Ik begrijp dat er (volgens de voorgaande posters) niet zo veel bezwaren zijn voor het gebruik van een tourniqet door EHBO-er of zelfs passant in het geval er een massale bloeding plaats heeft (beperkte risico's ten opzichte van het alternatief van leeg bloeden).
Maar zijn jullie niet bang dat als iedereen met een tourniqet op zak loopt deze ook gebruikt gaat worden in die gevallen waarin deze niet nodig is? Wat zijn de risico's van een tourniqet voor een 'gezond' lichaamsdeel. En voor de rest van het lichaam als die tourniqet er weer af gaat.
Op dit forum lees ik dat iemand die enige tijd in een valharnas heeft gehangen niet zomaar op de grond gezet mag worden i.v.m. afgeknelde bloedsomloop naar de benen en opbouw van afvalstoffen (shock risico). En dat bij het bevrijden van beknelde ledematen een zelfde risico speelt.
Ben geen arts dus hoor het graag van de experts.
Dus wat zijn de risico's van het toepassen van een tourniqet waar dat niet nodig is?
En welke 'inzetcriteria' zouden jullie een EHBO-er mee geven? Wanneer wel/niet/last resort...
Je moet bang zijn voor mensen die met vuurwapen op zak lopen, niet voor mensen die met een tourniquet op zak lopen.
Bezwaar maken tegen gebruik van een tourniquet door EHBO vanuit de ambulance- of traumazorg is jezelf vooral voor de gek houden. Onlangs kreeg ik via een Nederlandse ambulanceverpleegkundige een nieuwsbericht over een ongeval in Belgie; een paar jongens gebruikten een tuinslang om een ernstige bloeding onder controle te krijgen.
In Nederland is het wijsheid ambulance te bellen zodra je ziet dat er sprake is van ernstige bloeding, binnen een kwartier is de ambulanceverpleegkundige bij je, eventueel in gezelschap van een MMT. Als het je niet lukt een bloeding onder controle te krijgen kan je tourniquet aanleggen, zelfs als de professionals het overbodig vinden omdat je kan volstaan met een goed drukverband, kortom de tijd dat het tourniquet zou zitten in geval waarin het niet nodig was is minimaal.
Ik zou een ehbo-er als inzetcriteria meegeven:
* 112 bellen + doorgeven slagaderlijke bloeding/traumatische amputatie (ps: weet niet zeker of NLse meldkamer direct ambu + MMT zal sturen op basis van die info)
* directe druk
* drukverband
* als het niet lukt of als je denkt dat het je niet zal gaan lukken tourniquet aanleggen.
In een eerdere reactie + een onlangs gepubliceerde analyse van Boston EMS gaf ik je al aan dat die "amputatievrees" of grote gevolgen van tourniquet onzin zijn. Ik wil je ook nog meegeven dat niemand (ook niet bij EHBO) de vraag stelt over mogelijke gevolgen bij gebruik van AED (je kan dan ook iemand terugklappen naar onze wereld waarna ze nog een paar jaar in de luier zitten in verpleegtehuis)