P2000 meldingen paneel

Auteur Topic: P2000 meldingen paneel  (gelezen 8419 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Gepost op: 22 juli 2005, 21:26:41
Ik zie op steeds meer kazernes een groot P2000-paneel hangen.
Voor beroepskorpsen kan ik me voorstellen dat dit erg handig is. In de kazerne gaat de gong en op het bord staat de melding.

Voor vrijwilligers zou ik me kunnen afvragen wat de toegevoegde waarde van zo'n lichtkrant is.
Immers de vrijwilligers die gealarmeerd zijn, hebben diezelfde melding ook op de pieper staan.

Of zal de praktijk zijn dat men bij het gaan van de pieper al gaat rennen zonder de inhoudelijke melding te bekijken?

Een voorbeeld van een lichtkrant van een vrijwillig korps is te zien op http://members.lycos.nl/erwinbakker/p2000.htm.
Handig is wel dat de lichtkrant de tijd aangeeft die na de alarmering verstreken is.

Groet, Rolf.




Melle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 357
    • brandweer Amersfoort
Reactie #1 Gepost op: 22 juli 2005, 21:34:19
ja rolf hij is meer bestemd voor de beroeps dan voor de vrijwilligers maar het is nou eenmaal zo dat een vrijwilliger s'nachts nu eerst moet gaan lezen wat er staat (en zo af en toe is dat moeilijk bij het wakker worden ;D) en ik denk dat als je prio1 ziet staan dat je dan niet eens meer verder leest voorheen kon je luisteren naar de berichtgeving terwijl je je aan het aankleden was, nu  lees je prio1 en gewoon snel naar de kazerne gaan want daar staat toch wel op elk bord(lichtkrans) wat er is.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 22 juli 2005, 21:41:02
Ik zie op steeds meer kazernes een groot P2000-paneel hangen.
Voor beroepskorpsen kan ik me voorstellen dat dit erg handig is. In de kazerne gaat de gong en op het bord staat de melding.

Voor vrijwilligers zou ik me kunnen afvragen wat de toegevoegde waarde van zo'n lichtkrant is.
Immers de vrijwilligers die gealarmeerd zijn, hebben diezelfde melding ook op de pieper staan.

Of zal de praktijk zijn dat men bij het gaan van de pieper al gaat rennen zonder de inhoudelijke melding te bekijken?

Een voorbeeld van een lichtkrant van een vrijwillig korps is te zien op http://members.lycos.nl/erwinbakker/p2000.htm.
Handig is wel dat de lichtkrant de tijd aangeeft die na de alarmering verstreken is.

Groet, Rolf.
ga jij eens midden in de nacht ff je pager lezen wat voor melding je hebt  :-X
Dus dat bord is voor een vrijwilliger net zo van waarde als voor een beroeps


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #3 Gepost op: 22 juli 2005, 21:45:07
ga jij eens midden in de nacht ff je pager lezen wat voor melding je hebt 

Betekent dat de mensen zonder te lezen op pad gaan en bij aankomst in de kazerne tot de vaststelling komen dat ze 'rustig naar de kazerne' hadden kunnen komen?


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #4 Gepost op: 22 juli 2005, 21:47:35
... ik denk dat als je prio1 ziet staan dat je dan niet eens meer verder leest...

En het antwoord is al gegeven  ;)


Melle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 357
    • brandweer Amersfoort
Reactie #5 Gepost op: 22 juli 2005, 21:49:18
nee rolf het eerste tekstje in de pager wordt straks als ik het goed begreep PRIO 1,2,3 dus als je dat leest weet je in feite al genoeg alleen voor de chauffeurs lijkt het mij handig dat ze wel even lezen wat er staat op de pager. en als het goed is heeft Mario H. al een keer een uitleg gegeven op het forum dat de P2000 meldingen bij ons in de regio nog via een standaard systeem werken die alleen maar aangeeft hv,br,al dat gaat zeker veranderen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 22 juli 2005, 21:49:58
Betekent dat de mensen zonder te lezen op pad gaan en bij aankomst in de kazerne tot de vaststelling komen dat ze 'rustig naar de kazerne' hadden kunnen komen?
Er wordt wel gekeken naar de prio en naar aard van het incident,maar de rest zoals de locatie lezen we wel tijdens het aankleden.

En voor de rest is het niet zo dat het bord alleen maar bestemt was voor de beroepsdienst,maar ieder korps kon/kan dat bord aanschaffen


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #7 Gepost op: 22 juli 2005, 21:51:23
En het antwoord is al gegeven  ;)

Verassend. :o

Ik heb het idee dat als ik vrijwilliger zou zijn ik toch wel zou willen weten WAT er WAAR aan de hand is.
Als deze informatie bij alarmering al wel voorhanden is, maar niet gebruikt wordt, had men net zo goed een 'tone-only' systeem kunnen nemen.
gewoon een "1", "2" of "3" in het display. :P


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #8 Gepost op: 22 juli 2005, 22:04:49
... dat de P2000 meldingen bij ons in de regio nog via een standaard systeem werken die alleen maar aangeeft hv,br,al dat gaat zeker veranderen.

Klopt Melle.
Maar het verrast me dus dat alle aanvullende informatie pas relevant gevonden wordt als ze inmiddels in de kazerne zijn.
Ik zou toch denken dat als de pieper gaat men 'brandt' van nieuwsgierigheid wat er waar aan de hand is.

In het verleden heeft men gesteld dat het toegevoegde waarde heeft om al bij alarmering de inhoudelijke melding al mee te geven. Men zou dan bij het aanrijden naar de kazerne al rekening kunnen houden met de melding.
Mede daarom is er destijds gekozen voor alarmeren met spraak.
Als de inhoud van de melding bij alarmering niet relevant zou worden geacht, had men in het verleden de manschappen met een enkele piep kunnen optrommelen om vervolgens per mobilofoon de melding te krijgen.

Ik kan echter wel meevoelen met het 'gedoe' rondom de pieper. Zeker 's-nachts. Slaperige kop, bril opzetten, juiste knoppie vinden, ff scrollen, lichtje floept weer uit etc etc  ;)


Melle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 357
    • brandweer Amersfoort
Reactie #9 Gepost op: 22 juli 2005, 22:19:07
ik denk eerlijk gezegd dat er heel veel mensen het berichtje wel lezen als ze zich aan het aankleden zijn danwel in de auto rijden naar de kazerne zoals je zelf al zegt men "brand"van nieuwsgierigheid en wat betreft de spraak ja ik geef ook de voorkeur hieraan het scheeld toch de tijd van het lezen alhoewel het spraak af en toe ook niet goed te verstaan is maar ja de overheid wil het anders hebben en wellicht hadden ze wel een  'tone-only' systeem kunnen gebruiken bij prio1 een andere tone dan bij een prio2 zoals je ook op een gsm een beller een eigen ringtone kan geven. overgens de analoge piepers hebben ook meerdere tonen zoals een peleton alarm.