enige tijd enkel via de achterzijde te bereiken. De Huisartsenpost (HAP) aan de Sottegemstraat kon gewoon open blijven.

http://www.politie.nl/nieuws/2014/oktober/27/08-hulperleningsdiensten-urenlang-in-de-weer-met-verwarde-man.html
Persfotograaf en webredacteur van onder andere de website http://www.gelrenieuws.nl/. Check ook mijn eigen website: https://apenhorst-fotografie.nl/


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Citaat van: Roare link=msg=1304629 date=1414371011
Hoeveel voorbeelden zijn er van aanslagen met zelfgemaakte explosieven in de Westerse wereld de afgelopen jaren ? Slechts een handjevol. Het risico was dus in die zin dus zeer beperkt.  De aanslag in Boston en van Anders Breivik kan ik alleen voor de geest halen. Maar er is veel angst voor de Islamitische Staat en dat zou een rol gespeeld kunnen hebben bij deze zeer grote inzet.
En dan blaast hij zich wel op, met een halve straat in puin. Handjevol agenten en burgers dood. Dan roept iedereen dat de politie meer had moeten doen en de boel serieuzer moet nemen. Je doet het met dit soort inzetten nooit goed bij sommigen...

Citaat
En nog een vraag: Mag de politie zomaar schieten als iemand roept ik heb een bom? Je weet van te voren dat die kans zeer klein is. Ik ben benieuwd wat de precieze reden is waarom de agent schoot. De advocaat van de verdachte zal ongetwijfeld hier scherp op letten.
Zonder de feiten en omstandigheden te kennen kan je hier geen zinnig woord op zeggen. Wat is de oorspronkelijke melding, liep de verdachte met een nepbomgordel rond, viel hij mensen aan, etc. Allemaal vormen ze plusjes en minnetjes en aan de hand daarvan moet in een fractie van een seconde besloten worden hoe op te reden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein