Gebruik tourniqet door EHBO

Auteur Topic: Gebruik tourniqet door EHBO  (gelezen 122164 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #160 Gepost op: 21 augustus 2015, 18:07:50
Als ik bij een amputatie zou komen met alleen spullen voor een drukverband dan laat ik snelverband en watten wel achterwege. Zwachtel er zo strak mogelijk eromheen op de plek waar je een tourniquet zou plaatsen. Mochten er betere ideeën zijn graag.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #161 Gepost op: 21 augustus 2015, 18:52:53
Beste is uiteraard een paar tientjes uitgeven om een C-A-T tourniquet te kopen. Ondanks dat het niet mijn gewoonte is om reclame te willen maken ben ik van mening dat je met dit merk de grootste zekerheid hebt om een bloeding onder controle te krijgen. Een ander voordeel is dat je met dit tourniquet ook even kan oefenen op je eigen armen en benen waardoor je jezelf kan helpen als jij een slagaderlijke bloeding hebt en niemand anders je helpt.

p.s. Ik heb geen idee wat het ding kost. Onder de 20-25 euro is vermoedelijk een nepding uit China. De Amerikaanse FDA heeft vorige week nogmaals een waarschuwing doen uitgaan dat er een grote hoeveelheid nep C-A-T in omloop is.

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #162 Gepost op: 21 augustus 2015, 19:02:58
http://www.evac.nl/CAT-Tourniquet-oranje.html

Heb zelf een tweetal van deze.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

oma

• Senior gebruiker
Reactie #163 Gepost op: 21 augustus 2015, 19:12:26
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1368136 date=1440176578
http://www.evac.nl/CAT-Tourniquet-oranje.html

Heb zelf een tweetal van deze.

Dat is het C-A-T tourniquet, de oranje of zwarte zijn prima, blauwe zijn oefentourniquets. Ik denk zelfs als men binnen Rode Kruis of andere EHBO-clubs zou besluiten om het groot in te kopen de prijs ook nog wel omlaag kan.

Wij kopen het heel groot in, ook voor politie, brandweer en nationale rode kruis waardoor de prijs per stuk fors lager is. Momenteel zitten we in de aanloopfase om een overheidsbedrijf dat verantwoordelijk is voor het taxi- en busvervoer zover te krijgen dat al hun chauffeurs dit tourniquet krijgen en van mensen van de ambulancedienst een lesje krijgen hoe en wanneer je tourniquet gebruikt.

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #164 Gepost op: 21 augustus 2015, 22:26:06
Er zit altijd een CAT en quick-clot in mijn werktas. En in de autoverbandtas 2x SOFT-T. Tot nu toe 1x nodig gehad op de SEH voor een traumatische amputatie van 2 onderbenen.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

oma

• Senior gebruiker
Reactie #165 Gepost op: 25 augustus 2015, 20:05:04
Most patients died because of the effects of severe head injury (63.4%), followed by exsanguination (17.6%).

(exsanguination = verbloeding)

Incidence and etiology of mortality in polytrauma patients in a Dutch level I trauma center.
El Mestoui Z, Jalalzadeh H, Giannakopoulos GF, Zuidema WP.
Eur J Emerg Med. 2015 Jul 29.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #166 Gepost op: 3 september 2015, 10:10:56
Citaat
Dallas PD: Quick action saved life of 4-year-old gunshot victim

Dallas Police say the actions of officers during a four-minute span may have saved the life of a 4-year-old girl who was shot in Dallas Saturday.

Police said the girl was bleeding heavily from two wounds in her leg. Her mother had wrapped the leg with a T-shirt. Officers put a tourniquet on her wound at the scene – preventing her from bleeding out, police said – before she was taken to a local hospital.

http://www.wfaa.com/story/news/crime/2015/08/22/police-young-girl-shot-driven-downtown-dallas/32206933/

Citaat
A Texas Patrol Sergeant used his training and SOF-T Tourniquet Wide to save his own life after being shot in the leg.

http://www.newswest9.com/story/29762359/shots-fired-in-odessa-authorities-investigating

via Prometheus Medical Qatar

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #168 Gepost op: 6 september 2015, 17:43:16
Citaat van: Loekie link=msg=1370461 date=1441374544

http://www.myfoxboston.com/story/29947832/knock-off-tourniquets-turn-up-in-nh-costing-first-responders-valuable-minutes#.VejdxcDWzGg.twitter

Kun je zo'n ding eindelijk eens gebruiken, raakt ie defect omdat je scharrig bent een paar tientjes uit te teven.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #169 Gepost op: 6 september 2015, 17:50:24
Citaat van: Expert link=msg=1370817 date=1441554196
Kun je zo'n ding eindelijk eens gebruiken, raakt ie defect omdat je scharrig bent een paar tientjes uit te teven.

Ellende is dat onder andere Amazon de "nepproducten" heeft verkocht en het niet duidelijk is hoe je precies het verschil kan zien tussen het orginele product (incl verpakking) en goedkope imitatiebende.

Citaat van: Oma link=msg=1368135 date=1440175973
p.s. Ik heb geen idee wat het ding kost. Onder de 20-25 euro is vermoedelijk een nepding uit China. De Amerikaanse FDA heeft vorige week nogmaals een waarschuwing doen uitgaan dat er een grote hoeveelheid nep C-A-T in omloop is.