Gebruik tourniqet door EHBO

Auteur Topic: Gebruik tourniqet door EHBO  (gelezen 121641 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

helm

• Gast
Reactie #190 Gepost op: 15 november 2015, 08:47:21
N.a.v. de Mass Casualty Event/Attack in Parijs

Zoiets als dit:
http://www.narescue.com/portal.aspx?CN=6EF1BEAA1187

Zou door de overheid uitgedeeld moeten worden.
Wellicht kunnen de ambulancediensten al aan het publiek demonstreren hoe een tourniquet te gebruiken.
Iedereen met de ambu op zaterdag een uurtje bij een winkelcentrum en je bereikt al veel mensen.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #191 Gepost op: 15 november 2015, 08:59:37
Bij ons ligt in iedere ambulance een Major Hemorrhage Control Pack. Iedere ambulancemedewerker heeft twee tourniquets (C-A-T) op zak.

https://www.youtube.com/watch?v=ZQoe-0_8y40

Hele grote tassen met grote hoeveelheden setjes zijn aanwezig in materiaalwagens + mass casualty incident containers van de ambulancedienst.

http://www.prometheusmedical.co.uk/products/major-incident-management/

helm

• Gast
Reactie #192 Gepost op: 15 november 2015, 09:09:32
Als iedere burger al zo'n pakketje bij zich heeft, of als er binnen bedrijven van die pakketjes zijn, kunnen de omstanders al beginnen voordat de hulpdiensten er zijn.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #193 Gepost op: 15 november 2015, 09:16:06
Ik heb er geen bezwaar tegen als burgers of bedrijven een dergelijk pakketje aanschaffen, echter zou ik als burger of ondernemer nadenken over het onderstaande;

De aanschaf van deze materialen is een uiterst kostbare grap. In UK en Europa is het de normaalste zaak geworden dat wetjes, regeltjes, protocollen en managers bepalen.
Bij ons luisteren ze gelukkig nog naar chirurgen. Chirurgen bij onze ambulancedienst/traumcentrum vinden het een eenmalige aanschaf omdat het niet in de afvalbak hoeft zoals wet- en regelgeving het vereist bij verstrijken van verloopdatum (bijv. in UK). Chirurgen geloven namelijk niet dat het een setje op 29/01/2014 steriel is en op 01/02/2014 ineens niet meer steriel. Chirurgen vinden het ook niet eens interessant of dergelijke setjes steriel zijn omdat de wonden ook niet steriel zijn, je pre-hospitaal niet steriel kan werken en je het al helemaal niets meer kan schelen bij mass casualty incidents omdat bij die extreme situaties alles draait om snelheid en niet om steriliteit.

helm

• Gast
Reactie #194 Gepost op: 15 november 2015, 09:27:32
Citaat van: Oma link=msg=1384862 date=1447575366
Chirurgen bij onze ambulancedienst/traumcentrum vinden het een eenmalige aanschaf omdat het niet in de afvalbak hoeft zoals wet- en regelgeving het vereist bij verstrijken van verloopdatum (bijv. in UK). Chirurgen geloven namelijk niet dat het een setje op 29/01/2014 steriel is en op 01/02/2014 ineens niet meer steriel. Chirurgen vinden het ook niet eens interessant of dergelijke setjes steriel zijn omdat de wonden ook niet steriel zijn, je pre-hospitaal niet steriel kan werken en je het al helemaal niets meer kan schelen bij mass casualty incidents omdat bij die extreme situaties alles draait om snelheid en niet om steriliteit.

Als het een eenmalige aanschaf is, is het wel heel interessant om hierin te investeren.
Bovendien is dit soort spul nog vacuüm verpakt ook.

Kijken jullie nooit naar de vervaldatum?
Kan ik hier ergens een publicatie over vinden?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #195 Gepost op: 15 november 2015, 09:58:32
Citaat van: René van der Helm link=msg=1384865 date=1447576052
Als het een eenmalige aanschaf is, is het wel heel interessant om hierin te investeren.
Bovendien is dit soort spul nog vacuüm verpakt ook.

Kijken jullie nooit naar de vervaldatum?
Kan ik hier ergens een publicatie over vinden?

Ik schreef bewust om de tekst te lezen waardoor iedereen er zelf over na kan denken. Alle publicaties die je zal vinden zeggen dat het of in de vuilnisbak moet of opnieuw moet worden aangeboden voor sterilisatie (ook uiterst kostbare grap).

Onlangs zag ik een protocol voor de dodelijke injectie bij executies in Texas, er staat in dat men eerst de huid dient te desinfecteren. Ik denk hier nog steeds over na omdat ik de geniale dokters die dit hebben bedacht wel eens zou willen ontmoeten om te vragen of ze bang zijn voor infecties.

Moraal van verhaal, als imbecielen iets op papier zetten zegt het niet dat je jezelf moet reduceren tot de volgende volgzame imbeciel. Het is goed om je eigen hersenen te gebruiken en kritisch te blijven.

Vigilant

• Senior gebruiker
Reactie #196 Gepost op: 16 november 2015, 12:51:19
Zien jullie het nodig, om in het licht van de recente terreur, de ehbo kit te gaan uitbreiden met specifiek materiaal? En wat dan, stuk of 2 CAT's, extra verbanden?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #197 Gepost op: 16 november 2015, 13:01:55
Citaat van: Crepusculum link=msg=1385159 date=1447674679
Zien jullie het nodig, om in het licht van de recente terreur, de ehbo kit te gaan uitbreiden met specifiek materiaal? En wat dan, stuk of 2 CAT's, extra verbanden?

Ik draai de vraag liever om, zie jij als Belg de noodzaak om de ehbo-kit fors te gaan uitbreiden op grote schaal.

Een deel van de Belgische media is dol op Qatar http://www.knack.be/nieuws/wereld/emir-in-eerste-interview-qatar-is-geen-club-med-voor-terroristen-video/article-normal-432401.html. Ik durf rustig te beweren dat Molenbeek het echte Club Med voor terroristen is, als het daar volgeboekt zit is Antwerpen ook een prima alternatief.

Vigilant

• Senior gebruiker
Reactie #198 Gepost op: 16 november 2015, 15:05:11
Citaat van: Oma link=msg=1385165 date=1447675315
Ik draai de vraag liever om, zie jij als Belg de noodzaak om de ehbo-kit fors te gaan uitbreiden op grote schaal.

Een deel van de Belgische media is dol op Qatar http://www.knack.be/nieuws/wereld/emir-in-eerste-interview-qatar-is-geen-club-med-voor-terroristen-video/article-normal-432401.html. Ik durf rustig te beweren dat Molenbeek het echte Club Med voor terroristen is, als het daar volgeboekt zit is Antwerpen ook een prima alternatief.

Ja, ik vermoed dat we nog onrustige tijden gaan beleven, dus ook hier. Luik, Vilvoorde etc hebben trouwens ook hun deel al gehad. Veel Syriestrijders die daaruit vertrokken zijn.

spades

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #199 Gepost op: 16 november 2015, 15:54:33
Citaat van: Crepusculum link=msg=1385159 date=1447674679

Bedoel je dan wat je in je rugzak bij je hebt of in de auto? In welke context bedoel je dat?