Richtlijnen WAHV voor opsporingsambtenaren?

Auteur Topic: Richtlijnen WAHV voor opsporingsambtenaren?  (gelezen 8014 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #10 Gepost op: 30 oktober 2014, 11:52:26
Volgens mij heeft een copper er weinig in te vinden, in het geval van een burgerarrest (een ieder) moet de verdachte zo snel mogelijk worden overgebracht ter voorgeleiding. Dat dit in de praktijk anders gaat, kan, maar ik denk dat als de burger voet bij stuk houdt je gewoon hierin mee moet gaan.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #11 Gepost op: 30 oktober 2014, 11:56:04
Citaat van: kaasje link=msg=1305241 date=1414666346
Dat dit in de praktijk anders gaat, kan, maar ik denk dat als de burger voet bij stuk houdt je gewoon hierin mee moet gaan.
De burger als in de aanhouder? Of de verdachte. Als de burger mij iemand overhandigd die hij heeft aangehouden dan is zijn rol daarmee (voorlopig) uitgespeeld. Ik neem hem over en vanaf dat moment is de verdachte mijn verantwoordelijkheid. Als ik overleg met de HOVJ en de verdachte afstand doet van zijn recht op voorgeleiding dan heeft de burger/aanhouder daar helemaal niets meer over te vinden. Die kan voet bij stuk houden tot hij een ons weegt.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #12 Gepost op: 30 oktober 2014, 13:51:01
Citaat van: enrico1972 link=msg=1305238 date=1414665571
Als een fietser zodanig over het trottoir fietst dat hij maling heeft aan de voetgangers, die daardoor moeten uitkijken waar ze lopen dan lijkt het mij zeker proportioneel.
Het gros van die fieters heeft namelijk maar 1 doel voor ogen en dat is zo snel mogelijk via de kortste weg van A naar B komen.

Er zijn tegenwoordig genoeg mogelijkheden om dit soort gedragingen te filmen zonder dat de overtreder het ziet die als ondersteunend bewijs kunnen dienen.
Dus dat er van de zaak niets overblijft, nee dat ben ik niet met je eens.

Dat iemand een verbaal krijgt is mischien wel terecht, maar van zijn vrijheid beroven hiervoor vind ik 10 stappen te ver, en zal dit dan ook niet doen! En de gemiddelde hovj kennende gaat die hier wel in mee.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #13 Gepost op: 30 oktober 2014, 14:46:08
Citaat van: Red link=msg=1305243 date=1414666564
De burger als in de aanhouder? Of de verdachte. Als de burger mij iemand overhandigd die hij heeft aangehouden dan is zijn rol daarmee (voorlopig) uitgespeeld. Ik neem hem over en vanaf dat moment is de verdachte mijn verantwoordelijkheid. Als ik overleg met de HOVJ en de verdachte afstand doet van zijn recht op voorgeleiding dan heeft de burger/aanhouder daar helemaal niets meer over te vinden. Die kan voet bij stuk houden tot hij een ons weegt.

Burger als aanhouder. Volgens mij heb jij, formeel gezien, weinig in te brengen:
[3.] Geschiedt de aanhouding door een anderen opsporingsambtenaar, dan draagt deze zorg dat de aangehoudene ten spoedigste voor den officier van justitie of een van diens hulpofficieren wordt geleid.
[4.] Geschiedt de aanhouding door een ander, dan levert deze den aangehoudene onverwijld aan een opsporingsambtenaar over, onder afgifte aan deze van mogelijk in beslag genomen voorwerpen, die dan handelt overeenkomstig de bepalingen van het voorgaande lid en, zo nodig, de artikelen 156 en 157.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


KevinK

  • Aspirant hoofdagent Amsterdam 1441
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
  • Assumption is the mother of all fuckups
Reactie #14 Gepost op: 30 oktober 2014, 19:23:21
Citaat van: scorpio link=msg=1305197 date=1414616543
Dus indien mogelijk via de WAHV afhandelen, anders ALLES strafrechtelijk.

Waar haal jij 'indien mogelijk' vandaan? Dat is hetgeen wat ik graag wil weten, wat ik aangeef in de eerste post van dit topic;)

Citaat van: KevinK link=msg=1305031 date=1414521255
Klopt het dat er geen verplichting in de wet staat omtrent het handelen vanuit de WAHV? En zo niet; zijn er vanuit het OM richtlijnen met betrekking tot de toepassing van de WAHV?

En wat Kaasje als reactie op Red inderdaad zegt, heb je, voor zover ik weet, weinig in te brengen omtrent de voorgeleiding wat altijd moet gebeuren zoals in Art. 53 van het WvSv omschreven staat.
Solliciatie Hoofdagent vanuit HTV-P - Amsterdam


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #15 Gepost op: 30 oktober 2014, 23:12:19
Citaat van: KevinK link=msg=1305330 date=1414693401
Waar haal jij 'indien mogelijk' vandaan?

Wat ik bedoel is, dat wanneer iets afgedaan kan worden via de WAHV, dit voor alle partijen (verdachte/betrokkene, agent, OM) wel zo makkelijk is.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #16 Gepost op: 30 oktober 2014, 23:19:28
Citaat van: kaasje link=msg=1305283 date=1414676768
Burger als aanhouder. Volgens mij heb jij, formeel gezien, weinig in te brengen:
De burger houd iemand aan en draagt hem over aan mij. Op dat moment houd de verantwoordelijkheid voor de burger op en kan hij hoog of laag springen, het is op dat moment mijn verdachte. Als de verdachte wat overkomt dan is dat ook mijn verantwoordelijkheid.

Als ik er voor kies om telefonisch te overleggen met de HOVJ, EN de verdachte doet afstand van zijn recht op voorgeleiding dan is dat mijn keuze. Uiteraard, als de HOVJ of verdachte anders wensen, dan moet je dat uitvoeren. Die burger kan dan roepen dat hij het daar niet mee eens is, maar daar hoef ik niets mee te doen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Security guard

  • Mobiel surveillant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
  • Haal het beste uit jezelf. ;-)
Reactie #17 Gepost op: 31 oktober 2014, 07:13:59
Iet wat off topic, maar zou in deze casus ook mogelijk kunnen zijn.

Ik weet dat er in sommige gevallen door een opsporingsambtenaar, welke een aanhouding heeft verricht, afgezien kan worden van voorgeleiding aan de (H)ovj.
Volgens mij moet de verdachte hier wel toestemming voor geven.
Ik heb dit een aantal keer in de praktijk zien gebeuren, heb dit verder nooit uitgezocht, dus weet zelf ook niet waar dit uberhoupt terug te vinden is in de wetgeving.
Verleden: Ex politiemedewerker AA - Surveillant A + B (2010)  - Politiemedewerker (tot mei 2013)


KevinK

  • Aspirant hoofdagent Amsterdam 1441
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
  • Assumption is the mother of all fuckups
Reactie #18 Gepost op: 31 oktober 2014, 08:11:22
Citaat van: scorpio link=msg=1305368 date=1414707139
Wat ik bedoel is, dat wanneer iets afgedaan kan worden via de WAHV, dit voor alle partijen (verdachte/betrokkene, agent, OM) wel zo makkelijk is.

Absuoluut mee eens hoor, zou het zelf ook zeker niet anders doen dan dat. Maar nog steeds ben ik benieuwd of dit ergens zwart op wit staat.

Citaat van: Red link=msg=1305371 date=1414707568
Als ik er voor kies om telefonisch te overleggen met de HOVJ, EN de verdachte doet afstand van zijn recht op voorgeleiding dan is dat mijn keuze. Uiteraard, als de HOVJ of verdachte anders wensen, dan moet je dat uitvoeren.

Weer wat geleerd op de vroege vrijdagmorgen, hiervan was ik mij nog niet bewust.
Solliciatie Hoofdagent vanuit HTV-P - Amsterdam


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #19 Gepost op: 31 oktober 2014, 10:51:23
Citaat van: KevinK link=msg=1305384 date=1414739482


Weer wat geleerd op de vroege vrijdagmorgen, hiervan was ik mij nog niet bewust.
Dit is de praktijk wellicht, volgens het boekje moet er gewoon worden voorgeleid.
Hobby Bobby eenheid Den Haag