Gebruik tourniqet door EHBO

Auteur Topic: Gebruik tourniqet door EHBO  (gelezen 121642 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Chrisdup

• Spoed -, ambulance & MUG - verpleegkundige, USAR Medic, verpleegkundige circuit Zolder
  • Forum gebruiker
    • Medical Team Circuit Zolder
Reactie #270 Gepost op: 19 april 2016, 14:03:31
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1419727 date=1461066218
Het is algemeen bekend dat mensen wel beweren rekening te houden met wat een investering op de lange termijn oplevert. Maar dat in de praktijk we toch steeds meer geneigd zijn voor korter termijn voordelen te gaan en dus gewoon die biertjes zullen kopen in plaats van dat tourniquet.

Dat is inderdaad een feit, spijtig genoeg ook bij veel leidinggevenden ...

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #271 Gepost op: 19 april 2016, 15:13:37
Kan iemand met cijfers de noodzaak voor het hebben van een CAT tourniquet onderbouwen voor kantoor en huis en tuin EHBO situaties. Hoe vaak gebeurd het dat iemand in NL overlijd omdat er geen tourniquet beschikbaar was in deze situaties?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #272 Gepost op: 19 april 2016, 16:00:34
Citaat van: JJ75 link=msg=1419741 date=1461071617
Kan iemand met cijfers de noodzaak voor het hebben van een CAT tourniquet onderbouwen voor kantoor en huis en tuin EHBO situaties. Hoe vaak gebeurd het dat iemand in NL overlijd omdat er geen tourniquet beschikbaar was in deze situaties?

Tactical tourniquets zijn voor landen waar nationale overheden, hulpverleningsdiensten en burgers geen behoefte hebben aan een uitvoerig debat over een tourniquet van 25 euro. In deze discussie heb ik al erg veel wetenschappelijke publicaties gepost over het gebruik van tourniquet.

Meerdere leden hebben nieuwsberichten gepost waarbij het tourniquet levensreddend was.

Nederlanders houden er niet van om naar buitenland te kijken, echter Brussel en Parijs zijn aardig dicht in de buurt van de polder. Een van de lessen die men in Parijs en Brussel geleerd heeft is dat men moet zorgen dat de tourniquets gepromoot gaan worden en beschikbaar zijn.

Iedereen kan een tourniquet bij zich dragen. Het mooie is zoals RemRoof al schrijft dat je je eigen leven kan redden door het tourniquet bij jezelf aan te leggen. Je hoeft helemaal niet te denken aan een terreuraanslag, een ongelukje zit in klein hoekje; met je arm per ongeluk door een ruit slaan kan al zorgen voor een catastrofale bloeding. Je kan je leven redden door zelf een tourniquet aan te leggen en daarna 112 te bellen.

Loekie

• Forum gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #273 Gepost op: 19 april 2016, 22:14:38
Citaat van: JJ75 link=msg=1419741 date=1461071617
Denk of hoop je nu echt dat er hier nu cijfers op tafel gegooid zullen worden? We hebben geeneens cijfers over de fouten die de ambuplegen maken of het aantal levens het MMT nu al exact gered heeft.
Vijfentwintig (25) € voor een tourniquet wat, indien nodig, bijna zeker je leven kan redden vinden we teveel; > 1000€ voor een AED wat in het beste geval in 20% van de gevallen levensreddend is vinden we geen probleem. Ik denk dat we onze prioriteiten eens moeten gaan herzien.

guest12562

• Gast
Reactie #274 Gepost op: 19 april 2016, 22:51:43
Hoeveel aandacht hebben we niet besteed aan AED opleidingen en het geoefend houden, tourniquet is dan toch ook een fooitje en makkelijk te regelen.

helm

• Gast
Reactie #275 Gepost op: 20 april 2016, 12:11:25
Citaat van: Breathe link=msg=1419821 date=1461099103
Hoeveel aandacht hebben we niet besteed aan AED opleidingen en het geoefend houden, tourniquet is dan toch ook een fooitje en makkelijk te regelen.

Inderdaad. Ik hoor, bij de organisatie waar ik werk, dat er plannen zijn om de tourniquet ook in de training BLSAED onder te brengen.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #276 Gepost op: 20 april 2016, 12:14:26
Citaat van: René van der Helm link=msg=1419953 date=1461147085
Inderdaad. Ik hoor, bij de organisatie waar ik werk, dat er plannen zijn om de tourniquet ook in de training BLSAED onder te brengen.

En terecht O0
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #277 Gepost op: 20 april 2016, 15:30:58

oma

• Senior gebruiker
Reactie #278 Gepost op: 20 april 2016, 15:50:50
First responder vehicles zijn brandweerwagens

Abu Dhabi, UAE       Yes            Yes, and PD           CAT
Doha, Qatar       Yes (carries 2)  Yes, and PD   CAT and SOFT-T
Dubai, UAE             Yes            Yes, and PD        SOFT-T

http://www.jems.com/articles/print/volume-41/issue-40/special-focus-gearing-up-for-active-shooter-tactical-high-threat-incidents/tourniquets-in-field-management-of-active-bleeding.html

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #279 Gepost op: 20 april 2016, 17:04:14
Oma. Je hebt mijn vraag dus niet beantwoord.

Dat ik op kantoor buiten het centrum van Deventer een tourniquet heb heeft geen enkele waarde als er op Deventer centraal een aanslag wordt gepleegd.  Op dat moment kom ik echt niet meer bij het station.

Ben voor tourniquets op plaatsen waar dat qua risico zinvol is. Schiphol, op het station, in het OV, Bioscopen etc.  En dan ook meer dan 1, anders komen hulpverleners nog zonder broekriem terug.