Het achter elkaar aan rijden met OGS

Auteur Topic: Het achter elkaar aan rijden met OGS  (gelezen 3355 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Gepost op: 7 november 2014, 19:19:23
Dit slaat nergens op natuurlijk. Als deelnemer aan het verkeer moet je gewoon goed opletten en niets "verwachten". Dus één of twee voertuigen achter elkaar maakt geen verschil. Sterker nog, ik denk dat het beter is op bv met TS en AL achter elkaar te rijden dan een met een flinke ruimte er tussen, als bv de TS gepasseerd is en men hervat weer het verkeer na een pauze (waarbij men bv stil gestaan heeft op een andere plaats dan normaal) is de kans groter dat met de AL niet opmerkt.

Citaat van: honderd link=msg=1306848 date=1415288445
Ze reden dus samen, strak achter elkaar aan. Dit zorgt voor onveilige situaties in het verkeer: Men verwacht één voertuig en plots zijn er twee.




Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1 Gepost op: 7 november 2014, 19:22:51
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1307063 date=1415384363
Dit slaat nergens op natuurlijk. Als deelnemer aan het verkeer moet je gewoon goed opletten en niets "verwachten". Dus één of twee voertuigen achter elkaar maakt geen verschil. Sterker nog, ik denk dat het beter is op bv met TS en AL achter elkaar te rijden dan een met een flinke ruimte er tussen, als bv de TS gepasseerd is en men hervat weer het verkeer na een pauze (waarbij men bv stil gestaan heeft op een andere plaats dan normaal) is de kans groter dat met de AL niet opmerkt.

TS en AL of HV rijden hier al een stuk achter elkaar aan en niet vlak achter elkaar, doen ze al omdat dit veiliger is dan 2 voertuigen vlak achter elkaar.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 7 november 2014, 19:32:34
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1307066 date=1415384571
TS en AL of HV rijden hier al een stuk achter elkaar aan en niet vlak achter elkaar, doen ze al omdat dit veiliger is dan 2 voertuigen vlak achter elkaar.
Het wordt zelfs aangeraden om het tweede voertuig op afstand het eerste te laten volgen. Juist om te voorkomen dat het tweede voertuig over het hoofd wordt gezien. Als bv een redvoertuig op een afstandje volgt rijdt hij zelfstandig door het verkeer. Na het passeren van de TS is vaak alweer voertuigbeweging op een kruissing, waardoor het redvoertuig weer opgemerkt wordt op het moment dat hij diezelfde kruising wil passeren. ;)


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #3 Gepost op: 7 november 2014, 19:35:49
Oké dus vlak achter elkaar als een éénheid of flinke ruimte?


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #4 Gepost op: 7 november 2014, 19:38:09
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1307070 date=1415385349
Oké dus vlak achter elkaar als een éénheid of flinke ruimte?

Nee, flinke ruimte omdat verkeer eigenlijk direct weer gaat bewegen na 1 voertuig. Als er flinke ruimte tussen zit zien de weggebruikers de 2 losse voertuigen en worden eerder opgemerkt.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #5 Gepost op: 8 november 2014, 15:30:56
Misschien de discussie over hoe met meer HV-voertuigen tegelijk rijden afsplitsen naar een nieuw topic?
In Duitsland rijdt de brandweer graag in treintjes en daar wordt dit door overige verkeersdeelnemers niet als probleem gezien, nee zelfs verwacht.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #6 Gepost op: 8 november 2014, 15:42:02
Is volgens mij ook net hoe/wat je aangeleerd krijgt. In Duitsland wordt er best wel wat aandacht aan besteed, en heb je ook vaak dat je 2 auto's direct achter elkaar hebt, hier in NL veel minder.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #7 Gepost op: 8 november 2014, 16:32:48
Het is gewenning denk ik. Als je altijd 2 brandweerwagens achter elkaar ziet rijden houd je er rekening mee. Als je er dan 1 ziet dan kijk je al waar is de andere. Maar in Nederland zijn we het (nog) niet gewend dus wat nu op het moment veiliger is Weet ik niet. De automobilisten moeten gewoon opletten of er nu 1 of 2 wagens  rijden. Je rijdt toch met je verstand, inzicht en op wat je ziet en toch niet met de verwachting dat er een tweede achteraan komt of niet.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 9 november 2014, 09:30:33
Citaat van: jelte link=msg=1307232 date=1415460768
De automobilisten moeten gewoon opletten of er nu 1 of 2 wagens  rijden. Je rijdt toch met je verstand, inzicht en op wat je ziet en toch niet met de verwachting dat er een tweede achteraan komt of niet.
Daar zit hem nu net de kneep. Het oplettende karakter van diverse weggebruikers is van dien aard dat je je kunt afvragen hoe zij ooit hun rijbewijs hebben kunnen krijgen, om nog maar over het verstand en inzicht te zwijgen. En zelfs in staat zijn om een brandweervoertuig met pruio1 achter hun over het hoofd te zien, simpelweg omdat het kijk vermogen ophoudt aan de buitenzijde van hun auto. ::)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,086
Reactie #9 Gepost op: 9 november 2014, 09:59:02
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1307063 date=1415384363
Dit slaat nergens op natuurlijk. Als deelnemer aan het verkeer moet je gewoon goed opletten en niets "verwachten". Dus één of twee voertuigen achter elkaar maakt geen verschil. Sterker nog, ik denk dat het beter is op bv met TS en AL achter elkaar te rijden dan een met een flinke ruimte er tussen, als bv de TS gepasseerd is en men hervat weer het verkeer na een pauze (waarbij men bv stil gestaan heeft op een andere plaats dan normaal) is de kans groter dat met de AL niet opmerkt.

Heb jij zelf wel eens met OGS achter een ander voertuig gereden? Ik denk het niet, anders zou je reactie anders zijn.

Kort achter elkaar rijden met twee voorrangsvoertuigen is altijd gevaarlijk. Ik heb het regelmatig gedaan omdat het zo uit komt en het aantal keer dat ik bijna van de weg gedrukt ben omdat een auto blind vanaf een bushalte weer invoegt als de ambulance voorbij is, of de kruising alsnog oversteekt als de eerste politiewagen voorbij is etc zijn niet op 1 hand te tellen.

De sirenes die door elkaar gillen hoort men maar als 1 voertuig, ook al gebruiken ze verschillende toonhoogtes of zelfs de versneller continu.

Om die reden rij ik altijd minimaal 200 meter achter het voorste voertuig aan, tenzij er sprake is van een grote escorte. Kennelijk valt dat wel weer genoeg op.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein