blauw/oranje licht

Auteur Topic: blauw/oranje licht  (gelezen 47620 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #80 Gepost op: 20 september 2005, 14:11:49
Wij rijden tegenwoordig in een brandweervoertuig, maar ook ons vorige voertuig had OGS. Met toestemming mochten wij hier gebruik van maken.

Wij starten in oktober met een opleiding chauffeur licht brandweervoertuig.......


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #81 Gepost op: 20 september 2005, 16:13:21
Ja prima dat de reddingsbrigades deze toestemming hebben, de KNRM heeft hem niet en dus voeren wij geen blauw (meer).

Res ( die al aardig gewend is aan het niet blauw voeren en nog niet veel nadelen ondervonden heeft)  8)
NoordBorgh go's North again in 2009


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #82 Gepost op: 20 september 2005, 20:35:18
Rob,

weet jij dan ook de criteria wat het `ten diensten van` inhoudt?
Elke hulpverlening start met communicatie.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #83 Gepost op: 20 september 2005, 22:11:52
Rob,

weet jij dan ook de criteria wat het `ten diensten van` inhoudt?

er zijn geen criteria voor het ten dienste van, iedere bevelvoerder/ovd kan beslissen dat zelfs een burgervoertuig ten dienste van kan gaan rijden.

de ene overheid wil het ten dienste van schrappen uit de regelgeving, terwijl de andere overheid hem wil handhaven.
Nemo me impune lacessit


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #84 Gepost op: 21 september 2005, 08:58:01
Juist, er zijn geen criteria. En daarom rijden "wij" als voertuig ter medische assistentie. Dan heb je wel te voldoen aan bepaalde criteria. En dan heb je wel zorg te dragen voor instructie, verzekering en materialen.

Maar deze discussie loopt al jaren en telkens komt ie weer bovendrijven. Grappig is wel dat de huidige RN/ KNBRD striping volgens de verkeersondersteuning geen vrijbrief geeft voor gebruik van OGS op eigen initiatief.

En als je geen dekking hebt, zoals Res reeds vermeldt, heb je een betere dekking met oranje dan met blauw.

In navolging van Res, ga ik ook zo nu en dan maar een spreuk plaatsen.

RR (die elke dag met blauw rijdt)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #85 Gepost op: 21 september 2005, 09:14:06
even maar een stukje uit de digi nieuwsbrief van RedNed, 5 augustus 2005:
Optische en geluidssignalen voor reddingsbrigade voertuigen
Even uw geheugen opfrissen. Vorig jaar werd tijdens het zomerseizoen via een persbericht gepubliceerd, dat reddingsbrigade voertuigen die ten dienste van brandweer en politie worden ingezet, met de zgn. voorrangssignalen kunnen/konden worden uitgerust.
Recent ontving het bestuur een brief van het ministerie van V & W, Directoraat-Generaal Personenvervoer ter bevestiging hiervan en over de vervolgontwikkelingen, zoals het opnemen van deze aanpassing in de regelgeving. Dit laatste zal nog zeker tot juni 2006 in beslag nemen, zo wordt in genoemde brief aangegeven.
Tussentijds adviseert de Manager Verkeersveiligheid namens de minister van V & W, dat reddingsbrigades een schriftelijke overeenkomst opstellen met de regionale brandweer, politie of Centrale Post Ambulancevervoer (CPA), zodat kan worden aangetoond dat ‘ten dienste van’ gereden wordt.

In de nieuwe regelgeving wordt bezien of de reddingsbrigades als zelfstandige hulpverleningsdienst in de Regeling optische en geluidssignalen worden opgenomen. Verder wordt aangegeven dat het vanzelfsprekend is, dat aan alle relevante voorschriften e.d. dient te worden voldaan en zorgvuldigheid in acht wordt genomen.
Dit houdt ook in, individuele aanwijzing van chauffeurs en instructie op basis van artikel 2 van de Regeling optische en geluidssignalen.

 In voorbereiding is een uitgebreid RN informatiepakket, dat na het seizoen beschikbaar komt. Hierin wordt ook informatie opgenomen over de eisen die worden gesteld aan de opleiding voor chauffeurs en de laatste stand van zaken rondom de striping (huisstijl) van de voertuigen. Hopelijk is er dan ook meer nieuws vanuit het ministerie van Financiën over mogelijke BPM teruggave, wegenbelasting en BTW op de brigadevoertuigen die aan de wettelijke voorwaarden voldoen.
...........................
er zit dus nog steeds schot in de zaak. Maar 'een schriftelijke overeenkomst' laat natuurlijk ook nog steeds alle ruimte. Zo hebben we hier in de regio een convenant met de ambulancedienst waarin de wederzijdse diensten aan elkaar staan beschreven. maar of dit nu, in de letter van, een schriftelijke overeenkomst is?...

Het tweede deel van het artikel vind ik veel interessanter: er wordt dus nog steeds hard gewerkt om reddingsbrigades als zelfstandige dienst in de wet te krijgen.

erny (die vrijdag nog blauw was ;))
[img]/img]


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #86 Gepost op: 21 september 2005, 16:38:43
Rob,

weet jij dan ook de criteria wat het `ten diensten van` inhoudt?
Ik geloof dat mijn antwoord hierboven al gegeven is,,,,,


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #87 Gepost op: 21 september 2005, 23:50:44
Er zit nog steeds beweging in, al is de wet en regelgeving nog hetzelfde als in 2001. In de zomer van dat jaar is door  Bloemendaal aan de directie van RN aandacht gevraagd voor de problemen die wij toen voorzagen. Helaas blijkt de voortgang moeizaam.

Inmiddels is er wel een rapport uit van een werkgroep waar het brigadeprobleem niet op de agenda heeft gestaan. Een gemiste kans. Zie:
http://www.reddingsbrigade-bloemendaal.nl/users/srk/documenten/Eindrapport%20Rijks%20wg%20Signalen.pdf

Koen (die blauw ook gewoon mooi vindt)
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #88 Gepost op: 22 september 2005, 16:40:52
Ja prima dat de reddingsbrigades deze toestemming hebben, de KNRM heeft hem niet en dus voeren wij geen blauw (meer).

Res ( die al aardig gewend is aan het niet blauw voeren en nog niet veel nadelen ondervonden heeft)  8)
Tsja,maar op een afgeladen vol strand kan het toch wel handig zijn om wat extra aandacht te trekken en een paadje te creëren!

Marno (die verder altijd keurig luistert naar wat Res te vertellen heeft ;))
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #89 Gepost op: 22 september 2005, 17:04:17
daarom heeft politie den haag ook een amerikaanse sirene op het voertuig, valt ie nog beter op
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !