Als een ambulance achter je rijdt en er niet langs kan, laat je hem niet voor en ben je dus nog steeds in overtreding. Als het niet kan, dan kan het niet, dat snapt iedereen met een GBV natuurlijk wel.
In mijn voorbeeld met de vrachtauto en berm zal hij toch echt achter mij moeten blijven rijden. Dit wordt overigens ook bij rijlessen en examen door examinatoren en instructeurs bevestigd. Daarom is de regel ook veranderd, omdat juist de weggebruikers de wet anders lezen als de handhaver. "Vrije doorgang verlenen" betekend dus in dit geval dat ik wel de berm in moet, "voor laten gaan" betekend dat ik moet stoppen bij kruisingen ed maar geeft mij ook het recht om niet de berm in te gaan. De hele wettekst is overigens dusdanig aangepast opdat er geen onzinnige boete's meer mogen worden gegeven. De tekst is nu meer op mogelijkheden toegeschreven als op verplichting.
dat blijkt n.a.v. de 'campagne' en de reacties daarop.
Die campagne klopt dan ook niet met de geldende regels, ook ik had moeite met de filmpjes ten opzichte van de realiteit en werkbaarheid van de manieren uit de diverse filmpjes.
En ik zie ook gelijk meer gevaar opdoemen dan de voorbeelden die gegeven worden in de diverse voorlichtingsfilmpjes.
Ik wilde een filmpje bijvoegen van een brandweervoertuig dan 40 seconden achter een auto voor rood staat te toeteren, maar de bestuurder het verdomt om door rood te rijden. Helaas kan ik hem even niet meer vinden.
Dit fimpje ken ik alleen zolang de kans dat men bekeurd wordt voor het rode licht en weken/maanden lang bezig is met een bezwaar dat al dan niet wordt gehonoreerd door een OvJV of rechter zal dit niet veranderen.