blauw/oranje licht

Auteur Topic: blauw/oranje licht  (gelezen 46963 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #110 Gepost op: 9 november 2005, 16:59:12
Ook als zeilboot kan je ruimte maken als je de vaartuigen maar optijd ziet komen, er is altijd de mogelijkheid om te wenden om even af te vallen waardoor er iemand langs kan. Zeker op ruimtes waar wat minder ruimte is (haven smallere vaargeulen) kan je wat meedenken het kan alleen niet van je verwacht worden.

9910001
9910001


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #111 Gepost op: 9 november 2005, 17:41:04
Wat voor motorboot is dat dat ie de doorgang blokkeert, dat  moet een groot schip zijn!. Ik heb dat nog niet meegemaakt, maar alles kan. Wat voor idee heb je daarbij, kan je dat wat nader, zo precies mogelijk omschrijven, en wat de funktie dan precies is van de sirene, ik kan me er niets bij voorstellen?  ;)

Henk

Volgens mij heb je het verkeerde stukje geciteerd Henk ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #112 Gepost op: 9 november 2005, 18:48:02
Jeef, je hebt helemaal gelijk. Ik heb het gecorrigeerd, nu slaat het weer ergens op  :P  :-[ .

Henk


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #113 Gepost op: 9 november 2005, 22:42:10
Wat voor motorboot is dat dat ie de doorgang blokkeert, dat  moet een groot schip zijn!. Ik heb dat nog niet meegemaakt, maar alles kan. Wat voor idee heb je daarbij, kan je dat wat nader, zo precies mogelijk omschrijven, en wat de funktie dan precies is van de sirene, ik kan me er niets bij voorstellen?  ;)

Henk

een sirene is nog altijd een middel om voorrang te vragen en zo de mensen op te laten letten of van jouw komst (met een redelijk snelheidsverschil) aan te kondigen (voor zover ik weet)
En daar 90% van de schippers half zit te pitten is dat best handig, nogmaals het is hier geen open water waar je 3 km ver kunt zien of er een boot vaart maar met een hoop zijslootjes en dergelijke. ik weet verder niet hoe ik het duidelijk kan maken maar ik zie het nu er zeker van in (meer als bijv. op het IJsselmeer) (de politie-boten van Amsterdam hebben en gebruiken ook een sirene)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #114 Gepost op: 9 november 2005, 23:53:26
Als de boten niet kunnen zien of ze moeten wijken omdat je een dermate snelheid hebt dat ze je niet aan zien komen (bij zijsloten) dan kan je er ook aan dneken om de snelheid naar benenden te schroeven in het kader van verantwoord varen. Ga er vanuit dat de amsterdammed scenes niet in werkelijk plaats vinden.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #115 Gepost op: 10 november 2005, 00:26:06
Als de boten niet kunnen zien of ze moeten wijken omdat je een dermate snelheid hebt dat ze je niet aan zien komen (bij zijsloten) dan kan je er ook aan dneken om de snelheid naar benenden te schroeven in het kader van verantwoord varen. Ga er vanuit dat de amsterdammed scenes niet in werkelijk plaats vinden.

9910001

Als we naar het IJmeer gaan moeten we onder de Hollandse brug door. Het is onverantwoord om daar vol gas onder door te gaan. Als ik daar aan kom varen, ook al is dat met een kleine 60 km per uur, heeft geen enkele koers of snelheids verandering een gunstig effect. Nogmaals: in de praktijk komt het bij ons niet voor dat er iemand plaats voor ons hoeft te maken of rekening met ons moet houden.

Wij vinden (en misschien is dat een apart standpunt) dat wij -juist door de abnormaal hoge snelheid- wij juist met iedereen rekening moeten houden en niet verwacht kan worden dat de ander ook maar in staat is om iets te doen waardoor jij er sneller langs kan. Kan je er niet door (wat ik in 20 jaar overigens nog nooit gehad heb, behalve bij een sluis maar daar doet een mari wonderen) en ga je dan een sirene aan zetten heb je juist de kans dat de mensen rare dingen gaan doen die je niet verwacht.

Maar, ieder z'n meug

Henk


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #116 Gepost op: 10 november 2005, 09:56:52
dat ben ik ook met jullie eens en in die sloten word er dus niet volgas of halfgas maar niet harder als   15km peer uur gevaren

en de scenes uit amsterdammend, die boston whalers gaan dus echt wel vol gas door de grachten (gister nog gezien thv prins hendrikkade)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


rpatje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
Reactie #117 Gepost op: 2 december 2005, 20:50:33
Wel als ze een brandweerfunctie hebben.

mijn ervaring is dat ze de blauwe zwaailicht al gebruiken als er een vuilniszak overboord is gewaaid.

brandweer funktie of niet ze gebruiken hem toch wel.
en zo ook het binnen slepen van jachten die motorpech hebben is niet hun taak! :'(


IBV

  • boa te aqua
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
  • IBV
Reactie #118 Gepost op: 3 december 2005, 00:58:57
het blauwe licht hun niet gunnen
terwijl ze best hard varen kunnen
op een boot zonder politie of brandweer franje
zet je gewoon ORANJE
heb je hem of haar wel gevonden maar is het leven er uit
laat dan de lampen  maar uit


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #119 Gepost op: 3 december 2005, 11:13:43
het blauwe licht hun niet gunnen
terwijl ze best hard varen kunnen
op een boot zonder politie of brandweer franje
zet je gewoon ORANJE
heb je hem of haar wel gevonden maar is het leven er uit
laat dan de lampen  maar uit
Een prachtig Sinterklaasgedicht!  8)
343, never forget.