Dacht ik ook al, het kan bijna niet anders dan dat dit gaat over dragen tijdens de dienst door collega's die dit nu zelden tot nooit doen. In 'privé' tijd je wapen dragen zou 'onnederlands' zijn, al ben ik er niet per definitie tegen. Een goede opbergmogelijkheid zou daar onderdeel van moeten zijn. Kortom: ik denk dat Bouman het anders bedoelt dan nu door velen gesuggereerd wordt.
@Diamondback, ik denk dat Dinozzo je vragen heeft beantwoord. Iedereen met het nieuwe vuurwapen is in bezit van een burgerholster en is getraind in het schieten met verdekt dragen. Het drukken op de noodknop maakt sowieso geen deel uit van de procedure, dus dat zal wel loslopen. Verdere uitweiding hierover lijkt me niet handig.
Juridisch maakt het inderdaad geen verschil, wettelijk gezien mogen wij ons wapen 24/7 dragen en conform de AI gebruiken. Echter zijn er wel 'interne' regels tussen werknemer/werkgever over hoe wij om moeten gaan met het wapen. We hoeven ons iig niet te conformeren aan de regels van sportschutters, omdat het gebruik/doel anders is. Dat het wel wenselijk is om goed en veilig op te bergen lijkt me duidelijk, daarmee voorkom je als het goed is ook dat de overige inwoners aan het vuurwapen komen.
Maar zo kan ik ook nog wel wat argumenten bedenken tegen het privé dragen van het vuurwapen.