Gebruik tourniqet door EHBO

Auteur Topic: Gebruik tourniqet door EHBO  (gelezen 121567 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #110 Gepost op: 12 augustus 2015, 14:01:26
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1366819 date=1439380206
Wat heeft dat te maken met of het voorbehouden is of niet?
Jaja...hij staat niet in de BIG. Maargoed neem aan dat jullie snappen dat niet iedere lanterfanter dit moet doen...Je moet het kunnen...anders weet je niet eens hoe z'n ding werkt.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

oma

• Senior gebruiker
Reactie #111 Gepost op: 12 augustus 2015, 14:16:10
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1366813 date=1439378919
enige kennis van hoe of wat lijkt me gewenst ja...het moet een allerlaatste optie zijn.

Ik zeg ook niet dat het de eerste optie moet zijn; de eerste opties zijn directe druk op de wond of drukverband. Als dat niet lukt tourniquet gebruiken.

Er zijn ook letsels waarbij direct duidelijk is dat alleen het tourniquet een optie is, bijvoorbeeld traumatische amputatie van arm of been.

Vergelijk het met AED gebruik, iedereen kan het ding gebruiken maar als hulpverlener heb je voorsprong als je beschikt over enige kennis (lesavond EHBO of een reanimatiecursus).

De AED is inmiddels niet meer weg te denken uit de EHBO-opleidingen, dat zou ook moeten gebeuren met het tourniquet. Enkele aanbieders van EHBO onderwijs hebben het inmiddels al opgenomen in de lesstof.

helm

• Gast
Reactie #112 Gepost op: 12 augustus 2015, 14:51:05
Citaat van: Oma link=msg=1366831 date=1439381770
De AED is inmiddels niet meer weg te denken uit de EHBO-opleidingen, dat zou ook moeten gebeuren met het tourniquet. Enkele aanbieders van EHBO onderwijs hebben het inmiddels al opgenomen in de lesstof.

Klopt, sinds dit jaar behandelen wij de tourniquet bij BHV en EHBO-SEHSO.

bendelange

• Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
    • Reddingshonden in Nederland
Reactie #113 Gepost op: 12 augustus 2015, 15:03:37
Citaat van: Oma link=msg=1366776 date=1439365718
Tourniquet leg je zo dicht mogelijk boven de wond aan.
Mij hebben ze in elk geval geleerd om geen tourniquet om onderbeen of onderarm aan te leggen maar alleen om het bovenbeen of bovenarm.
Dit omdat de mogelijkheid bestaat dat je kuitbeen/scheenbeen cq spaakbeen/ellepijp tegen elkaar drukt en iets afknelt of zelfs breekt.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #114 Gepost op: 12 augustus 2015, 15:19:51
Citaat van: bendelange link=msg=1366837 date=1439384617
Mij hebben ze in elk geval geleerd om geen tourniquet om onderbeen of onderarm aan te leggen maar alleen om het bovenbeen of bovenarm.
Dit omdat de mogelijkheid bestaat dat je kuitbeen/scheenbeen cq spaakbeen/ellepijp tegen elkaar drukt en iets afknelt of zelfs breekt.

Een tourniquet gebruik je als je slachtoffer dreigt dood te bloeden.
Door het zo dicht mogelijk bij de wond te doen beperk je juist de mogelijke nevenschade door afknelling.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #115 Gepost op: 12 augustus 2015, 15:20:16
Citaat van: bendelange link=msg=1366837 date=1439384617

Het heeft wel mijn voorkeur om het op bovenbeen of -arm aan te leggen omdat je daardoor de hoogste kans hebt om te bloeding te stoppen. Het zegt niet dat het daarom niet mogelijk is het op onderbeen of -arm te gebruiken, wat niet kan is tourniquet te dicht bij of over knie/elleboog.

De regel blijft zo dicht mogelijk bij de wond - op de plek waar het tourniquet effectief geplaatst kan worden. Dus niet tourniquet hoog op bovenbeen bij een (gedeeltelijke) traumatische amputatie van onderbeen maar zo laag als kan op het bovenbeen.

