Gebruik tourniqet door EHBO

Auteur Topic: Gebruik tourniqet door EHBO  (gelezen 124588 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #180 Gepost op: 10 september 2015, 21:14:44
Citaat van: Oma link=msg=1371826 date=1441912205
Hoe vaak heb je een C-A-T tourniquet al gebruikt als ik vragen mag?

2 keer echt, en nog een aantal keer geoefend natuurlijk

EDIT: Ik heb ook ooit eens contact gehad met een amerikaanse medic die slechte ervaringen heeft met de oude generatie CAT. Het plastic wordt blijkbaar broos na langdurige blootstelling aan uv licht.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

oma

• Senior gebruiker
Reactie #181 Gepost op: 10 september 2015, 21:30:42
Citaat van: Jim link=msg=1371830 date=1441912484

EDIT: Ik heb ook ooit eens contact gehad met een amerikaanse medic die slechte ervaringen heeft met de oude generatie CAT. Het plastic wordt blijkbaar broos na langdurige blootstelling aan uv licht.

Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, maar ik heb ook geen UV-licht in de zak van mijn overall.

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #182 Gepost op: 11 september 2015, 11:32:14
Citaat van: Oma link=msg=1371826 date=1441912205
Hoe vaak heb je een C-A-T tourniquet al gebruikt als ik vragen mag?
Wenselijk is denk ik maar eenmalig.
Overigens geen idee of deze bij defensie bijvoorbeeld hergebruikt worden.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #183 Gepost op: 11 september 2015, 11:35:18
Citaat van: Jim link=msg=1371830 date=1441912484

Als medic in operationele staat heb je de CAT op de borst zitten, grijpklaar.
Dat is uiteraard een andere bijkomstigheid bij het gebruik ervan.

Als je hem gewoon in de broekzak, uitruktas hebt, is er geen enkel probleem qua broosheid.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

oma

• Senior gebruiker
Reactie #184 Gepost op: 11 september 2015, 11:47:05
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1371889 date=1441963934
Wenselijk is denk ik maar eenmalig.
Overigens geen idee of deze bij defensie bijvoorbeeld hergebruikt worden.

De vraag was gesteld aan iemand die hier schrijft over de minpunten van dit specifieke tourniquet en een laagdunkende sneer geeft over een aanbesteding van de Amerikaanse overheid. Ik weet niet beter dat veel politiekorpsen, ambulancediensten, brandweerkorpsen en legers over de hele wereld besluiten om dit tourniquet te gebruiken, volgens mij ook het Nederlandse leger.

Ik was mij er in eerste instantie niet van bewust dat het een forumlid betrof die al twee keer geconfronteerd is met een catastrofale bloeding waarbij hij het C-A-T tourniquet daadwerkelijk moest gebruiken.

Als ik tijdens mijn werk ergens ter plaatse kom waar iemand (omstander of agent van politie) een (c-a-t of ander merk) tourniquet heeft aangelegd is het mijn gewoonte om de persoon het ongebruikte C-A-T tourniquet te geven wat ik in mijn zak heb. Gebruikt tourniquet gaat uiteraard de vuilnisbak in.

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #185 Gepost op: 11 september 2015, 12:26:50
De CAT is voor eenmalig gebruik, staat er ook op. Maar wat redcrossmedic zegt over op de man dragen klinkt inderdaad logisch.

Oma, kijk maar eens naar wie al die spullen maakt voor het amerikaanse leger. Dat is allemaal North American Rescue Products. Denk dat een leuke groepskorting bovenaan het lijstje stond bij de aanbesteding..
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

oma

• Senior gebruiker
Reactie #186 Gepost op: 11 september 2015, 12:45:19
Citaat van: Jim link=msg=1371903 date=1441967210
De CAT is voor eenmalig gebruik, staat er ook op. Maar wat redcrossmedic zegt over op de man dragen klinkt inderdaad logisch.

Oma, kijk maar eens naar wie al die spullen maakt voor het amerikaanse leger. Dat is allemaal North American Rescue Products. Denk dat een leuke groepskorting bovenaan het lijstje stond bij de aanbesteding..

Wat zegt dat over de kwaliteit of effectiviteit van dit product?

Ik werk ook in een land waar het normaal is om zo groot mogelijk in te kopen omdat je dan forse korting krijgt. Tourniquets koopt mijn baas ook in bij NA Rescue (niet alleen voor de ambulancedienst, ook voor brandweer, politie, internal security force en kustwacht). Er zijn ook hele grote landen met enorme ambulancediensten waar ze besluiten dat er 25 ambulancediensten moeten zijn die afzonderlijk van elkaar inkopen.

helm

• Gast
Reactie #187 Gepost op: 26 september 2015, 12:08:59

oma

• Senior gebruiker
Reactie #188 Gepost op: 2 oktober 2015, 11:02:03
Wedstrijd scenario: Aanval haai, pat geen pols meer.

Citaat
Good use of CAT tourniquets early to control bleeding limb post shark attack at #FernoSim

https://twitter.com/TeamAusEms/status/649863618398285824

spades

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #189 Gepost op: 7 oktober 2015, 11:13:05
In het verlengde van jou foto.

http://omnainc.com/ Heeft een leash ontwikkelt waarin de tourniquet geïntegreerd zit in de leash en/of eventueel als enkel/armband kan gedragen worden. Ik vind het idee ontzettend goed gezien het feit dat een slachtoffer binnen de tijd dat ambulance ter plekke kan verbloeden of in het geval van een (beroeps)duiker voordat deze boven is.. Waar ik een beetje huiverig voor ben is de betrouwbaarheid van dit model tq omdat het aan een materiaal onvriendelijke omgeving wordt blootgesteld.

https://vimeo.com/135459276