blauw/oranje licht

Auteur Topic: blauw/oranje licht  (gelezen 47230 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dave

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 18 augustus 2003, 20:35:09
Naast het verschil dat dave aangeeft, is het grootste verschil dat de reddingsbirgade (knbrd of redned) dagelijks het strand bewaakt en de knrm alles pakt vanaf 1 zeemijl uit de kust.
De reddingsbrigade is fysiek de gehele dag op het strand (in de zomermaanden) en de knrm heeft 24/365 pieperdienst.

Volgends mij heeft dat te maken met een verschil van waardering. Bij de KNBRD kijken ze op tegen de KNRM...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #21 Gepost op: 19 augustus 2003, 11:14:59
Het is ook veel makkelijker om iets uniform door te voeren bij de KNRM, als in IJmuiden iets besloten wordt (dat voortaan gele petjes gedragen moeten worden bijvoorbeeld) kan het binnen een week beklonken zijn. Bij de reddingsbrigades is het onmogelijk om iets op te leggen, ze maken zelf uit of iets zinvol is of niet. Zo zijn er reddingsbrigades die niet mee doen met het REDNED/knbrd opleidingsprogramma maar zelf iets hebben bedacht. Dat kan allemaal.
Zo kan je als overheid of als je wat organiseert wat makkelijker praten met de KNRM als met de reddingsbrigades en één gezicht naar buiten is ook niet gek.
 
Henk


Dave

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 19 augustus 2003, 12:27:50
... Zo zijn er reddingsbrigades die niet mee doen met het REDNED/knbrd opleidingsprogramma maar zelf iets hebben bedacht. Dat kan allemaal...
 
Henk

Klopt maar de varendredden opleiding van de KNBRD stamt nog uit het pre historisch tijdperk! Je leert daar bijvoorbeeld hoe je met een bondsvlet moet roeien ??? .
Daarbij is het volledige opleidingsprogramma uitgegaan van de redding van drenkelingen, en niet het helpen van watersporters, zoals bv. het lostrekken van boten en slepen. Zij gaan er zelf al vanuit dat dat soort hulpverleningen door de KNRM worden uitgevoerd.
Tja, dan blijf je als organisatie op het zelfde niveau, en kan je dus niet serieus genomen worden.

Ik kan me wel indenken dat je als zelf respecterende reddingsbrigade dan maar zelf een opleiding inelkaar sleuteld, of zelfs de KNBRD de rug toe keert!

Dus als de KNBRD zich als serieuse gesprekspartner wil laten gelden, zullen ze eens goed naar hun opleidingen moeten kijken en hier (eventueel i.s.m. de KNRM) een degelijke nieuwe variant moeten opstarten.

Dave


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #23 Gepost op: 19 augustus 2003, 13:09:10
Ik heb pas nog een betekenis van een geel knipperlicht ontdekt:

Citaat
Art. 6.01a - DRAAGVLEUGELBOTEN EN LUCHTKUSSENVAARTUIGEN

Van de schepen die met een conventionele snelheid varen kan niet worden verwacht dat zij rekening houden met de manoeuvres van zeer snel varende schepen. Zij verkeren zelfs in de onmogelijkheid om aan een eventuele uitwijkplicht te voldoen. Deze (beperkte) categorie van snelvarende schepen wordt dan ook als dermate gevaarlijk beschouwd, dat zij thans als een derde categorie in de rangorde van voorrang zal moeten worden beschouwd: deze schepen dienen niet alleen aan (andere) «grote» schepen doch ook aan alle kleine schepen voorrang te verlenen. Tussen snelvarende schepen en andere schepen behoren nimmer de gewone vaarregels van toepassing te zijn, maar snelvarende schepen dienen altijd uit te wijken. Immers heeft een snelvarend schip alle mogelijkheden om uit te wijken. Voorts komen snelvarende schepen nauwelijks voor.
Mitsdien kan m.b.t. snelvarende schepen worden volstaan met de uitwijkverplichting. Aldus ook het overeenkomstige nieuwe art. 6.01 bis in het CEVNI dat is ontleend aan het bestaande art. 6.02, derde lid, van het Donaureglement. Geheel anders is de situatie m.b.t. kleine schepen in art. 6.02, tweede lid. Tussen kleine schepen en «grote» schepen dienen dikwijls de gewone vaarregels van toepassing te zijn, zodat dan kleine schepen niet behoeven uit te wijken voor «grote» schepen. Immers hebben kleine schepen niet altijd de mogelijkheid uit te wijken. Voorts is er een zeer groot aantal kleine schepen.
Een snelvarend schip staat mitsdien geenszins op één lijn met een klein schip. Een draagvleugelboot of een luchtkussenvaartuig moet derhalve steeds uitwijken. Een snelheidscriterium is hier niet bruikbaar, omdat het voor andere schepen niet altijd mogelijk is om waar te nemen of een dergelijk schip zeer snel dan wel met een conventionele snelheid vaart, m.n. niet wanneer men het schip van voren inziet. Draagvleugelboten en luchtkussenvaartuigen zijn echter als zodanig herkenbaar.

