Waarom chassisnummers belangrijk zijn in onze voertuighobby.In 2002 kocht men voor Rotterdam een aantal identieke MAN tankautospuiten met een Ziegler opbouw.
Daarvoor had men al een aantal identieke voertuigen gekocht ook met Ziegler opbouw, de zogenaamde busdeur voertuigen.
Nu zijn/worden deze voertuigen uit dienst genomen en staan ze te koop. Van de 2002 serie zijn er 4 verkocht aan korpsen in Denemarken.
Daar de handelaren de voertuigen te koop aanbieden zonder kenteken is het zeer moeilijk om te achterhalen om welk voertuig het gaat.
Gelukkig heb ik contacten in Denemarken die mij exact konden vertellen welke voertuigen het zijn. Zij konden middels het chassisnummer en de papieren achterhalen welk voertuig bij welk korps staat.Het chassisnummer wordt daar standaard gebruikt in de databases.
Nu is er ook een voertuig naar Argentinië verscheept en omdat er al 4 voertuigen bekend waren kon ik deze 5e ook achterhalen.
Hetzelfde verhaal is ook van toepassing op de voertuigen van Amsterdam. De Iveco’s 110.16 zijn ook uitgewaaierd over de wereld. Daarvan heb ik er een aantal getraceerd en aan de hand van uiterlijke kenmerken kunnen benoemen. Toch zijn er een paar die ik niet kan koppelen aan een Nederlands kenteken.
Als er nu chassisnummers bekend waren zou ik die van de onbekende voertuigen kunnen opvragen en ze zo koppelen aan het Nederlandse kenteken.
Ook in het buitenland rijdende door mij getraceerde voertuigen zouden sneller en met grote zekerheid aan een Nederlands kenteken gekoppeld kunnen worden. Nu moet ik de ontvangen fotos gaan vergelijken met fotos uit de Nederlandse tijd en dat komt de zekerheid niet geheel ten goede.
Natuurlijk zijn er voertuigen, die zo specifiek zijn dat koppelen aan een Nederlands kenteken geen moeite is. Maar voor de meeste is dat heel lastig.
Ik heb ook in de luchtvaart lange tijd de Fokker F28’s, waaraan ik heb meegebouwd, kunnen volgen over de wereld omdat, waar hij ook vloog, altijd het constructienummer werd genoemd in de vliegtuig gegevens, wat voor kleur, maatschappij en registratie het ook had.
Constructienummer of chassisnummer, ze zijn onlosmakelijk verbonden met het betreffende voertuig, welk korps, bedrijf ze ook gebruikt of heeft gebruikt waar ook ter wereld.
Nu zullen de meesten van jullie geen belang hebben bij de chassisnummers in de databases, maar het is voor anderen juist wel essentieel.
Ik ben een voorstander om de chassisnummers op te nemen in de databases en wil jullie vragen om mij zoveel mogelijk chassisnummers door te geven van oude en nieuwe brandweervoertuigen, zodat ik ze kan koppelen aan het kenteken wanneer dat nodig is.
Je vindt de meeste chassisplaatjes in/bij de voordeur van het voertuig. Bij de kleinere voertuigen verschilt het echter. Maak er een goed leesbare foto van en stuur die naar mij. “Kleine moeite een groot plezier”. Waar ken ik die slogan van
Alvast bedankt voor jullie medewerking.
P.S. stuur mij een PM voor mijn mailadres