Wat moet ik doen als een hulpverleningsvoertuig blauwe zwaailichten en sirene gebruikt?

Auteur Topic: Wat moet ik doen als een hulpverleningsvoertuig blauwe zwaailichten en sirene gebruikt?  (gelezen 72764 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat
Als een politievoertuig zwaailichten en sirene gebruikt, is het een voorrangsvoertuig. Als weggebruiker dient u dan onder alle omstandigheden het politievoertuig vrije doorgang te verlenen. Bij het gebruik van zwaailicht en sirene is het politievoertuig over het algemeen onderweg naar een spoedgeval.
 Een voorlichtingstekst van de politie. Ik heb wat moeite met de tekst: 'onder alle omstandigheden'.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Je hebt er moeite mee omdat er omstandigheden zijn dat je geen vrije doorgang verleent? Bijvoorbeeld als je daarvoor een overtreding moet maken?
Zijn al meer dan voldoende topics over, ik maak persoonlijk een overtreding als dat noodzakelijk is. In zo'n geval kun je je beroepen op een rechtvaardigingsgrond of zelfs een schulduitsluitingsgrond.

Ik vind dus inderdaad dat er moet staan dat je een politievoertuig met toeters en bellen onder alle omstandigheden vrije doorgang moet verlenen, zolang je je zelf hiermee niet in direct gevaar brengt.
Je moet er toch niet aan denken dat ik onderweg ben naar een reanimatie en ik sta 3 min achter een auto die niet aan de kant wilt omdat het verkeerslicht rood is?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: silque link=msg=1308944 date=1416302079
Je hebt er moeite mee omdat er omstandigheden zijn dat je geen vrije doorgang verleent? Bijvoorbeeld als je daarvoor een overtreding moet maken?
Zijn al meer dan voldoende topics over, ik maak persoonlijk een overtreding als dat noodzakelijk is. In zo'n geval kun je je beroepen op een rechtvaardigingsgrond of zelfs een schulduitsluitingsgrond.

Ik vind dus inderdaad dat er moet staan dat je een politievoertuig met toeters en bellen onder alle omstandigheden vrije doorgang moet verlenen, zolang je je zelf hiermee niet in direct gevaar brengt.
Je moet er toch niet aan denken dat ik onderweg ben naar een reanimatie en ik sta 3 min achter een auto die niet aan de kant wilt omdat het verkeerslicht rood is?
Die nuance, zolang je je zelf hiermee niet in direct gevaar brengt en ook anderen niet in gevaar brengt mis ik ook.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Het zelf gewoon even logisch nadenken in zo'n geval, mis ik ook.  :P


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: NikonDirk link=msg=1308946 date=1416302727
Het zelf gewoon even logisch nadenken in zo'n geval, mis ik ook.  :P
Nu kwam ik ergens deze tekst als citaat tegen op een plek waar het zelf logisch nadenken niet (meer) tot het gemiddelde behoord.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Citaat van: JJ75 link=msg=1308949 date=1416304254
Nu kwam ik ergens deze tekst als citaat tegen op een plek waar het zelf logisch nadenken niet (meer) tot het gemiddelde behoord.
Dat mag je even toelichten..


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Tsja, maar het lijkt me vanzelfsprekend. We moeten niet naar een Amerikaanse cultuur willen waarbij we iedere scheet toelichten, waarbij je zelfs als je een konijn koopt te horen krijgt dat hij niet levend in de magnetron of diepvries mag worden gestopt.
Laten we zelf proberen nog na te blijven denken, toch?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Citaat van: silque link=msg=1308964 date=1416307797
Tsja, maar het lijkt me vanzelfsprekend. We moeten niet naar een Amerikaanse cultuur willen waarbij we iedere scheet toelichten, waarbij je zelfs als je een konijn koopt te horen krijgt dat hij niet levend in de magnetron of diepvries mag worden gestopt.
Laten we zelf proberen nog na te blijven denken, toch?
Ik weet niet of je in je citaat mijn reactie bedoelde, maar ik snap niet precies wat JJ75 met zijn tekst bedoeld..


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Nee excuus, ik reageerde op JJ75.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: NikonDirk link=msg=1308963 date=1416307419
Dat mag je even toelichten..
Op een lokale nieuwssite was deze tekst letterlijk opgenomen in een reactie.
Citaat
Als een politievoertuig zwaailichten en sirene gebruikt, is het een voorrangsvoertuig. Als weggebruiker dient u dan onder alle omstandigheden het politievoertuig vrije doorgang te verlenen. Bij het gebruik van zwaailicht en sirene is het politievoertuig over het algemeen onderweg naar een spoedgeval.
Dit werd gebracht, zonder enige nuance, van zo moet je het doen maakt niet uit hoe.

Leek mij nogal kort door de bocht en dacht op de site van de politie genuanceerdere / betere / uitgebreidere info te vinden hoe te handelen en kwam daar deze tekst tegen. Ik kan mij nog de 'campagne' van vorig jaar herinneren waarbij uitgelegd werd wat wel en niet te doen http://nos.nl/artikel/483238-wat-te-doen-bij-sirene-en-zwaailicht.html enhttp://nos.nl/video/483478-regels-bij-zwaailichten-onduidelijk.html en had hier dus wat anders verwacht.