Koelen na reanimatie

Auteur Topic: Koelen na reanimatie  (gelezen 3532 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

roehub

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Gepost op: 13 april 2015, 21:03:13
Hallo allemaal,

In verband met het volgen van de opleiding intensive care verpleegkundige ben ik op zoek naar een aantal antwoorden met betrekking tot de uitwerking van een van mijn opdrachten.

De volgende vraag welke ik heb is namelijk...Waarom wordt er voor 24 uur koelen gekozen en niet voor 36 uur bijvoorbeeld?

Dank jullie wel voor jullie hulp,

Groetjes Roehub




Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #1 Gepost op: 13 april 2015, 21:13:42
Ik neem aan dat je relevante literatuur doorgelezen hebt? Wat zijn je conclusies c.q. vragen daaruit?


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #2 Gepost op: 13 april 2015, 21:58:33
Niet helemaal een antwoord op je vraag, maar tijdens mijn CCU opleiding vorig jaar bij het UMC Utrecht begreep ik dat het koelen zijn langste tijd gehad heeft.
Hyperthermie na reanimatie schijnt het schadelijkst te zijn voor je brein in die periode. Volgens mijn docent die daar op de IC werkt werd daar een streeftemperatuur ingesteld van 36 graden Celsius zodat ze niet hypertherm konden worden. Ook het AMC past dit toe en het schijnt volgens hun website net zo effectief en dezelfde outcome te hebben als koelen tot 33 graden.
Helaas daarna na het behalen van mijn opleiding niet meer gehoord of deze manier ook goede uitkomsten had in het UMCU. Op de IC van mijn huidige ziekenhuis wordt m.b.v. de Coolgard nog wel gekoeld tot 33 graden gedurende 24 uur.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #3 Gepost op: 14 april 2015, 07:27:47
Tegenwoordig wordt 24 uur lang tot 36 graden gekoeld, en daarna 48 uur normothermie nagestreefd, dus koelen tot <38 graden in het geval van koorts.
Waarom? Langer koelen of kouder koelen blijkt uit de recentste onderzoeken onnodig.
Arts  www.alphalog.nl