Iedereen is het daar mee eens oma, iedereen wilt de veiligheid van ons en kinderen garanderen. Iedereen wilt actie, meer blauw op straat, de baas op straat zijn en 50% van de misdrijven oplossen.
Dit zijn simpele one-liners van politieke partijen, bedoeld om zieltjes te winnen. Schijnbaar hebben ze jouw zieltje al gewonnen, ik had overigens wel verwacht dat jij hier doorheen zou prikken.
Maar om je even uit de droom te helpen en de spreekwoordelijke bocht iets ruimer te nemen: het feit dat wij zoveel praten zorgt ervoor dat wij één van de meest veilige landen ter wereld zijn, community policing ofterwijl het werk wat onze wijkagenten doen. Heb al eerder aangegeven dat dit één van de redenen is dat wij nog geen grote terroristische aanslagen hebben gehad, geen grote etnische rellen etc. Praten is dus zo gek nog niet!
Ook de vergelijking met Duitsland is makkelijk scoren, het budget daar is relatief gezien vele malen hoger. Belangrijkste verschil is dat wij hier het oppurtuniteitsbeginsel hanteren en in Duitsland het legaliteitsbeginsel. De Duitse politie kost veel meer geld, maar is nauwelijks effectiever - wat ook logisch is.
Kortom: Als de VVD écht iets wilt veranderen, moeten ze geld geven... maar niet op deze goedkope manier goedgelovige mensen lokken. Een oplospercentage van 50% is ook niet realistisch in een westerse samenleving.
p.s. ook politiemensen betalen belasting
Wees niet bang, deze politieke partij heeft mijn zieltje niet gewonnen en zal mijn zieltje nooit winnen. Het neemt niet weg dat ze in iedere peiling met afstand de grootste partij van Nederland zijn.
Ik vind het prachtig als je schrijft over de wijkagent en community policing of vroegsignalering in de wijk maar het zijn holle termen als mensen zoals Sitalsing en Steenhuis zich grote zorgen maken over de legitimiteit van de politie in de provincie. Er zijn amper wijkagenten, als ze er zijn zijn ze te weinig op straat, er zijn geweldig enthousiaste wijkagenten die ontdekken dat hun politiebureautje gesloten is en anderen willen de wijk wel in om te gaan surveilleren maar hebben opeens geen busje meer.
Ik heb in een ander topic meerdere berichten gepost over de problemen met DSI (sinds 2008 nog steeds precies dezelfde problemen), de club van mr. Pieter van pieter van Vollenhoven heeft een rapport geschreven over de vrijwillige politie (na 20 jaar ontbreekt het de politie nog steeds aan visie), Sitalsing en Steenhuis noemen de reorganisatie van de Nationale Politie de volgende Fyra.
Ik vind het niet verstandig om op een forum te schrijven dat we dankzij het Nederlandse politiebeleid nog nooit een grote terreuraanslag hebben gehad. Het zijn teksten waar je spijt van krijgt als die grote aanslag er toch komt.
Ik ben opgegroeid in een tijd dat je geen enkele andere keuze had dan respect te hebben voor een agent. De Nederlandse politie was de baas op straat. Het is in mijn ogen fout gegaan in de periode dat de politie een afspiegeling van de samenleving moest zijn en het normaal is gaan worden dat je als burger gaat bakkeleien met agenten en de agent sorry tegen je moest gaan zeggen als hij je op de tenen trapte. Daarna is het gewoon op die manier doorgegaan, leuke meisjes (barbiepopjes) moesten hoe dan ook bij de politie ongeacht of ze het werk fysiek en geestelijk aan konden, selectiecriteria en keuringseisen zijn gewoon aan de laars gelapt om politieke doelstellingen te realiseren, daarna is er een periode geweest dat minderheden (buitenlanders en vrouwen) in de politietop moesten. Zeer ervaren dienders met de juiste papieren die zich uit de naad hebben gewerkt in de hoop op promotie konden het op de buik schrijven. Deze mensen mochten met lede ogen aanzien dat buitenlanders met verkorte opleiding of geen opleiding in de hogere functies werden aangesteld. Dames zoals Magda Berndsen (Mulo + opleiding directiesecretaresse) werden ineens korpschef van een politieregio.
Hier op het forum lees ik in 2015 nog steeds teksten, bijv. in topic over motoragenten die voor eigen veiligheid beter het wapen op het been kunnen dragen dat het wel gevoelig ligt bij het publiek omdat het 'nogal intimiderend' overkomt. In een ander topic heeft men over baret, kan ook niet want zou wederom te intimiderend zijn. Ik denk dan waar hebben we het over. Ik zie hier Amerikaanse en Australische fotomodellen rondlopen met een baret.
Ik vind al heel lang dat er ontzettend veel geld extra naar de politie moet gaan echter moet er ook een mentaliteitsverandering binnen de politie ontstaan waardoor je weer echt de baas op straat zou kunnen worden.
Het is in Nederland niet alleen het recht van een politieke partij om echt iets te willen veranderen binnen de politie. Als politiemensen schoon genoeg hebben van al het gedonder en geknoei kunnen zij ook gebruik maken van het stakingsrecht. Je kan en mag staken omdat je gewoon je werk goed wil doen ipv alleen te staken als je zelf een paar extra knaken op je bankrekening wilt. Op dit forum reageren politiemensen regelmatig fel op mijn teksten, ze posten het beleid van minister/korpsleiding op het openbare forum en sturen 2 minuten later een PM dat ik de vinger op de zere plek leg en ik wel een beetje gelijk heb. Het is een van de oorzaken waarom ik hier de moeite neem om te reageren op politiegerelateerde onderwerpen omdat ik een rothekel aan propaganda. Als ik het niet naar mijn zin heb bij mijn baas ga ik niet in mijn vrije tijd op internet schrijven hoe geweldig het allemaal is en al helemaal niet het gereutel van de werkgever de wereld in helpen. De meeste Nederlandse burgers zien zelden een agent in levende lijve, als je de politie wil zien moet je een twitter- of facebookaccount nemen omdat ze daar keurig conform de sociale mediarichtlijn blogjes mogen tikken over hoe fijn en geweldig het gaat bij de politie terwijl in de tweede kamer de stroom kritische rapporten over de politie niet lijkt te stoppen.