Gaat toch niet gebeuren, daarnaast hoor ik iedereen over een kluis maar voor ons is dat wettelijk niet van toepassing. Wij hebben namelijk niets te maken met de circulaire wwm.
Dit word als het goed is geregeld door de aanwijzingen van de dienst, en over het algemeen staat daarin dat het dienstwapen als deze niet gedragen word moet worden opgeborgen in een daar voor bestemde ruimte. Wat deze precies is en hoe dat moet dat verschilt net weer per dienst/regio/afdeling. Tenminste zo is het mij verteld.
Verder lees ik in het stukje van Nu.nl dat er word gezegd dat de agenten alleen maar hun wapen mee mogen nemen als zij deze op een juiste manier kunnen opbergen. Zelf had ik wel zo mijn bedenkingen bij het feit zoals het in het nieuws werd gebracht. Niet dat ik het vervelend vind dat mensen die bevoegd zijn hun wapen prive dragen, maar het kan bij sommige mensen wel een amerikaans gevoel geven.
Daarnaast blijf je ook met de persoonlijke vraag zitten wanneer wel en wanneer niet. Bij boodschappen wel maar bij verjaardag niet, dagje shoppen wel en dagje dierentuin niet. Dat is toch wel een vraag die heel persoonlijk is en ook voor mij niet makkelijk te beantwoorden zal zijn.
En DB, de instructie voor het opbergen (waar ik het eerder over had) die zegt ook dat de wapens geladen worden weggelegd. Juist om de extra handelingen tegen te gaan omdat er geen goede mogelijkheid is om te ontladen. Dus ja al met al levert het nieuws bericht meer vragen op dan dat het antwoorden kan geven. Ik hoop dan ook voor de heren en dames die het interne stuk kunnen en mogen lezen dat dit stuk wel wat helderder is.