Ik werkte in de zomervakantie met pubers, alhoewel de situatie anders was dan politiewerk (groep pubers begeleiden tijdens n vakantieweek) moest ik uiteraard ook geregeld sommigen van hen aanspreken op iets.
Er waren er uiteraard ook een paar bij die de grens vaak opzochten en er soms overheen gingen, en ook enkele "probleemgevallen" om het wat te overdrijven en wat bij mij hielp is om een beroep te doen op hun verantwoordelijksgevoel ("Vind je het normaal om zo te praten?"). Als ze antwoorden met nee snappen ze het, antwoorden ze nog brutaal met ja dan maak je duidelijk dat jij dat niet normaal vindt en jij in die situatie de baas bent.
Als er eentje een grote mond had omdat zn vriendjes erbij stonden nam ik diegene apart op zo 1 op 1 met hem te praten en aan te spreken op zijn gedrag, het voordeel is dat het "stoere" van een grote mond hebben eraf is omdat hij niemand heeft om stoer voor te doen.
Ter duidelijkheid: ik ben dus geen politiemedewerker/toezichthouder/HTV-student maar dit deed ik in een soortgelijke situatie.