Als je jullie reddingsboot hieraan willlen conformeren dan moet je dus altijd uitwijken voor iedereen, ook als je voorang hebt, Het zwaailicht wordt dus gebruikt om aan te geven dat jegeen voorrang hebt. Nu ben ik de weg kwijt, volgens mij worden dezwaailichten gebruikt om aan te tonen dat je haast hebt en dus om andere scheepvaart er op te wijzen dat je haast hebt, hierdoor krijg je geen voorrang maar de andere boten kunnen rekening met je houden. Dus de vraag waarom oranje, brandweerboten mogen wel met blauw varen volgens het BPR, vallen reddingsboten niet onder dezelfdenoemer???
9910001
Wat nou voorrang
Ik kan geen situatie bedenken waarbij ik met 50 (in ons geval soms 90 als het ernstig is) tussen de dagjesmensen vaar die maar twintig mogen waarbij ik voorrang zou kunnen eisen, ik ben opweg om een ongeval meester te worden, niet om er een te veroorzaken! Ik ga gewoon overal omheen en hou rekening met kano's, kleine zeilbootje ect. Als ik een brug onderdoor moet gaat 't gas er even af als er andere scheepvaart is. Ik hou met iedereen rekening en met een oranje zwaailamp met 50 km per uur ergens heen dan weten ze heus wel dat je geen werkboot bent op weg naar het besnoeien van de waterkant. Daar heb ik geen blauw voor nodig. dat de brandweer blauw voert is omdat ze dat op het land zo gewend zijn. Zoals ze wel meer dingen doen op het water omdat ze dat op het land zo gewend zijn. Wat ik er over gelezen heb in het BPR zijn het echt alleen de "
toeziend houdende ambtenaren
, ambtenaren belast met het toezicht, dus volgens art.3.27:
In de nota van toelichting staat ook dat :
het blauwe flikkerlicht bedoelt in dit artikel slechts dient om hun hoedanigheid kenbaar te maken
1) rijkswaterstaat
2) politie
3) havendienst (in dienst van gemeente, anders zijn het geen ambtenaren)
4 de brandweerboot die hulp biedt of daar naar op weg is
en dan is dus dat lampie alleen maar om aan te geven wie ze zijn en wat ze doen.
Dat heeft niets te maken met voorrang, snel varen enz.Dus als je nu nog steeds een blauwe lamp wil, geef dan gewoon toe dat je dat wil omdat dat zo "echt"staat. art 3.17
Wil je echt voorrang dan zal je dit kenbaar moeten maken door het plaatsen van een rode vlag op de punt van je boot, je wordt dan een schip dat "recht van voorang heeft".
Dat was het goede nieuws.
Nu het slechte nieuws: je kan (sinds de derde wijziging op dit artikel) dit recht alleen maar laten gelden bij een sluis.
Om met voorrang geschut te worden
Moet je 'm wel duidelijk laten zien bij het aanvaren om aan te geven dat je van dat recht gebruik wil maken, (nota van toelichting)
als brandweerboot.
Henk
PS handig zo'n vriendje die vaarbewijscdroms schrijft/op de markt brengt:
http://www.numij.nl/fondslijst.htmlkijk onder :
Nieuw Interactief op CD-Rom Binnenvaartpolitiereglement
Incl. Nota van Toelichting, Alle Bijlagen met duidelijke figuren in kleur, Nota van Toelichting compleet met wijzigingen, Vaststellingsbesluit.
Henk