blauw/oranje licht

Auteur Topic: blauw/oranje licht  (gelezen 47622 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peter.131313

  • Gast
Gepost op: 22 april 2003, 00:00:54
Op veel boten zie je naast de gebruikelijke boordverlichting een blauw en/of oranje zwaailicht.
(soms alleen oranje, soms alleen blauw, soms beide)
Hoe zijn de procedures om dit/deze licht(en) te voeren?
Wie geeft er toestemming om optische signalen te gebruiken?
En zijn er ook brigades die er geluidssignalen bij voeren?
Wie geeft toestemming om ze aan boord te mogen plaatsen?




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 23 april 2003, 00:01:14
Beste Peter,

Het blauwe zwaailicht mag volgens BPR worden gevoerd door de "ambtenaren belast met het toezicht op het water" (geen reddingsboten of brandweer, maar meer rijkswaterstaat, douane en politie, om kenbaar te maken dat je met een boot te maken hebt wiens aanwijzingen je op dient te volgen. De brandweer geeft aan de blauwe zwaailamp onterecht de zelfde betekenis als hij volgens de verkeerswet op het land zou hebben. Geen enkele boot kan echter aan een blauwe lamp rechten ontlenen op het gebied van snelheid, voorrang of anderszins, het dient slechts bovengenoemd doel.

Het gele knipper of zwaailicht dient om aan te geven dat werkzaamheden in, of aan het water worden uitgevoerd, waarbij de scheepvaart voorzichtig dient te passeren zonder hinderlijke golfslag te veroorzaken.

Wel wat anders dan de invulling die wij er net z'n allen aangegeven hebben, niet? Waar ik maar mee wil zeggen, het oranje/blauwe lampje werkt wel maar het mist elke wettige grond. Dit geldt zeker voor de brandweer, wat ook zij zijn nimmer "toezicht houdende ambtenaren".

Groeten maar weer Peter,

Henk


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #2 Gepost op: 23 april 2003, 00:04:01
Dus: elke "halve zool" met een blauw zwaailampje over kan zich op het water uitleven? Want blijkbaar wordt er niet tegen opgetreden. Sterker nog: de brandweer gebruikt het ook op de blusboten!


peter.131313

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 23 april 2003, 00:11:32
en ook de knrm maakt er gebruik van


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 23 april 2003, 00:39:10
en ook de knrm maakt er gebruik van

maar ook dat mist elke wettige grond, de (regio) politie snapt er zelf ook niets van! Die denken dat de vaargeul een soort vierbaansweg is, maar waar is die middenberm toch....


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #5 Gepost op: 24 april 2003, 17:34:23
Volgens mij zijn er alleen voorschriften voor orange zwaailichten dit duidt dan gevaar aan. Verder weet ik niet hoe het met blauwe lampen zit, volgens mij kan jedie niet zomaar voeren op het water. Voor het strand zie ik er weinig meerwaarde in. Vraag ik heb zelf een keer een groen licht gezien, werkt dit het zelfde als op de ambu datdeze demedischeleiding heeft???

99100001
9910001


Frank

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
  • R E S C U E
Reactie #6 Gepost op: 25 april 2003, 19:27:54
Heren,

Een geel flikkerlicht is, zoals Henk al heeft aangegeven, een licht om aan te geven dat er werkzaamheden in en/of rondom het vaarwater plaatsvinden en die de attentie van de overige scheepvaart vragen. Tevens getuigt het van goede zeemansschap om in dergelijke situaties de snelheid te minderen, waardoor de 'werkende instantie' geen last heeft van hinderende golfslag.

Een blauw flikkerlicht mag alleen gevoerd worden door KLPD, Regiopolitie, Douane, Brandweer, etc. Echter worden er voor reddingsbrigades vaak een uitzondering gemaakt op de regel. Bij ons bij Blaricum hebben wij zowel een blauw als een oranje flikkerlicht. Oranje wordt gebruikt tijdens een 'normale' reddingsactie. Het blauwe wordt gebruikt wanneer er politie en/of brandweer aan boord is en zij hierom vragen.

De toestemming voor het gebruik van deze signalen wordt over het algemeen niet gegeven. De schipper van de reddingsboot kan naar zijns insziens wel bepalen of het nodig is om deze te gebruiken of niet. Mocht hier verwarring over ontstaan, zal de centralist aangeven wat hem/haar het beste lijkt. Dit komt echter zo goed als nooit voor.

Wat betreft de boten met geluidssignalen: ik heb geen idee welke boten die allemaal hebben. Ik weet het alleen van RB Helmond, dat zij dat hebben...

Mocht je nog vragen hebben.... you know where to find me
***** Zorgen moet je doen, niet maken *****


peter.131313

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 26 april 2003, 03:49:44
wie van de lezers weet welke brigades gebruik maken van zwaailichten oranje en/of blauw?
en hoe vaak gebruiken ze deze verlichting?
hebben ze een protocol van wie beslist wat en wanneer ze deze verlichting voeren?

peter


Frank

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
  • R E S C U E
Reactie #8 Gepost op: 26 april 2003, 04:07:56
wie van de lezers weet welke brigades gebruik maken van zwaailichten oranje en/of blauw?
en hoe vaak gebruiken ze deze verlichting?
hebben ze een protocol van wie beslist wat en wanneer ze deze verlichting voeren?

peter

Geel flikkerlicht wordt gebruikt door vrijwel alle reddingsbrigades....

Blauw flikker licht o.a. door KNRM, RB Blaricum, Huizen, Almere, Hoorn, Monster, Helmond, Vlissingen, Domburg, Andijk, Ouddorp en wellicht nog een aantal meer, maar ik weet ze niet allemaal...

Zoals al eerder aangegeven wordt het gele flikkerlicht gebruikt om aan te geven dat wij bezig zijn met werkzaamheden in of vlak bij de vaarweg en andere schepen haar snelheid kunnen aanpassen in verband met hinderlijke golfslag.

Een blauwe wordt gebruikt:
1. wanneer er bevoegde instanties aan boord zijn
2. er geen geel flikkerlicht is
3. het gele flikkerlicht defect is en de alarmering spoedeisend is
4. zeer spoedeisende hulpverleningen waarbij er zwaar gewonden zijn (gevallen)

Een echt vast protocol is er niet. Reden hiervoor is dat alle reddingsbrigades autonoom zijn en dus allemaal doen wat ze zelf willen. Per reddingsbrigade zal er wellicht een klein protocol liggen, maar over het algemeen weet de schipper met zijn/haar bemanning eem juiste keuze te maken. Wanneer men onnodig een blauw flikkerlicht vaart, zal de politie ook direct optreden bij een dergelijke actie.
***** Zorgen moet je doen, niet maken *****


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #9 Gepost op: 29 april 2003, 10:54:30
Voor het werk op het strand zou ik geen zwaailichten op een boot plaatsen, dit omdat het kwetsbaar is en het er alleen voor is om begrip te tonen om hartd te kunnen varen. Het voorkomen van hinderlijke golfslag is op het strand ook geen sprake.

9910001
9910001