Wat moet ik doen als een hulpverleningsvoertuig blauwe zwaailichten en sirene gebruikt?

Auteur Topic: Wat moet ik doen als een hulpverleningsvoertuig blauwe zwaailichten en sirene gebruikt?  (gelezen 73963 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Citaat van: Sylvester link=msg=1248851 date=1394230052
Niet helemaal logisch (0:26)
**PRIMEUR** Brandweer en Politie (TS 07-2941 Bennekom + HOVD 07-9295) naar Natuurbrand in Otterlo
Joris618

Zo gek vind ik hem niet. Meestal krijg je een van deze reacties op een rotonde:
1. mensen rijden stapvoets twijfelend door en kunnen geen keuze maken. Passeren onmogelijk. Rijden vaak ook behoorlijk in de weg bij het oprijden en na het verlaten van de rotonde.
2. Mensen stellen zich aan de buitenzijde van de rotonde langs de kant op. Aan de binnenzijde kan je meestal passeren (tenzij je een ambu met patient bent).
3. Mensen stellen zich aan de binnenzijde op. Is wat meer stuurwerk maar werkt prima.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

honderd

• Senior gebruiker
    • honderd
Citaat van: DiNozzo link=msg=1270576 date=1401043203
Zo gek vind ik hem niet. Meestal krijg je een van deze reacties op een rotonde:
1. mensen rijden stapvoets twijfelend door en kunnen geen keuze maken. Passeren onmogelijk. Rijden vaak ook behoorlijk in de weg bij het oprijden en na het verlaten van de rotonde.
2. Mensen stellen zich aan de buitenzijde van de rotonde langs de kant op. Aan de binnenzijde kan je meestal passeren (tenzij je een ambu met patient bent).
3. Mensen stellen zich aan de binnenzijde op. Is wat meer stuurwerk maar werkt prima.

Mee eens. Op 00:23 is goed te zien dat het een vrij brede rotonde is. Verder zie ik dat het brandweervoertuig het tempo er goed in kan houden, dus echt in de weg zal de personenauto niet gestaan hebben.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.

Royofzo

• Senior gebruiker
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Citaat van: Dirtdiver link=msg=1270574 date=1401042699
De regel op een rotonde is toch; blijf op de rotonde rijden totdat het hulpvoertuig van de rotonde af is, vervolg dan jouw richting ?

Dat is zeker het meest wenselijke gedrag, maar zeker geen regel in de zin van; het moet  ;)

sylvester1986

• Gast
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1305521 date=1414774757
En bij je autotheorie krijg je ook een stuk over voorrangsvoertuigen. Ook OGS en ook zonder OGS stukje over vrijstellingen.
Ik kan mij niet herinneren dat ik tijdens mijn theorie iets moest leren over politie vrijstellingen als men zonder OGS rijdt.
Zelfs de (burger) rijinstructeur schonk er geen aandacht aan. 98uiye
De militaire rijinstructeur was echter ex-KMAR en schonk er regelmatig aandacht aan. Dan zei hij opeens: "Er komt nu een voertuig met O(G)S aan, wat doe je?"
Ook vertelde hij een hoop over inhalende surveillance, het rijden met alleen OS, over het fietspad/tegen de rijrichting in rijden etc etc. Mede hierdoor kan ik mij prima redden als er een O(G)S voertuig aankomt.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Ik heb er wel geregeld over gehad tijdens praktijk en ook in mijn theorie stond het. Er stond benoemd dat hulpdiensten bepaalde vrijstellingen hebben in de wetgeving, ook zonder O(G)S. En wat jij ook hebt gehad bij jouw militaire rijinstructeur had ik bij mijn gewone rijlessen dat hij ineens zei van nu komt een voertuig aan met OGS, wat doe je.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Nooit iets over gehoord bij de theorie of bij de lessen, en ook geen praktijksituatie's gehad tijdens de lessen. Ook niets tijdens het theorie-examen.

Na het behalen van mijn rijbewijs was het gewoon nadenken; "Wat is voor mij een veilige plek om te verplaatsen, zodat het voertuig met zo min mogelijk hinder door mij kan passeren?" en dan weer de normale route vervolgen.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Bij mij wel, zowel door de instructeur in de praktijk maar ook in de theorie is kort behandeld geworden. Of het nu nog is, geen idee. Ik spreek over 5,5 jaar terug zoiets.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

sylvester1986

• Gast
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1305572 date=1414788395
Bij mij wel, zowel door de instructeur in de praktijk maar ook in de theorie is kort behandeld geworden. Of het nu nog is, geen idee. Ik spreek over 5,5 jaar terug zoiets.
Ik heb het over 2007.

jelte

• Forum gebruiker
Van 88 tot 92 rijles gehad om alle categorieën te halen nooit behandeld behalve dan dat je hulpdiensten met ogs voorrang moet geven. Dus niet hoe te laten passeren of hoe te gedragen bij bv verkeerslicht etc. Dat het dan tegenwoordig wel gebeurd is dan ook een goede zaak lijkt mij.

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
In de tijd dat ik rijles had (en daarna ook gaf) menig maal voertuigen met OGS mogen laten passeren. Dit was het voordeel van het rijden in Amsterdam en de mazzel dat er veel kazernes, ambulance posten, politiebureau's en ziekenhuizen lagen in de gebieden waar we reden.