Gebruik tourniqet door EHBO

Auteur Topic: Gebruik tourniqet door EHBO  (gelezen 121966 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Job45

• EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
Reactie #80 Gepost op: 22 december 2014, 17:19:52
Citaat van: JJ75 link=msg=1316351 date=1419256249
Niets kunnen betekenen? Bij bijna alle bloedende wonden zal toch je standaard materiaal ook uitweg kunnen bieden? Of ga je alleen met je tourniquet op pad?

Hoe wordt je dan op tijd gewaarschuwd bij een bloeding die zo ernstig is dat een tourniquet nodig is? Er zal door omstanders 112 gebeld worden. Hoe komt dat bericht bij jou? Hoe snel ben je ter plaatse?
Wij draaien al geen diensten meer bij dit soort toertochten (in dit geval dan geen schaatswedstrijden), omdat mocht er iets mis gaan mensen toch zelf 112 bellen.
Ik had het over georganiseerde wedstrijden, geen toertochten. Daar zijn er geen tien van op een dag. Er wordt daar op hoge snelheden gereden zonder adequate bescherming met een grote kans op hoofdletsel.
Een compleet team ben ik geen voorstander van, maar eenzelfde systeem als bij motorcross zou kunnen. Een aantal EHBO'ers verspreid over het parcours en een arts die je oproept als het ernstig blijkt.
Heeft iemand statistieken van hoeveel ernstig bloedende schaatsongevallen er jaarlijks zijn waarbij een tourniquet het enige levensreddende middel is?
Waarom perse alleen schaatsen, de hele discussie gaat over het gebruik van de tourniquet door EHBO, niet alleen bij schaatswedstrijden.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.

Job45

• EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
Reactie #81 Gepost op: 22 december 2014, 17:33:13
Citaat
However, there are a number of examples where tourniquet use may be applicable in civilian practice:

- Penetrating trauma from firearms and stabbings. Home Office figures (England and Wales) show a 16% increase in firearms offences resulting in serious injury in 2005/06 compared to 2004/05.15
- Firearms police officers working in tactical environments who may benefit from a self‐applied tourniquet for “care under fire”.
- Terrorist incidents with penetrating and/or blast injury to limbs.
- Rural incidents or wilderness medicine where there are limited resources and delayed, often unconventional, transport to definitive care.
- Industrial accidents. From personal communication there are a number of examples of tourniquet use to prevent haemorrhage from limbs following entrapment or shredding by industrial or farming machinery (http://www.marsbasics.co.uk/)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2660095/

Bijna ieder wetenschappelijk stuk over het gebruik van een tourniquet gaat over de militaire "tak".

Deze vond ik, kon er niet zo gauw cijfers uithalen, maar is wel interessant; (PDF bestand)
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&cad=rja&uact=8&ved=0CF4QFjAF&url=http%3A%2F%2Fwww.nhtsa.gov%2Fstaticfiles%2Fnti%2Fpdf%2F811999b-TraumaHemostasisEvidenceReport.pdf&ei=VkaYVJ-hMIfCPL-vgKAP&usg=AFQjCNEfDXDRtz_gMvLmyAeu7x-GJYebIA&sig2=461iTxU9Ql6kkNw7nPo05Q

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #82 Gepost op: 22 december 2014, 23:40:45
Heeft iemand statistieken van hoeveel ernstig bloedende schaatsongevallen er jaarlijks zijn waarbij een tourniquet het enige levensreddende middel is?

Ik ben bang dat dit niet word bijgehouden. Maar als het bij 1 iemand al levensreddend kan zijn na een schaatsongeval...dan moet je het als hulpverlener beheersen.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

jelte

• Forum gebruiker
Reactie #83 Gepost op: 23 december 2014, 01:47:23
Ik denk dat je juist EHBOers deze vaardigheid kan aanleren.
Een tourniquet is juist een eerste hulp middel bij uitstek want hij wordt alleen gebruikt bij echt hevig bloedverlies die snel tot shock of de dood lijdt en op geen andere manier te stelpen is.  Dan kan je ook leren wanneer je hem wel of niet te gebruiken en waar op het lichaam. Heel bewust van maken dat het een laatste middel is en wat voor nevenschade je er van kan krijgen. Ik heb het in theorie wel geleerd bij zelfhulp kameradenhulp vroeger in het leger en weet ongeveer wat ik moet doen. Maar zou het ook alleen toepassen als ik echt niks anders meer kan. Dan hopen dat de theorie van 25 nog goed uitpakt. Liever heb ik het nu goed te leren met alle aandachtspunten en het regelmatig te oefenen. Dat het weinig gaat voorkomen snap ik en de meesten zullen het nooit gebruiken maar ik denk de tijd die het kost om deze vaardigheid aan te leren niet heel erg lang is.
De bezwaren die ik hier hoor is dat het bijna nooit voorkomt maar dat lijkt me geen reden om het niet te leren, maar waar ik benieuwd naar ben zijn er medische redenen te bedenken waarom je dit als EHBOer niet zou moeten willen.

