Landelijke Eenheid (voorm. KLPD) Spoorwegpolitie

Auteur Topic: Landelijke Eenheid (voorm. KLPD) Spoorwegpolitie  (gelezen 123236 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #110 Gepost op: 9 januari 2010, 14:18:14
Dat heb je in elk geval 100% goed gezien. Is inderdaad van de Spopo Den Haag en heeft inderdaad geblindeerde ruiten aan de achterzijde en de zijkanten (m.u.v. de ruiten in het bestuurders- en bijrijdersportier). Verder identiek aan die van Rotterdam.
greetz,  Enrique


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #111 Gepost op: 9 januari 2010, 22:03:42
Dat heb je in elk geval 100% goed gezien. Is inderdaad van de Spopo Den Haag en heeft inderdaad geblindeerde ruiten aan de achterzijde en de zijkanten (m.u.v. de ruiten in het bestuurders- en bijrijdersportier). Verder identiek aan die van Rotterdam.

Dacht wel dat de achterruiten vrij waren.... kon namelijk gewoon door de bus heen kijken! Zal kijken of ik binnen kort een foto kan scoren.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #112 Gepost op: 10 januari 2010, 21:09:40
Dacht wel dat de achterruiten vrij waren.... kon namelijk gewoon door de bus heen kijken! Zal kijken of ik binnen kort een foto kan scoren.

Klopt ook, u heeft een scherp oog  ;)

Hierbij de feuteu's in de sneeuw.



greetz,  Enrique


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #113 Gepost op: 10 januari 2010, 22:31:06
Klopt ook, u heeft een scherp oog  ;)

Hierbij de feuteu's in de sneeuw.





Ziet er beter uit met die geblindeerde ramen dan zonder...... waarom hebben ze het beide niet (in Den Haag wel en Rotterdam niet)? Lijkt me dat je goed ingelicht bent. Worden ze ook wel gebruikt, gezien het formaat?  8)


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #114 Gepost op: 10 januari 2010, 22:48:22
Ziet er beter uit met die geblindeerde ramen dan zonder...... waarom hebben ze het beide niet (in Den Haag wel en Rotterdam niet)? Lijkt me dat je goed ingelicht bent. Worden ze ook wel gebruikt, gezien het formaat?  8)

Persoonlijke mening: met geblindeerde ramen lijkt me inderdaad handiger (inzittenden zitten dan niet zo in de etalage), zeker bij ME-inzetten. Waarom 010 het (nog?) niet heeft, weet ik niet.

Men is in elk geval niet zo heel blij met de Crafters (althans, 010 niet). Enorm log als surveillancevoertuig. Daarom rijdt men voornamelijk met de Volvo V50. Voor het vervoer van ME-ers is het wel handig, alleen zijn de wagens niet beplaat..... :-\
greetz,  Enrique


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #115 Gepost op: 10 januari 2010, 22:58:24
Persoonlijke mening: met geblindeerde ramen lijkt me inderdaad handiger (inzittenden zitten dan niet zo in de etalage), zeker bij ME-inzetten. Waarom 010 het (nog?) niet heeft, weet ik niet.

Men is in elk geval niet zo heel blij met de Crafters (althans, 010 niet). Enorm log als surveillancevoertuig. Daarom rijdt men voornamelijk met de Volvo V50. Voor het vervoer van ME-ers is het wel handig, alleen zijn de wagens niet beplaat..... :-\

Zal er ook mee te maken hebben dat veel mensen niet kunnen/willen rijden in zn groot geval. Maar inderdaad voor ME inzet alleen geschikt voor van A naar B. Weet niet wanneer KLPD volledig ME moet leveren maar dan zullen er vast wel gewone voertuigen komen? En als ze alleen nog maar deze bus en een V50 hebben zullen ze er toch mee moeten rijden komende 5!? jaar of zo (zo lang zullen ze wel mee moeten gaan). Zal eens opletten of ik hem veel zie rijden hier in de regio!

ps. Voor ME zou er nog wat moeten gebeuren en is 80Kw ook te weinig!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #116 Gepost op: 10 januari 2010, 23:24:09
Liever dan gewoon een bus formaat Transporter (of Vivaro, zoals voorheen) die goed geschikt is voor de gewone surveillance én de ME taken zou ik dan denken...
Maar er zal best over nagedacht zijn :)

Zal er ook mee te maken hebben dat veel mensen niet kunnen/willen rijden in zn groot geval. Maar inderdaad voor ME inzet alleen geschikt voor van A naar B. Weet niet wanneer KLPD volledig ME moet leveren maar dan zullen er vast wel gewone voertuigen komen?