RemcoV

• Forum gebruiker
Reactie #116 Gepost op: 12 augustus 2015, 15:22:12
Heb geen ervaring/scholing met het aanleggen van een tourniqet maar ik had begrepen dat het aanleggen er van eigenlijk betekent dat het betreffende lichaamsdeel achter de tourniqet wordt opgegeven omdat eigenlijk alleen amputatie dan nog rest. Dit in verband met opbouw van diverse afvalstoffen in bloed en weefsel.
Gevaren van het opheffen van een be-/afknelling zijn hier op het forum al eens beschreven meen ik mij ter herinneren.

In een aantal gevallen waarin een tourniqet nodig is was amputatie wellicht al de enige uitkomst, maar het is nogal wat om een leek die afweging te laten maken (zou ik niet graag doen).

Is het niet zo dat directe druk op de wond vrijwel altijd voldoende is tot de ambulance er is? Als ik in een situatie zou zijn waarin het bloeden dan ook niet stopt zou ik ook zoeken naar alternatieven, maar ben wel bang dat het gemeengoed maken van een tourniqet betekent dat deze ook gebruikt gaat worden in situaties waar er geen noodzaak voor is. Met de nodige risico's dus.

In die zin zie ik ook wel een verschil met een AED. De kans dat die ten onrechte gebruikt gaat worden is wat kleiner en zelfs dan heeft het apparaat beveiligingen om verkeerd gebruik te voorkomen.
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !

oma

• Senior gebruiker
Reactie #117 Gepost op: 12 augustus 2015, 15:35:51
Citaat van: RemcoV link=msg=1366842 date=1439385732
Heb geen ervaring/scholing met het aanleggen van een tourniqet maar ik had begrepen dat het aanleggen er van eigenlijk betekent dat het betreffende lichaamsdeel achter de tourniqet wordt opgegeven omdat eigenlijk alleen amputatie dan nog rest. Dit in verband met opbouw van diverse afvalstoffen in bloed en weefsel.
Gevaren van het opheffen van een be-/afknelling zijn hier op het forum al eens beschreven meen ik mij ter herinneren.

In een aantal gevallen waarin een tourniqet nodig is was amputatie wellicht al de enige uitkomst, maar het is nogal wat om een leek die afweging te laten maken (zou ik niet graag doen).

Is het niet zo dat directe druk op de wond vrijwel altijd voldoende is tot de ambulance er is? Als ik in een situatie zou zijn waarin het bloeden dan ook niet stopt zou ik ook zoeken naar alternatieven, maar ben wel bang dat het gemeengoed maken van een tourniqet betekent dat deze ook gebruikt gaat worden in situaties waar er geen noodzaak voor is. Met de nodige risico's dus.

In die zin zie ik ook wel een verschil met een AED. De kans dat die ten onrechte gebruikt gaat worden is wat kleiner en zelfs dan heeft het apparaat beveiligingen om verkeerd gebruik te voorkomen.

Complete onzin dat na aanleggen van tourniquet altijd amputatie moet volgen. In prakijk kan het voorkomen dat de paramedic van de ambulancedienst inschat dat hij zonder tourniquet de bloeding onder controle kan krijgen.

Het kan ook dat de ambulancedienst besluit dat tourniquet om moet blijven maar de dokters op de SEH het afdoen.

Een deel komt op de operatiekamer terecht, als men besluit te amputeren komt dat bijna altijd door het initiele letsel, dus niet omdat iemand een tourniquet heeft gebruikt.

Het is niet zo dat directe druk op de wond altijd voldoende is. Een ideale traumatische amputatie is een guillotine amputatie, op zich is het dan  mogelijk om met directe druk of een drukverband de bloeding (redelijk) onder controle te krijgen.