Job45

• EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
Reactie #84 Gepost op: 23 december 2014, 12:08:07
Citaat van: Problems with tourniquet use
  • The majority of external haemorrhage can be controlled by direct pressure.
  • Previously tourniquets have been used inappropriately when not clinically indicated—for example, for all gunshot wounds of the limbs—so the risks have outweighed the benefits. In a recent paper of military tourniquet use 47% of 110 tourniquet applications were not clinically indicated.
  • Preventing arterial blood flow to a limb will result in ischaemia. Continuous application for longer than 2 h can result in permanent nerve injury, muscle injury (including contractures, rhabdomyolysis and compartment syndrome), vascular injury and skin necrosis.8 Muscle damage is nearly complete by 6 hours, with likely required amputation. Numerous studies have been performed to determine the maximum duration of tourniquet use before complications. The general conclusion is that a tourniquet can be left in place for 2 h with little risk of permanent ischaemic injury. However, the majority of the literature looks at pneumatic tourniquets in elective theatre cases with normovolaemic patients. In hypovolaemic trauma patients with non‐pneumatic tourniquets these figures may not be applicable. There is very little data on the complication rate of clinically indicated pre‐hospital tourniquet application and therefore there is no safe tourniquet time. Lakstein identified that 5.5% of 110 pre‐hospital tourniquet applications resulted in neurological complications, with an ischaemic time between 109–187 min. None of these resulted in limb loss. The mean ischaemic time for use of a tourniquet with no complications was 78 minutes.
  • Reperfusion injury may also result from tourniquet use. Reperfusion of hypoperfused tissues causes inflammation‐induced damage of local areas, and inflammatory mediators may systemically affect the vital organs. The reperfusion damage may occur after 60 min of local low flow.
  • An incorrectly applied tourniquet will actually cause increased bleeding from distal soft tissue injuries and damaged arteries if there is occlusion of the lower pressure venous outflow, but inadequate occlusion of arterial blood flow.
  • In instances where a tourniquet has been applied to a hypotensive patient before resuscitation, haemorrhage may stop. However, when the patient is resuscitated to a higher systolic blood pressure the bleeding may restart despite the continued use of a tourniquet. This problem can be avoided by adhering to principles of hypotensive resuscitation for non‐compressible haemorrhage11 and by tightening the tourniquet until control is re‐achieved.
  • A policy of periodic loosening of a tourniquet in an attempt to reduce limb ischaemia has often led to incremental exsanguination and death.
  • Historically the effectiveness and complication profile of different types of tourniquet was never tested before operational use. Tourniquets were often improvised, whereas commercial devices that have undergone clinical trials are in contemporary US and UK military use.
  • A properly applied tourniquet is painful and this has experientially led to inadequate tightening or inappropriate pre‐hospital removal. The patient will require strong analgesia (for example, opiate or ketamine intravenously) after stabilisation of vital signs.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2660095/

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #85 Gepost op: 23 december 2014, 12:27:59
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1316496 date=1419288045
Ik ben bang dat dit niet word bijgehouden. Maar als het bij 1 iemand al levensreddend kan zijn na een schaatsongeval...dan moet je het als hulpverlener beheersen.
Uhm, dan heb je als EHBO'er nog veel te leren. Alle technieken kennen om 1 persoon te redden.

Onderbouwen met cijfers dat het een algemene nuttige aanvulling is voor iedere EHBO'er ten opzichte van het standaard materiaal, daar hou ik van. Ik zie echt wel meerwaarde voor bijvoorbeeld bedrijfssituaties met een echt verhoogd risico, agenten, brandweer en militairen. Voor de gewone burger EHBO'er nog steeds niet. Sta je bij evenementen waarbij je een serieuze kans hebt iemand te moeten redden met een tourniquet moet je echt je afvragen of het wel een EHBO evenement is en geen beroepsambulance zorg aanwezig moet zijn.

jelte

• Forum gebruiker
Reactie #86 Gepost op: 23 december 2014, 13:08:56
Een heleboel EHBOers werken ook gewoon. Ik handel bij incidenten op mijn werk dus ook als EHBOer. EHBO is om overal te gebruiken en niet alleen op evenementen. Dan zou je natuurlijk niet altijd een tourniquet bij de hand hebben maar als je precies weet hoe het werkt kan je ook leren met andere materialen een tourniquet aan te leggen.

Job45

• EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
Reactie #87 Gepost op: 23 december 2014, 13:37:43
Een heleboel EHBO'ers zitten toch nog op een heel ander niveau dan ambulancepersoneel...

jelte

• Forum gebruiker
Reactie #88 Gepost op: 23 december 2014, 13:50:09
Dat is een vergelijking tussen leken en professionele hulpverleners. Een EHBOer kan je wat betreft opleiding en middelen niet vergelijken met ambulance personeel die deze vaardigheid al beheerst. Hier is de vraag wat de valkuilen zijn om dit tot een EHBO handeling te verklaren.

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #89 Gepost op: 23 december 2014, 15:56:50
De eerste vraag moet zijn: Hoeveel levens worden door EHBO'ers meer gered die met de standaard drukverband methode het niet overleven?