waarom zou je gegevens verzamelen om ze aan het eind van de dag weg te gooien of ongeordend in een ordner te stoppen?
Dat weet ik ook niet, maar het is juridisch relevant. Ik zal het proberen met drie voorbeelden duidelijk te maken, uitgaande van de situatie dat tijdens een inzet van een afdeling van het Rode Kruis in geval van grotere incidenten papieren registratieformulieren opgemaakt, met daarop onder meer persoonsgegevens van de betrokkene, die bedoeld zijn om eventueel mee te geven aan huisarts/ambulance:
- De formulieren worden gedurende de dag niet gestructureerd bewaard in een ordner. Aan het eind van de dag worden de formulieren die niet zijn meegegeven weggegooid. Gevolg: de Wet bescherming persoonsgegevens is niet van toepassing.
- De formulieren worden gedurende de dag gestructureerd bewaard in een ordner. Aan het eind van de dag worden de formulieren die niet zijn meegegeven weggegooid. Gevolg: de Wet bescherming persoonsgegevens is van toepassing, omdat sprake is van een bestand.
- De formulieren worden gedurende de dag niet gestructureerd bewaard in een ordner. Aan het eind van de dag worden de formulieren opgeslagen in een dossierkast, die bijvoorbeeld is gesorteerd op naam of inzetdatum. Gevolg: de Wet bescherming persoonsgegevens is van toepassing, omdat sprake is van een bestand.
Ik zet daar vraagtekens bij, helemaal bij het noteren van de medische geschiedenis.
Zonder meer uitleg blijven daar inderdaad vraagtekens bij staan. Overigens is mijn persoonlijke mening dat in geval van de verwerking van persoonlijke gegevens in combinatie met de medische geschiedenis en andere medische gegevens de Wbp altijd van toepassing zou moeten zijn, maar dat ter zijde.