Gebruik tourniqet door EHBO

Auteur Topic: Gebruik tourniqet door EHBO  (gelezen 122330 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #260 Gepost op: 18 april 2016, 10:04:39
Volgens mijn interpretatie van het document wordt gesteld dat voor 'standaard EHBO'ers' de kans op het moeten gebruiken van tourniquet zo laag is dat het niet zinvol is deze standaard te hebben en te kunnen gebruiken.  Maar er staat ook dat er ook situaties zijn waarbij het hebben en trainen in gebruik wel zinvol is. Dus maatwerk.

Voor bedrijfssituaties moet je per bedrijf bepalen wat risico's zijn en dus daarbij bepalen of hebben en trainen op gebruik van tourniquet van toepassing is. De kans dat ik als kantoor EHBO'er een ongeval mee maak waarbij ik alleen met tourniquet iemand kan redden is zo reete klein. Ik kan mij zat bedrijfssituaties bedenken waarbij het zeker wel zinvol is.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #261 Gepost op: 18 april 2016, 10:19:17
Citaat van: JJ75 link=msg=1419510 date=1460966679
Volgens mijn interpretatie van het document wordt gesteld dat voor 'standaard EHBO'ers' de kans op het moeten gebruiken van tourniquet zo laag is dat het niet zinvol is deze standaard te hebben en te kunnen gebruiken.  Maar er staat ook dat er ook situaties zijn waarbij het hebben en trainen in gebruik wel zinvol is. Dus maatwerk.

Voor bedrijfssituaties moet je per bedrijf bepalen wat risico's zijn en dus daarbij bepalen of hebben en trainen op gebruik van tourniquet van toepassing is. De kans dat ik als kantoor EHBO'er een ongeval mee maak waarbij ik alleen met tourniquet iemand kan redden is zo reete klein. Ik kan mij zat bedrijfssituaties bedenken waarbij het zeker wel zinvol is.

Juist de "standaard" lekenhulpverlener heeft de meeste kans aangezien zij vaak vanuit een intrinsieke motivatie de opleiding volgen om fatsoenlijk hulp te kunnen verlenen als zij ergens tegen aan lopen. Dit zijn de mensen die overal zijn en dus ook bij een grote calamiteit of aanslag. Los daar van heb je natuurlijk ook maatwerk voor evenementenhulpverleners of vanwege de risico's binnen het bedrijf.

Het gebruik van een tourniquet moet net zo laagdrempelig zijn als  kunnen reanimeren, waar wel heel veel aandacht voor is.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #262 Gepost op: 18 april 2016, 18:51:48
Redactie District8 @RedactieD8
Scheglaan Zoetermeer man gewond aan hand na een klimmen over een hek met spijlen. omstanders klemmen arm af met riem pic.twitter.com/5pcRzJpKZ5
8:56pm · 17 Apr 2016

Omstanders die naar buitenlandse zenders kijken, wachten ook de veranderingen in de richtlijnen niet af en doen na wat ze zien op TV.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #263 Gepost op: 18 april 2016, 19:42:43
Citaat van: RemRoof link=msg=1419513 date=1460967557

Het gebruik van een tourniquet moet net zo laagdrempelig zijn als  kunnen reanimeren, waar wel heel veel aandacht voor is.

Het moet natuurlijk wel in verhouding blijven. De kans dat je als leek in je woon en werk omgeving in aanraking komt met een reanimatie setting is vele malen groter dan de kans dat je bij een verbloeding uit komt. Zelfs in de huidige tijd waarbij er spraken is van een verhoogde terreurdreiging en ook daadwerkelijke aanslagen in ons continent is de kans het tegen te komen nog steeds vele malen kleiner.

Er zijn veel meer zaken waar een leek een leven mee kan redden die ook vaak voor komen, verstikkingen, verdrinkingen, anafylactische shock, CVA's kom je als leek ook nog steeds vaker tegen en kunnen net zo snel dodelijk zijn als verbloedingen.

Daarnaast wil je ook niet dat er zo veel paniekvoetbal gespeeld wordt dat de gemiddelde leek zodra het bloed er een beetje uit komt pulseren gelijk een tourniquet aanlegt. In erg veel gevallen doet directe druk op de wond immers ook nog zijn werk.

In het geval van CPR wordt het leken steeds makkelijker gemaakt, er zijn campagnes voor alleen borstcompressies, het laten vallen van circulatie controle etc, om mensen zo snel mogelijk en laagdrempelig mogelijk te laten starten met het uitvoeren van compressies. Het lijkt mij niet dat je met tourniquets de zelfde kant op wilt naar een strategie: als het bloed, afknellen.
Daarom snap ik de opmerking in de nieuwe EHBO richtlijn voor tourniquets bij politie, defensie en specifieke risicobedrijven ook wel. Je kunt die mensen dan immers ook gericht opleiden en zorgen dat ze ook in staat zijn om te oordelen wanneer het tourniquet geschikt is en wanneer er ook nog andere opties zijn die soelaas kunnen bieden. Helaas schat ik de gemiddelde leek niet intelligent genoeg in om dat altijd goed te kunnen.

Tourniquets zijn heel handig, en zouden inderdaad gewoon een standaard onderdeel van de EHBO uitrusting moeten zijn, maar we moeten niet vergeten dat het niet zaligmakend is en dat bij het onjuist gebruik of gebruik van geïmproviseerde tourniquets ook nadelen aan kunnen zitten.  Goed onderwijs en er mee trainen is dan ook van belang, maar ik zie het niet als even belangrijk als CPR onderwijs. Heimlich, CWK immobilisatie, het openen van een ademweg en herkennen van CVA's vind ik dan wel weer zaken die best wat meer aandacht zouden mogen krijgen onder het publiek.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #264 Gepost op: 18 april 2016, 20:00:07
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1419618 date=1461001363
Het moet natuurlijk wel in verhouding blijven. De kans dat je als leek in je woon en werk omgeving in aanraking komt met een reanimatie setting is vele malen groter dan de kans dat je bij een verbloeding uit komt. Zelfs in de huidige tijd waarbij er spraken is van een verhoogde terreurdreiging en ook daadwerkelijke aanslagen in ons continent is de kans het tegen te komen nog steeds vele malen kleiner.

Er zijn veel meer zaken waar een leek een leven mee kan redden die ook vaak voor komen, verstikkingen, verdrinkingen, anafylactische shock, CVA's kom je als leek ook nog steeds vaker tegen en kunnen net zo snel dodelijk zijn als verbloedingen.

Daarnaast wil je ook niet dat er zo veel paniekvoetbal gespeeld wordt dat de gemiddelde leek zodra het bloed er een beetje uit komt pulseren gelijk een tourniquet aanlegt. In erg veel gevallen doet directe druk op de wond immers ook nog zijn werk.

In het geval van CPR wordt het leken steeds makkelijker gemaakt, er zijn campagnes voor alleen borstcompressies, het laten vallen van circulatie controle etc, om mensen zo snel mogelijk en laagdrempelig mogelijk te laten starten met het uitvoeren van compressies. Het lijkt mij niet dat je met tourniquets de zelfde kant op wilt naar een strategie: als het bloed, afknellen.
Daarom snap ik de opmerking in de nieuwe EHBO richtlijn voor tourniquets bij politie, defensie en specifieke risicobedrijven ook wel. Je kunt die mensen dan immers ook gericht opleiden en zorgen dat ze ook in staat zijn om te oordelen wanneer het tourniquet geschikt is en wanneer er ook nog andere opties zijn die soelaas kunnen bieden. Helaas schat ik de gemiddelde leek niet intelligent genoeg in om dat altijd goed te kunnen.

Tourniquets zijn heel handig, en zouden inderdaad gewoon een standaard onderdeel van de EHBO uitrusting moeten zijn, maar we moeten niet vergeten dat het niet zaligmakend is en dat bij het onjuist gebruik of gebruik van geïmproviseerde tourniquets ook nadelen aan kunnen zitten.  Goed onderwijs en er mee trainen is dan ook van belang, maar ik zie het niet als even belangrijk als CPR onderwijs. Heimlich, CWK immobilisatie, het openen van een ademweg en herkennen van CVA's vind ik dan wel weer zaken die best wat meer aandacht zouden mogen krijgen onder het publiek.

Ik heb er geen enkel probleem mee als EHBO-ers of politie-/brandweermensen laagdrempelig een tourniquet aanleggen bij een een forse bloeding.

De paramedic van de ambulancedienst haalt het tourniquet er wel af als hij denkt dat hij het ook met een goed aangelegd drukverband kan redden. Het is ook geen probleem als hij het laat zitten tijdens vervoer naar SEH.

Ik vind tourniquet en reanimatie aan elkaar gelijk staan. Ze zijn beide belangrijk. Veel onderwijs of certificaten is voor beide overbodig omdat ambulancediensten in buitenland het als gratis lesjes van hooguit 20 minuten aanbieden in winkelcentra of op grote evenementen.

Wat mij betreft wordt hands-only CPR, AED aansluiten en tourniquet aanleggen gewoon onderdeel van lesstof in het basisonderwijs.

Wat is volgens jou het nadeel van een tactical tourniquet?

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #265 Gepost op: 18 april 2016, 21:35:13
Citaat van: oma link=msg=1419627 date=1461002407

Wat is volgens jou het nadeel van een tactical tourniquet?
Kostprijs.

Daarnaast gaat een deel van deze discussie over geïmproviseerde tourniquets waar ik dan wel weer meer nadelen kan bedenken. Op facebook kwam ik foto's tegen van een ehbo club die les kreeg over tourniquetten. Daarin heb ik geen enkel cat-tourniquet gezien. Alleen cowboys met lappen stof en stukken plastic. Nota bene om de onderarm ipv bovenarm. Dat had tijdens de les nog zwaar letsel kunnen veroorzaken.

Ik weet dat u steeds praat over cat-tourniquets en vergelijkbare ontwerpen waar goed over nagedacht is. Maar dat is niet de boodschap die aankomt bij sommige clubs. Daarom snap ik de richtlijn ook die dat wel even expliciet maakt door aan te geven dat er niet mee gerotzooid moet worden.

Als ik 1 avond tijd heb om een groep leken, de befaamde Henk en Ingrid, of een stel basisschoolleerlingen iets te leren zou ik ze liever leren hoe ze hands only cpr uitvoeren, iemand in de stabiele zijligging leggen, heimlich uitvoeren en een (trauma) chinlift uitvoeren. De kans dat ze die nodig hebben is toch nog steeds groter.

Chrisdup

• Spoed -, ambulance & MUG - verpleegkundige, USAR Medic, verpleegkundige circuit Zolder
  • Forum gebruiker
    • Medical Team Circuit Zolder
Reactie #266 Gepost op: 19 april 2016, 12:01:39
+/- 30 euro voor iets dat werkt?  Peanuts nee?

Als je op 1 avond hands only cpr, stabiele zijligging, heimlich en een (trauma)chinlift kunt uitleggen/geven, dan heb je garantie ook 5 min tijd voor die tactische tourniquet ...

oma

• Senior gebruiker
Reactie #267 Gepost op: 19 april 2016, 12:25:52
Citaat van: Chrisdup link=msg=1419715 date=1461060099
+/- 30 euro voor iets dat werkt?

a. 1 x C-A-T tourniquet
b. 10 x glas bier in de kroeg
c. 5 x pakje sigaretten
d. < 1 gram cocaine
e. 5 x XTC-pil
f. 3 gram wiet
g. 5 ml ketamine

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #268 Gepost op: 19 april 2016, 13:43:38
Citaat van: Chrisdup link=msg=1419715 date=1461060099
+/- 30 euro voor iets dat werkt?  Peanuts nee?

Als je op 1 avond hands only cpr, stabiele zijligging, heimlich en een (trauma)chinlift kunt uitleggen/geven, dan heb je garantie ook 5 min tijd voor die tactische tourniquet ...

Vanuit oogpunt van de gemiddelde bezoeker van het hulpverleningsforum is dat betaalbaar.
Voor de gemiddelde burger die 12,95 voor een verbandtrommeltje van de kruitvat al duur vindt is dat tourniquet niet interessant. Sterker nog, die burger is van mening dat als het belangrijk is het wel in dat kruitvat koffertje van 12,95 zit.

Voor veel bedrijven geld het zelfde. Die zijn al bakken geld kwijt aan verplichte brandblussers, ehbo koffers, bhv cursussen etc. Als die koffers normaal 50,- kosten zullen ze ook niet happig zijn om 80,- te betalen voor een koffertje met een tourniquet er in.

Het is algemeen bekend dat mensen wel beweren rekening te houden met wat een investering op de lange termijn oplevert. Maar dat in de praktijk we toch steeds meer geneigd zijn voor korter termijn voordelen te gaan en dus gewoon die biertjes zullen kopen in plaats van dat tourniquet.

We moeten niet vergeten dat de bezoekers van dit forum geen representatieve afspiegeling van de maatschappij zijn. Zelf heb ik ook een cat tourniquet mee genomen uit Amerika. Maar ik ben me er wel bewust van dat ik anders tegen die dingen aankijk dan de meeste mensen om me heen. Zij hadden die 30,- dollar liever geïnvesteerd in twee starbucks souvenir mokken uit New York en San Francisco.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #269 Gepost op: 19 april 2016, 13:56:45
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1419727 date=1461066218
Vanuit oogpunt van de gemiddelde bezoeker van het hulpverleningsforum is dat betaalbaar.
Voor de gemiddelde burger die 12,95 voor een verbandtrommeltje van de kruitvat al duur vindt is dat tourniquet niet interessant. Sterker nog, die burger is van mening dat als het belangrijk is het wel in dat kruitvat koffertje van 12,95 zit.

Voor veel bedrijven geld het zelfde. Die zijn al bakken geld kwijt aan verplichte brandblussers, ehbo koffers, bhv cursussen etc. Als die koffers normaal 50,- kosten zullen ze ook niet happig zijn om 80,- te betalen voor een koffertje met een tourniquet er in.

Het is algemeen bekend dat mensen wel beweren rekening te houden met wat een investering op de lange termijn oplevert. Maar dat in de praktijk we toch steeds meer geneigd zijn voor korter termijn voordelen te gaan en dus gewoon die biertjes zullen kopen in plaats van dat tourniquet.

We moeten niet vergeten dat de bezoekers van dit forum geen representatieve afspiegeling van de maatschappij zijn. Zelf heb ik ook een cat tourniquet mee genomen uit Amerika. Maar ik ben me er wel bewust van dat ik anders tegen die dingen aankijk dan de meeste mensen om me heen. Zij hadden die 30,- dollar liever geïnv ;)esteerd in twee starbucks souvenir mokken uit New York en San Francisco.

Ik heb de tourniquet voor mij zelf, niet voor die ander. Net zoals ik paracetamol koop of een verbandtrommel etc.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.