Ik weet niet wat je onder 'gewoon' verstaat, maar de SpoPo beschikt niet over de bekende ME voertuigen met blauwe beplating.
De SpoPo ME maakt gebruik van de standaard dienstvoertuigen, ook in ME verband. Het is ook niet een reguliere ME-eenheid, zoals bij de regiopolitie, maar een soort flex-eenheid van +/- 8 man. De SpoPo ME wordt ook niet geacht zich met voertuigen op het strijdtoneel te begeven, alleen met manschappen. Alleen heb je dat niet altijd voor het kiezen natuurlijk ::) ;)

Naast SpoPo en Levende Have heeft het KLPD overigens geen ME. Verder is het allemaal regiopolitie of KMar.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #117 Gepost op: 10 januari 2010, 23:57:21
Liever dan gewoon een bus formaat Transporter (of Vivaro, zoals voorheen) die goed geschikt is voor de gewone surveillance én de ME taken zou ik dan denken...
Maar er zal best over nagedacht zijn :)

Ik weet niet wat je onder 'gewoon' verstaat, maar de SpoPo beschikt niet over de bekende ME voertuigen met blauwe beplating.
De SpoPo ME maakt gebruik van de standaard dienstvoertuigen, ook in ME verband. Het is ook niet een reguliere ME-eenheid, zoals bij de regiopolitie, maar een soort flex-eenheid van +/- 8 man. De SpoPo ME wordt ook niet geacht zich met voertuigen op het strijdtoneel te begeven, alleen met manschappen. Alleen heb je dat niet altijd voor het kiezen natuurlijk ::) ;)

Naast SpoPo en Levende Have heeft het KLPD overigens geen ME. Verder is het allemaal regiopolitie of KMar.

Klopt denk ik is waarschijnlijk achter bureau's over deze bussen nagedacht!

Volgens mij staat er al in het uitvoeringsbesluit ME van 2007 dat de Spopo (dus KLPD) over een flex-me beschikken/moeten beschikken. Deze is in dat besluit gelijk getrokken aan de flex-me van Rotterdam-Rijnmond! Ze lopen alleen een beetje achter met opleiden en dergelijke! (volgens een bekende in Ossendrecht maken ze de laatste tijd wel een inhaalslag met personeel en hondengeleiders en commandanten) Ze krijgen geen opleiding op maat meer zoals eerst altijd maar de officiele. En doordat ze dus geneomd worden in het nieuwe uitvoeringsbesluit zullen ze dus ook wel "echte" voertuigen gaan krijgen! Maar wellicht dat een ingewijde nog iets kan toevoegen (gaat wel niet alleen over voertuigen maar is toch goed!)


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #118 Gepost op: 11 januari 2010, 00:33:47
Nog even een toevoeging gevonden: Hoort toch bij de Spoorwegpolitie  ;)

Uitvoeringsregeling Mobiele Eenheden 2007
Vastgesteld op 13 juni 2007

1.6. ME Dienst Spoorwegpolitie
De Dienst Spoorwegpolitie heeft specialisme op het gebied van vervoer per spoor. De Dienst Spoorwegpolitie beschikt daartoe mede over een peloton ME. De ME’ers in dit peloton hebben de basisopleiding ME doorlopen. Daarnaast beschikt men over specifieke vaardigheden die nodig zijn bij het veilig uitvoeren van de algemene werkzaamheden op of rond het spoor.
Het is een eenheid met meer dynamiek en snelheid in de wijze van optreden. Het peloton gebruikt kleinere en snellere voertuigen. De eenheden dienen vaak zelf de aanhoudingen te verrichten en de arrestanten zelf te vervoeren.
Indien de ME van de Dienst Spoorwegpolitie buiten het domein van het spoor samenwerkt met eenheden van de ME van een regiokorps, dan werkt de ME van de Dienst Spoorwegpolitie overeenkomstig de reguliere werkwijzen van de ME.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #119 Gepost op: 15 januari 2010, 15:29:53
SpoPo Utrecht heeft er inmiddels ook één. Deze heeft echter weer geen getint glas.
(foto is met telefoon gemaakt en sterk ingezoomd...)



Dienst: KLPD Dienst Spoorwegpolitie (DSP)
Locatie: Utrecht Centraal (parkeerterrein ProRail)
Roepnummer: (Alex 20-serie dacht ik)
Soort voertuig: kleinbus
Merk & Type: Volkswagen Crafter
Bijzonderheden:

De verlichting mocht denk ik niet teveel kosten, anders had de lichtbalk wel wat naar voren gekunt en achterop een pitje. Behalve dat dit geen porum is, is het volgens mij ook niet praktisch. De lichtbalk verliest z'n effect op kortere afstand voor het voertuig.

Opvallend is ook dat waar veel korpsen (die volkswagen rijden) overstappen van FedSig naar Whelen, de DSP nu juist van Whelen naar FedSig is gegaan.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s