De redactie van dit artikel laat toe dit voorschrift zó uit te leggen dat deze uitwijkregel ook van toepassing is op een langzaam varende draagvleugelboot c.q. luchtkussenvaartuig. Dit valt te verdedigen omdat anders een uitwijkplichtige snel varende draagvleugelboot c.q. luchtkussenvaartuig vlak voor het mo- ment van uitwijken opeens langzaam zou kunnen gaan varen en dan eventueel niet meer uitwijkplichtig zou zijn. Dit zou een hoogst ongewenste situatie veroorzaken.
Bezwaar tegen bovengenoemde stelling is wel dat een langzaam varende draagvleugelboot niet als zodanig te herkennen is (een luchtkussenvaartuig wel, n.l. aan de “rok” rondom en de propellor bovenop).
Voor luchtkussenvaartuigen gelden overigens ook nog eisen op grond van de Wet geluidhinder (besluit luchtkussenvoertuigen).


En hoe zijn deze schepen te herkennen???

Aan een geel flitslicht!

Henk

Collega's aan de Randmeren: De Aqualiner/runner heeft dus een wijkplicht tov alle overige scheepvaart, ook als hij langzaam vaart en hij dient IN de vaargeul te blijven.

Wellicht maakt ze graag gebruik van de onbekendheid met deze artikelen... ;D

IK denk dat een snelvarende reddingsboot heel goed onder dit artikel zou kunnen vallen en ik vind dan ook een oranje zwaailamp zo gek nog niet...
Beter nog eigenlijk dan het blauwe zwaailicht van een toeziendhoudend ambtenaar.
Maar oké, misschien niet zo stoer, ligt er maar aan wat je het belangrijkst vind.



Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #24 Gepost op: 21 augustus 2003, 18:24:23
Gisteren een zoekaktie gedaan op het Markermeer met de Tjerk Hiddes van KNRM station Marken, wiens blauwe flitslamp niet te zien was op de dag. Zet 'm dan maar uit!

Henk


Dave

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 21 augustus 2003, 19:55:38
En dus bevestigd dit, dat een blauwzwaailicht geen nut heeft wanneer je je wil laten zien. De oranje zwaailichten van de overige reddingboten zag je duidelijk! Dus wanneer ze bij de KNRM aan het bedenken zijn met welke kleur ze moeten varen, zou mijn advies oranje zijn bij voorkeur een zwaailicht met lensen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #26 Gepost op: 21 augustus 2003, 22:58:54
He Dave, volgens mij zijn we de enigen op dit forum, de rest heeft zeker een last van virusje...

Het Forum had het vanmiddag ook denk ik...

Henk


Dave

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 22 augustus 2003, 00:11:30
Ja, lachen he Henk... ;D


gast

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 22 augustus 2003, 13:33:07
Beste Henk en Dave,
Als  jullie nou door blijven mekkeren over de knrm met hun blauwe zwaailichten komt er nooit  een goede samenwerking.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #29 Gepost op: 22 augustus 2003, 14:03:00
Als een samenwerking afhangt van het al of niet tof vinden van het gebruik van een blauwzwaailicht kan het nooit een goede samenwerking worden. Bovendien (en ik spreek altijd op persoonlijke titel, dus nooit namens iemand of iets, ik ben het ook lang niet altijd met Dave eens)  ben ik tegen het gebruik van een blauwe zwaailamp door de hulpdiensen in 't algemeen, niet van de KNRM in het bijzonder. Vanwege een aantal grondige redenen, waarbij de (slechte) zichtbaarheid op de dag -toevallig aangetoond door de KNRM, maar dat had net zo goed de brandweer kunnen zijn-  er één is.
Dat de kleur geen enkele rechtsgrond heeft is twee. Dat al reden alleen maar over blijft stoer te willen doen is drie.
Nog even voor de duidelijkheid :

Ik ben voor de KNRM
Ik ben tegen blauw(licht) op het water, slechts uitgezonderd is de politie, want het gebruik van blauw door politie staat wel omschreven in de wet.

Henk