Het gebruik van alternatieven geeft echter wel meer kans op schade die bij gewone een commerciële tourniquet niet aan de orde is. Onderzoeken zijn volgens mij nog tegenstrijdig in de effectiviteit van geïmproviseerde tourniquets. Aan de ene kant is de ehbo'er qua setting het meest geschikt om, indien het bewezen effectief is, dit aan te leren. Echter qua doelgroep lijkt mij dit niet de meest voor de hand liggende.
Het gezegde "Do no further harm" is in principe een goed beginsel.
Alleen op het moment dat je bewust gaat nadenken bij een catastrofale bloeding over (mogelijke) nevenschade en daarmee onbewust (!) het stelpen vertraagt en/of uitstelt (met verbloeding tot gevolg) ben je verkeerd bezig.
Maw. mogelijke nevenschade is totaal ondergeschikt aan het stelpen van catastrofale bloedingen.
Vergelijk het maar met een reanimatiepoging waar (ernstige) kneuzingen en mogelijk rib breuken totaal ondergeschikt zijn aan het einddoel, het laten overleven van slachtoffers.
Tourniquetten zullen in de praktijk hooguit 30-60 minuten zitten, tijd waarin (permanente) schade aan zenuwen klein wordt geacht. Kneuzingen veroorzaakt door de aanleg van een touniquet helen vanzelf wel.
Het gebruik van alternatieve tourniquets
bij gebrek aan commerciele tourniquets, verdient in mijn ogen nog altijd voorrang.