Ervaring bij ons in het dorp is dat MMT meteen werd meegealarmeerd bij een ongeval waarbij een oudere man zijn onderbeen verloor. EHBO was snel ter plaatse ivm wielerronde die langs zijn boerderij kwam. Bekende van mij was de EHBO'ster en het heeft erg veel indruk op haar gemaakt.
Een traumatische amputatie maakt indruk op iedereen, ook op professionals die ter plaatse komen. Het overkomt mij regelmatig dat ik ter plaatse kom bij ernstige ongevallen waarbij ik heel snel mezelf moet herpakken om doortastend aan werk te gaan.
Daarom gaf ik al eerder aan dat een EHBO-er op de cursusavond een goed drukverband kan aanleggen en het misschien ook wel eens heeft gedaan tijdens een realistische oefenavond met lotus slachtoffers maar het niet zegt dat het iedere EHBO-er ook zal lukken om in acute situaties, zonder trillende handjes en volgepoepte onderbroek, een effectief drukverband aan te leggen.
Onderstaande video bevat beelden van een echt ongeval met meerdere slachtoffers. Vanaf 1.25 min. zie je wat je aantreft als je ter plaatse zou zijn als EHBO-er voor de hulpdiensten ter plaatse zijn. Vier slachtoffers van dit ongeval zouden een kans op overleven hebben gehad als omstanders bloedverlies hadden kunnen beperken.
Let op: De beelden kunnen als schokkend worden ervaren! No longer available