Reddingsbrigade of KNRM met blauw blauw heb ik weinig problemen mee. Het is in ieder geval duidelijk dat er een HV-dienst vaart. Of ze nou een politie, brandweer of reddingsbrigade taak uitvoeren, van mij mogen ze blauw licht. Zolang het maar niet voor niets is. Het slepen van een jacht, om je voorbeeld te gebruiken, vind ik niet blauw-waardig.
Vind jij blauw licht, gevoerd door de RPA en politie, trouwens wel gepast bij bewaking van een amerikaans marine schip? Ik vind dat ook niet gepast, het gebeurde wel.
Ik vind eigenlijk dat, net als op het land, schepen ook toestemming moeten krijgen van een centrale voor het voeren van blauw blauw.
BPR Artikel 3.27
Artikel 3.27 Bijkomend teken van schepen van handhavingsdiensten en van brandweerboten
Een schip van ambtenaren belast met toezicht of opsporing mag, om zich kenbaar te maken, als bijkomend teken een blauw gewoon rondom schijnend flikkerlicht of snel flikkerlicht tonen. Hetzelfde geldt voor een brandweerboot die hulp biedt of daartoe op weg is.
Toelichting
Dit artikel is thans, behalve op brandweerboten, ook van toepassing op schepen van toezichthoudende ambtenaren. Dit begrip wordt als te eng ervaren. Het blauwe flikkerlicht wordt gevoerd door schepen van ambtenaren die zowel met toezicht zijn belast alsook een opsporingstaak hebben. Dit wordt in de nieuwe redactie tot uitdrukking gebracht. Voorts is “flikkerlicht” in feite niet altijd in overeenstemming met de praktijk, aangezien dergelijke schepen allemaal zijn uitgerust met zwaailichten. Deze zijn niet in overeenstemming met de in het BPR gebezigde definitie van flikkerlicht. Aan deze definitie is nu een definitie van snel flikkerlicht toegevoegd waaraan de onderhavige lichten wel kunnen voldoen.
Artikel 3.28
Bijkomend teken van schepen die werkzaamheden in of nabij het vaarwater uitvoeren
Een schip dat in of nabij het vaarwater werkzaamheden uitvoert mag, teneinde dit kenbaar te maken, als bijkomend teken, behoudens toestemming van de bevoegde autoriteit, tonen:
een geel helder of gewoon rondom schijnend flikkerlicht
we hebben het nu over het BPR het blauw is alleen maar om je kenbaar te maken alszijnde handhavingsdienst of brandweerboot (toezicht en opsporing)
dus maarten ik kan je wel vertellen dat als ze bij een am. oorlogsschip liggen met blauw heeft dit toch wel wat te zeggen.