Dat is wel zo, maar we zitten hier nou eenmaal in het ehbo hoekje te babbelen over richtlijnen die online gezet zijn. Ik heb niet de indruk gekregen dat er verwijten gemaakt worden. Er worden hooguit wat vraagtekens gezet.
Onnavolgbaar, niet getuigen van recente inzichten, belachelijk, eigen wereldje .... geven mij niet de indruk dat er complimenten worden uitgedeeld aan de samenstellers van deze EHBO-richtlijn. Deze samenstellers gebruikten de richtlijnen van internationale Rode Kruis en nationale professionals, incl. de richtlijnen van Nederlandse huisartsen en ambulancediensten. De Nederlandse chirurgen hadden al eens een stukje kunnen schrijven over dit onderwerp voor alle EHBO-aanbbieders maar hebben het nooit gedaan.
Hoe zou men het vinden als de EHBO gaat bepalen dat tourniquet gebruikt moet worden terwijl de Nederlandse overheid burgers advies geeft hard weg te rennen na een aanslag ipv gewonden te gaan helpen en de NVvH, de NHG, traumacentra en ambulancediensten niet actief het gebruik van tourniquet propageren en/of zelf niet (willen) gebruiken?
Ik bewonder het NedCert initiatief "Stop de bloeding". Het is een Amerikaanse overheidscampagne.
In de USA bereikten American College of Surgeons, FBI en andere partijen consensus over deze onderwerpen. De Amerikaanse overheid heeft deze adviezen overgenomen, o.a. politiemensen zijn uitgerust met tourniquets, er is een publiekscampagne om publiek voor te lichten over gebruik tourniquets en de Amerikaanse overheid is nu bezig om grote hoeveelheden tourniquets te verspreiden door het hele land.
In NL heeft de overheid voor zover ik weet nog nooit gesproken over dit onderwerp. Er is in parlement niet gesproken over tourniquets voor alle Nederlandse politie- en brandweermensen. Er is zelfs niet gesproken over de kneuterige adviezen van de Nationaal Coordinator Terreurbestrijding over hoe burgers moeten handelen na een terreuraanslag.