Kom op Pully, sommige mensen hebben ook nog een leven buiten het internet he.
En dat jij erg overtuigd bent van je gelijk is duidelijk. Maar ik heb nog steeds mijn twijfels. Het artikel wat hier ten grondslag aan ligt is, artikel 50 RVV, is hier naar mijn idee nogal vaag in. In ieder geval wat je er hier van plaatst, geeft aan dat je voorangsvoertuigen voor moet laten gaan. Maar blijkbaar niet wat dit inhoud? En nee ik heb geen zee van tijd om alle hierbij horende artikelen op te zoeken en door te spitten, laat staan dat ik daar zin in heb. Als dat mij tot een burger maakt die een artikel 130WvW moet krijgen of ik nog wel geschikt en bekwaam genoeg ben om een rijbewijs te mogen hebben, denk ik dat jij je even na moet laten kijken of je nog wel geschikt en bekwaam genoeg bent om als agent te functioneren.
Ik vraag me dus ook af of een hulpverleningsvoertuig met OGS in deze zin vergelijkbaar is aan een agent die een oprijdteken geeft. En stel stoplichten met 3 stroken, op alle 3 staat 1 auto, allen voor rood. Er komt een ambu aan met OGS. Wie moet er dan het rode licht negeren? Ze kunnen alle drie wel 5 meter vooruit rijden, maar dan staat die ambu er nog steeds achter, alleen 5 meter verderop. Of ik sta voor een rood licht, er is slechts 1 strook en daar sta ik, diezelfde ambu komt er wederom met OGS aan. Ik rijd door (wat ik doorgaans in deze situatie ook zou doen), maar er is tussen de stopstreep en kruisingsvlak onvoldoende ruimte om de ambu te laten passeren. Dus ik rijd door het kruisingsvlak op en wordt met flinke snelheid in de flank gereden door kruisend verkeer. Wie gaat de geleden schade (om over mogelijke gewonden nog niet eens te spreken) betalen? Zegt mijn verzekering dan ook tof dat je die ambu er langs wilde laten? Of zegt die ja sukkel je reed door rood wat verwacht je dan?
Zeker wanneer in een dergelijk filmpje als die waar dit topic mee gestart is, gezegd wordt dat het niet mag. En ik dit op een logische wijze kan beredeneren, ga ik er van uit dat dat klopt. Of ik mij daar in de praktijk aan houd is dan weer een volgend punt. En of een agent er wel of niet voor zal schrijven lijkt mij onrelevant in deze discussie.