In realiteit zien deze letsels er veel ruwer uit, er kan een stuk bot uitsteken of dat het onderbeen er nog niet helemaal af is. Het is dan erg lastig om met directe druk of drukverband de bloeding onder controle te krijgen.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #118 Gepost op: 12 augustus 2015, 23:52:24
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1366821 date=1439380886
Jaja...hij staat niet in de BIG. Maargoed neem aan dat jullie snappen dat niet iedere lanterfanter dit moet doen...Je moet het kunnen...anders weet je niet eens hoe z'n ding werkt.

risicovolle handeling dus... overigens het grootste risico is dat er helemaal geen tourniquet wordt aangelegd als dat juist wel nodig is of een slecht uitgevoerde tourniquet en de patient alsnog het loodje legt... :-\

Zelf in de afgelopen 18 jaren 3 x tourniquet aangelegd bij patienten waarbij onderbenen door trein waren afgereden,een man met een diamantzaag bij tegelzagen in zn onderbeen kwam en een mechanishe beknelling met grote scheurwonden en fractuur. Met goed resultaat  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

oma

• Senior gebruiker
Reactie #119 Gepost op: 13 augustus 2015, 09:10:24
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1366917 date=1439416344
risicovolle handeling dus... overigens het grootste risico is dat er helemaal geen tourniquet wordt aangelegd als dat juist wel nodig is of een slecht uitgevoerde tourniquet en de patient alsnog het loodje legt... :-\

Zelf in de afgelopen 18 jaren 3 x tourniquet aangelegd bij patienten waarbij onderbenen door trein waren afgereden,een man met een diamantzaag bij tegelzagen in zn onderbeen kwam en een mechanishe beknelling met grote scheurwonden en fractuur. Met goed resultaat  ;)

Alleen ben jij net als Expert geen EHBO-er. Jullie komen als professionals ter plaatse waar bijvoorbeeld een EHBO-er of iemand van de politie al een tourniquet had kunnen aanleggen.

Prehospitale bloedtransfusie is op zich geen probleem, feit blijft dat er gewoon veel haken en ogen aanzitten. In eerste instantie moet je gewoon samen met omstanders, EHBO-ers zorgen dat er een cultuur onstaat waarin men streeft om zoveel mogelijk bloed in de traumapatient te houden waardoor er geen prehospitale transfusie noodzakelijk is. Het laten overleven van deze mensen is een verantwoordelijkheid van ons allemaal, niet alleen voor de reguliere medische hulpdiensten.

Ik heb ook geen problemen met gebruik van hemostatische verbanden (bijv. QuickClot, ChitoGauze, etc) door zowel getrainde EHBO-ers als ambulance.

In iedere ambulance hier ligt een major hemorrhage pack (met o.a. tourniquet, blast bandage, chest seal en hemostatisch verband).

Bij de voorbeelden die jij noemt kan het ook zijn dat de trein de benen te hoog heeft afgereden waardoor het onmogelijk is om nog tourniquet te plaatsen. Hemostatisch verband in de kluif proppen of op de stomp drukken is dan noodzakelijk.

Tourniquet door EHBO-ers aangebracht zorgt dat ambulanceverpleegkundige "betere patienten" voor de kiezen krijgt. Het is allemaal wel leuk en aardig om op cursus te leren een drukverband aan te leggen. Oefenen op andere cursisten of LOTUS is nuttig maar dat zegt helemaal niets over hoe iemand zal reageren als ze ineens echt te maken krijgen met een slagaderlijke bloeding of een traumatische amputatie. Ik voorspel vooral paniek en trillende handjes waardoor aanleggen van effectief drukverband faalt. Dat is niet erg omdat het menselijk is, tourniquet gebruiken stopt de bloeding. Bij slagaderlijke bloedingen kan de ambulanceverpleegkundige zelf een goed verband aanleggen/tourniquet verwijderen. Geen arm of been zal geamputeerd moeten worden omdat een EHBO-er een tourniquet gebruikt bij slagaderlijke bloeding omdat in Nederland de ambulance binnen 15 minuten ter plaatse is.